Gerdab.IR | گرداب

ظهور حماس به عنوان بازیگر جدید جنگ سایبری

ظهور حماس به عنوان بازیگر جدید جنگ سایبری
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱

کارشناسان غربی مدعی شدند که حماس جبهه خطرناک جدیدی را در جنگ خود علیه اسرائیل باز کرده است.

به گزارش گرداب، اندیشکده شورای آتلانتیک در گزارشی می‌نویسد:

«حماس در طول زمان، پیشرفت مستمری را در قابلیت‌ها و عملیات‌های سایبری خود به ویژه در عملیات‌های جاسوسی علیه اهداف داخلی و خارجی نشان داده است. توانمندی‌های سایبری رو به رشد این گروه، در کنار تاکتیک‌های تبلیغاتی آن، تهدیدی برای اسرائیلو منافع ایالات متحده در منطقه به‌ویژه در کنار ظرفیت‌های این گروه برای تأمین مالی، سازمان‌دهی، الهام بخشیدن و اجرای حملات جنبشی به شمار می‌رود».

طبق این گزارش، در حالی که حماس به خاطر حملات مرگبار فیزیکی خود علیه اسرائیل مشهور است، بر شبکه‌های مجازی خود تأکید بیشتری دارد که نباید دست کم گرفته شود. شورای آتلانتیک ادعا می‌کند:
«برای بسیاری از کارشناسان امنیتی تعجب‌آور است که حماس، که به طور مزمن با کمبود برق در نوار غزه مواجه است و به طور متوسط تنها ۱۰ تا ۱۲ ساعت برق در روز مصرف می‌کند، حتی دارای قابلیت‌های سایبری است».

کارشناسان معتقدند که کمپین‌های سایبری به حماس اجازه می‌دهد تا نفوذ زیادی بر دشمنان خود، به‌ویژه اسرائیل داشته باشد. حملات هک سازمان‌دهی شده از سوی حماس در سال‌های اخیر، اسرار نظامی اسرائیل را فاش و به دستگاه مجری قانون رژیم صهیونیستی نفوذ کرده است.

محققان در این گزارش ادعا کردند:

«کمپین‌های سایبری به حماس این امکان را می‌دهد که درگیر شود و خسارات بسیار بیشتری به بازیگران قدرتمندی مانند اسرائیل، به جای وقوع درگیری‌های متعارف که به مهمات و دیگر سخت‌افزار‌های نظامی گران‌قیمت نیاز دارد، وارد کند. در عین حال، بداهه‌سازی سازمان، به کارگیری ابزار‌های نسبتاً ساده و تلاش برای تأثیرگذاری بر مخاطبان، همگی از نشانه‌های استراتژی‌های تروریستی هستند.»

کارشناسان انتظار دارند که حماس با توجه به موفقیت‌های حملات گذشته، منابع بیشتری را در قابلیت‌های سایبری خود قرار دهد.

براساس گزارش فوق، از آنجایی که فشار‌های خارجی انگیزه‌های گروه را برای مشارکت در عملیات‌های جنبشی تحریک‌آمیز تغییر می‌دهد، قابلیت‌های سایبری گزینه‌های جایگزینی را برای حماس در پیشبرد راهبرد خود ارائه می‌کند. توانایی‌های سایبری حماس به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و این گروه احتمالاً به استفاده از این ابزار‌ها به گونه‌ای ادامه می‌دهد تا حداکثر تأثیر را بر محیط اطلاعاتی داشته باشد.