Gerdab.IR | گرداب

تأکید دهقانی بر ضروریت توسعه فناوری نانو با مدلی کارآمد و هوشمند

تأکید دهقانی بر ضروریت توسعه فناوری نانو با مدلی کارآمد و هوشمند
تاریخ انتشار : ۰۸ آذر ۱۴۰۱

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهور گفت: توسعه فناوری نانو با مدلی کارآمد و هوشمند ضروری است.

به گزارش گرداب به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان، روح الله دهقانی فیروزآبادی با حضور در ستاد توسعه فناوری درباره توسعه این فناوری در کشور گفت: این ستاد در زمینه توسعه علمی عملکرد خوب و قابل قبولی داشته است. توصیه من به مدیران ستاد این است که این مدل را برای توسعه فناوری نیز به کار بگیرند و همه سازوکار‌های قانونی و حمایتی آن را تعریف و تدوین کنند.

وی افزود: ستاد باید ورود مستقیم به حوزه‌های اقتدارآفرین را در دستور کار قرار دهد و دیگر عرصه‌های اجرایی را فقط سکانداری کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان تاکید کرد: ستاد باید به دنبال پیدا کردن چالش‌های فناورانه در کشور باشد و به معاونت علمی برای استفاده از فناوری‌های راهبردی در حل مسایل کمک کند.

رئیس ستاد توسعه فناوری نانو با تشبیه ستاد‌های ۱۱ گانه توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان به سوزنبانانی که ریل گذاری در عرصه علم و فناوری را به عهده دارند، گفت: این ستاد‌ها می‌توانند با یک جابه جایی کوچک گره بزرگی از کشور باز کنند و بازیگران زیست بوم فناوری و نوآوری را حمایت و به سمت تولید محصول و ارائه خدمات درست هدایت کنند.

وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری به پیاده‌سازی مدل کار قرارگاهی، بیان کرد: قرارگاه یک سازمان با دم و دستگاه‌های کلان دولتی، دفتر و امکانات ویژه نیست بلکه یک کار جهادی با در اختیار داشتن آدم‌های متخصص و تاثیرگذار است که با اقدامات مشترک و هم‌افزایی کار‌ها را به پیش می‌برند و هم‌سو و هم‌جهت با هم حرکت می‌کنند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس جمهوری اقدامات صورت گرفته در ستاد طی سال‌های اخیر را قابل قبول توصیف کرد و ادامه داد: جریان‌سازی و ترویج مفاهیم مرتبط با نانوفناوری در کشور عملکرد خوبی داشته و زیرساخت‌ها برای توسعه فناوری نانو را فراهم کرده است.

وی یکی از اقدامات خوب این ستاد را جریان‌سازی در حوزه علمی عنوان کرد و گفت: اکنون زمان آن رسیده که ستاد نانو به حوزه توسعه فناوری هم ورود کند و از مدل موفق خود برای توسعه علمی در زمینه توسعه فناوری هم بهره ببرد. در این مدل باید حمایت‌ها منجر به افزایش شرکت‌های دانش بنیان و نوپای مستقل و کارآمد برای رفع مسایل و چالش‌های فناورانه کشور شود.