فعال‌شدن حس بویایی در واقعیت مجازی با فناوری جدید

فعال‌شدن حس بویایی در واقعیت مجازی با فناوری جدید
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱

یک گروه تحقیقاتی دستگاهی ساخته‌اند که می‌تواند توسط یک کامپیوتر بازی کنترل شود. در این بازی شرکت‌کننده ظرف‌هایی از انواع مختلف مواد غذایی را برمی‌دارد و عطر‌ها را حدس می‌زند.

به گزارش گرداب، تیم تحقیقاتی Jens Lasthein در حال آزمایش بویایی سنجی در آزمایشگاه هستند. یک دستگاه تشخیص بو که اصطلاحاً بویایی سنج نامیده می‌شود تشخیص بو را در محیط‌های (VR) امکان پذیر می‌کند. این فناوری جدید قابل چاپ بر روی چاپگر‌های سه بعدی است که با همکاری دانشگاه استکهلم و دانشگاه مالمو توسعه یافته است. جوناس اولوفسون، استاد روانشناسی و رهبر این پروژه تحقیقاتی در دانشگاه استکهلم، می‌گوید: ما امیدواریم که امکانات فنی جدید منجر به این شود که رایحه‌ها نقش مهم‌تری در زندگی ما داشته باشند.

در گذشته، بازی‌های رایانه‌ای بیشتر بر روی چیزی که می‌توانستیم ببینیم تمرکز داشتند تصاویری متحرک روی صفحه‌نمایش و حواس دیگر عملا وجود نداشته است. اما یک گروه تحقیقاتی بین رشته‌ای در دانشگاه استکهلم و دانشگاه مالمو اکنون یک دستگاه رایحه ساخته‌اند که می‌تواند توسط یک کامپیوتر بازی کنترل شود. در بازی شرکت‌کننده در یک انبار مواد غذایی مجازی حرکت می‌کند و ظرف‌هایی از انواع مختلف مواد غذایی را برمی‌دارد و عطر‌ها را حدس می‌زند. دستگاه رایحه کوچک به کنترلر سیستم واقعیت مجازی متصل می‌شود و زمانی که بازیکن ظرف را بلند می‌کند بویی از آن منتشر می‌شود. امکان حرکت از حس بویایی غیرفعال به حس بویایی فعال‌تر در دنیای بازی راه را برای توسعه مکانیک بازی کاملاً مبتنی بر بو و بر اساس حرکات و قضاوت بازیکنان هموار می‌کند.

بویایی سنج شامل چهار دریچه مختلف است که هر کدام به یک کانال متصل هستند. در وسط یک فن وجود دارد که هوا را به داخل لوله می‌مکد. با کمک کامپیوتر، پخش کننده می‌تواند چهار کانال را به گونه‌ای کنترل کند که در درجات مختلف باز شوند و مخلوط‌های مختلفی از رایحه را ارائه دهند. ترکیبات عطری که می‌تواند پیچیدگی یک ظرف غذای واقعی را تقلید کند. این بازی دارای سطوح مختلف و دشوار با افزایش سطح پیچیدگی است. همانطور که یک بازی کامپیوتری معمولی دشوارتر می‌شود بازیکن نیز بهتر می‌شود. بازی رایحه می‌تواند بازیکنانی را که از قبل بینی حساسی دارند به چالش بکشد. این بدان معنی است که دستگاه رایحه حتی می‌تواند حتی برای آموزش تشخیص طعم و عطر نیز استفاده شود.

همه کدها، نقشه‌ها و دستورالعمل‌های دستگاه به‌طور آشکار به صورت آنلاین در دسترس هستند، همانطور که کد بازی‌های مجازی وجود دارند. گروه تحقیقاتی آزمایشگاه که در دپارتمان روانشناسی دانشگاه استکهلم قرار دارد، اکنون امیدوار است که بازی‌های رایانه‌ای معطر بتوانند برای اهداف دیگر نیز مفید باشند. جوناس اولوفسون می‌گوید: این فناوری می‌تواند برای کسانی که به‌عنوان مثال پس از کووید ۱۹ یا به دلایل دیگر، حس بویایی خود را از دست داده اند به معنای فرصتی برای بازیابی حس بویایی آن‌ها با کمک آموزش مبتنی بر بازی باشد.

تمرین بویایی روشی است که پزشکان برای کسانی که بعد از سرماخوردگی و سایر ویروس‌ها حس بویایی خود را از دست می‌دهند توصیه می‌شود، اما به گفته جوناس اولوفسون، بسیاری از افراد این تمرین را به دلیل کسل کننده شدن آن متوقف می‌کنند. وی می‌گوید: امیدوارم این واقعیت که نقشه‌ها و کد‌ها به‌عنوان «منابع باز» در دسترس هستند، فرصتی را برای شرکت‌های بازی‌سازی ایجاد کند تا شروع به ایجاد محصولات تجاری جدید برای آموزش رایحه با استفاده از فناوری جدید کنند. منبع باز منجر به ارتقای دسترسی، تکرارپذیری و مقایسه نتایج در تحقیقات می‌شود. همچنین به ایجاد یک جامعه تحقیقاتی و طراحی منسجم در زمینه توسعه بازی کمک می‌کند. این بدان معناست که هزینه‌های تجهیزات بسیار کاهش می‌یابد، که آن را در دسترس افراد بیشتری قرار می‌دهد و این برای ما مهم است.

اولوفسون می‌گوید: ما به علم باز اعتقاد داریم، که نتایج تحقیقات باید در دسترس عموم قرار گیرد و سایر محققان باید بتوانند نتایج ما را تکرار کنند. با کمک تحقیقات ما، دیگران می‌توانند ماشین‌های عطر بسازند و راه‌های جدید استفاده از رایحه‌ها را در بازی‌ها کشف کنند. فناوری بویایی سنج توسط پیتر لوندن، مهندس محقق در دانشگاه استکهلم و عضو تیم تحقیقاتی (SCI LAB) توسعه یافته است.