Gerdab.IR | گرداب

پرونده / اینستاگرام و کودکان

پرونده / اینستاگرام و کودکان
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۱

چرا فیس‌بوک برنامه‌ی اینستاگرام کودکان (Instagram Kids) را متوقف کرد و چگونه والدین می‌توانند به کنترل تأثیرات روانی رسانه‌های اجتماعی بر کودکان کمک کنند؟

به گزارش گرداب، فیسبوک در پی اعتراض قانون‌گذاران، والدین و کارشناسان بهداشت روان، توسعه‌ی برنامه‌ی اینستاگرام کودکان را که برای نوجوانان طراحی شده بود، متوقف کرد. این اعتراض پس از آن رخ داد که مجله‌ی وال‌استریت اسناد فاش‌شده‌ای را منتشر کرد که جزئیات تحقیقات داخلی فیسبوک را در مورد تأثیر اینستاگرام بر تصویر بدن نوجوانان، اضطراب، افسردگی و بروز رفتار‌های خودکشی نشان می‌داد.

این افشاگری‌های جدید در مورد تأثیرات منفی اینستاگرام، درک عمیق‌تری از علت مضر بودن رسانه‌های اجتماعی برای سلامت روان فراهم می‌کند و خطرات بالقوه‌ی برنامه‌ای، چون اینستاگرام کودکان را روشن می‌کند. پژوهش‌های جدید هم‌چنین سوالاتی را مطرح می‌کند از قبیل این که چه کسی مسئول تأثیرات روانی رسانه‌های اجتماعی بر کودکان است و والدین چه کاری می‌توانند برای محافظت از کودکان و نوجوانان خود انجام دهند.

جار و جنجال حول اینستاگرام کودکان

در طول دهه‌ی گذشته، اینستاگرام در دنیای رسانه‌های اجتماعی نوجوانان به مراتب از فیسبوک پیشی گرفته است. در حالِ حاضر، تعداد کاربران کودک و نوجوان فعال در اینستاگرام حدودا پنج‌برابر بیش از تعداد کاربران کودک و نوجوان فعال در فیسبوک است. علاوه بر این، نزدیک به نیمی از کاربران اینستاگرام زیر ۲۳ سال سن دارند.

اگرچه اینستاگرام که متعلق به فیسبوک است، اعلام داشته است کودکان زیر ۱۳ سال را از ثبت نام منع می‌کند، اما بسیاری از آن‌ها به هر حال این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل است که فیسبوک در حال کار بر روی نسخه‌ی جدیدی از برنامه، به نام اینستاگرام کودکان، به‎ویژه برای سنین ۱۰ تا ۱۲ سال است. این شرکت ابتدا پس از جنجالی که بر اثر تحقیقات فاش‌شده ایجاد شده بود، کار بر روی این محصول را متوقف کرد و سپس مدیران فیسبوک در یک جلسه‌ی استماع در کنگره شهادت دادند که عملیات آزمایش بر روی این نسخه را نیز متوقف کرده‎اند.

چیزی که این وضعیت را به‌ویژه نگران‌کننده‌تر می‌کند، این واقعیت است که این شرکت علی‌رغم اطلاع از تأثیرات منفی اینستاگرام بر سلامت روان نوجوانان و حتی تحقیق در این زمینه، همچنان به کارش برای راه‌اندازی اینستاگرام کودکان ادامه می‌داد. این امر باعث شده است که قانون‌گذاران و کارشناسان بهداشتِ روان فیسبوک را با شرکت‌های تنباکو مقایسه کنند که تحقیقات در مورد ارتباط بین سیگار با اعتیاد به نیکوتین و سرطان ریه را پنهان کرده بودند.


 منفی اینستاگرام بر نوجوانان و جوانان

تحقیقات فیسبوک درباره‌ی اینستاگرام نشان داده است که آسیب‌هایی که این برنامه به سلامت روان نوجوانان وارد می‌کند، عمدتا به سه دسته تقسیم می‌شوند:

-تاثیر منفی مقایسه با دیگران
-فشار بر نوجوانان برای نشان دادن چهره‌ی مثبت به جهان
-تعاملات آنلاین یا واکنش به پست‌های دیگران، از جمله آزار و اذیت سایبری، خشونت و...

علاوه بر این، نوجوانان عمدتا بیان داشته‌اند که آن‌ها در اینستاگرام بیشتر از دیگر رسانه‌های اجتماعی خود را با دیگران مقایسه می‌کنند. هم‌چنین این مقایسه در اینستاگرام بدتر نیز هست؛ چرا که این برنامه بیشتر بر سبک زندگی و تصویر بدن تمرکز دارد. نوجوانان این مقایسه‌ی مداوم را عامل افزایش اضطراب و افسردگی در گروه سنی خود می‌دانند. آن‌ها همچنین می‌گویند که این برنامه اعتماد آن‌ها را به استحکام دوستی‌هایشان تضعیف کرده است.

علاوه بر این، نوجوانان در نظرسنجی فیسبوک به کیفیت اعتیادآور اینستاگرام اشاره کرده‌اند. آن‌ها در مورد تمایل خود برای صرف زمان کمتر در این برنامه صحبت کرده‌اند، اما گفته‌اند که برای تغییر رفتار خود و دوری از این برنامه به قدر کافی روی خود کنترل ندارند. نوجوانانی که از اینستاگرام استفاده می‌کنند، ممکن است در برابر اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی آسیب‌پذیرتر باشند.

چگونه اینستاگرام بر روی تصویر بدن تاثیر می‌گذارد؟

یکی از اسناد تحقیقاتی داخلی فیسبوک، در درجه‌ی اول بر روی ارتباط بین اینستاگرام با تصویر بدن متمرکز بود. در بررسی چگونگی تاثیر اینستاگرام بر تصویر بدن، محققان دریافتند که نوجوانان، به‌ویژه دختران، فشار شدیدی را برای ارائه‌ی ظاهر فیزیکی مناسب در اینستاگرام احساس می‌کنند. برای دختران نوجوان، بسیاری از مقایسه‌های اجتماعی منفی در اینستاگرام و سایر رسانه‌های اجتماعی به حفظ ظاهر مربوط می‌شود که منجر به افزایش افسردگی، کاهش سطح شادی و افزایش اختلالات خوردن می‌شود.

علاوه بر این، پزشکان و محققان گزارش می‌دهند که بیماران مبتلا به اختلالات خوردن اغلب از اینستاگرام و سایر برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی یاد می‌گیرند که چگونه مصرف غذا را محدود کنند. هنگامی که کاربر شروع به جست‌وجو در اینستاگرام برای یافتن اطلاعات مربوط به انجام تمرینات یا الگوی غذایی سالم می‌کند، الگوریتم برنامه شروع به ارسال پست‌هایی در مورد چگونگی کاهش وزن، تصویر بدن «ایده‌آل» و سایر اطلاعات محرک می‌کند. این موضوع وابستگی شدیدتری را به اینستاگرام ایجاد می‌کند.

آمار‌های بیشتر درباره‌ی ارتباط بین سلامت روان با اینستاگرام

تحقیقات انجام‌شده توسط فیسبوک در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰، درباره‌ی رابطه‌ی اینستاگرام با سلامت روان نشان می‌دهد که چگونه برنامه‌ی اینستاگرام کودکان می‌تواند بر روی رفتار نوجوانان تاثیر منفی بگذارد:

-۶۰ درصد از دختران نوجوان و ۴۰ درصد از پسران نوجوان در اینستاگرام مقایسه‌ی اجتماعی منفی را تجربه می‌کنند.

-مطالعات آماری در زمینه‌ی رابطه‌ی اینستاگرام با تصویر بدن نشان می‎دهد که ۳۷ درصد از دختران نوجوان می‌گویند برای نشان‌دادن ظاهری عالی در پست‌های خود تحت فشار هستند.

-یک‌سوم دختران نوجوان می‌گویند محتوایی که در اینستاگرام می‌بینند، باعث می‌شود احساس بدتری نسبت به خودشان داشته باشند.

-در میان نوجوانانی که اعلام داشته‌اند که افکار خودکشی را در سر می‌پرورانده‌اند، ۱۳ درصد از کاربران بریتانیایی و ۶ درصد از کاربران آمریکایی گفته‎اند که این افکار را در اینستاگرام پی می‌گرفته‌اند.

-نزدیک به نیمی از کاربرانی که گزارش کرده‌اند احساس می‌کنند هیچ جذابیتی ندارند، بیان داشته‌ا‌ند که این احساس از اینستاگرام شروع شده است.

-۲۵ درصد از نوجوانانی که احساس می‌کرده‌اند که به اندازه‌ی کافی خوب نیستند، گفته‌اند که شروع این احساس هم‌زمان با فعالیت در اینستاگرام بوده است.

-۱۴ درصد از پسران نوجوان گفته‌اند که اینستاگرام باعث می‌شود احساس بدتری نسبت به خودشان داشته باشند.

واضح است که اثرات منفی اینستاگرام قابل توجه است. اما آیا رسانه‌های اجتماعی اثرات مثبتی نیز بر سلامت روان دارند؟ بله. تحقیقات نشان می‌دهد که این برنامه‌ها می‌توانند در شکل‌دهی ارتباط موثر باشند و جوانان را به امتحان چیز‌های جدید تشویق کنند. با این حال، به نظر می‌رسد که اینستاگرام و دیگر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای تعداد فزاینده‌ی نوجوانانی که در حال حاضر با سلامت روان خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، احساسات بد را تشدید می‌کنند.

پنج روشی که والدین می‌توانند به کمک آن‌ها از تأثیرات روانی منفی رسانه‌های اجتماعی بر کودکان بکاهند.
اکنون که مشخص شده است چرا رسانه‌های اجتماعی برای سلامت روان مضر هستند، والدین برای محافظت از کودکان و نوجوانان خود در برابر اینستاگرام یا اینستاگرام کودکان که ممکن است در آینده دوباره ارائه شود، چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ در این زمینه فناوری می‌تواند کمک کند: آدام موسری، رئیس اینستاگرام گفته است که این شرکت قصد دارد ویژگی‌های کنترلگر جدیدی را به والدین معرفی کند.

با این حال، این تنها قسمتی از ماجراست. والدین باید مطمئن شوند که بچه‌ها راه‌های سالم‌تری برای ارتباط با دوستان و ایجاد تصویری مثبت از خود پیدا می‌کنند. در این‌جا پنج استراتژی کلی برای حرکت در این مسیر به والدین پیشنهاد شده است:

الگوی خوبی باشید. وقتی والدین با فناوری مسئولانه برخورد می‌نمایند و از آن به نحو درست استفاده می‌کنند و ارتباطات و تجربیات واقعی را بر تعامل آنلاین اولویت می‌دهند، نوجوانان نیز به احتمال زیاد همین رویه را نسبت به شبکه‌های اجتماعی پیش خواهند گرفت.

رسانه‌های اجتماعی را به فرصتی برای ارتباط خانوادگی تبدیل کنید. به جای این که به بچه‌ها اجازه دهید به تنهایی با دنیای آنلاین خود کنار بیایند، مشارکت در رسانه‌های اجتماعی را به یک فعالیت خانوادگی تبدیل کنید. با هم ویدئو بگیرید یا از نوجوان خود دعوت کنید تا به شما در تهیه‌ی یک شام ویژه کمک کند.

نوجوان خود را راهنمایی کنید. به او کمک کنید تا محرک‌هایی را که در رسانه‌های اجتماعی و به‌ویژه در اینستاگرام وجود دارد، تشخیص دهد. سپس به او کمک کنید تا فهرستی از فعالیت‌های زندگی واقعی را تهیه کند که می‌تواند این نیاز‌ها را برطرف کند؛ خواه از طریق گذران وقت با دوستان، فعالیت بدنی و... و خواه از طریق صحبت‌کردن با والدین یا درمانگر درباره‌ی آنچه که از سر می‌گذراند.

سعی کنید در مورد نحوه‌ی استفاده از برنامه‌ها حداکثر آموزش‌های لازم را ببینید و به فرزندانتان نیز آموزش دهید. در صحبت‌کردن با کودکان و نوجوان در مورد موضوعاتی مانند تاثیرات منفی اینستاگرام یا نحوه‌ی عملکرد هوش مصنوعی برای کنترل کردن و ایجاد محدودیت در فعالیت‌های بدنی آنها، فعالانه و دلسوزانه مشارکت داشته باشید. وقتی نوجوان بفهمد که برنامه‌هایی که استفاده می‌کند، گاه تنها برای آنلاین نگه داشتن او طراحی شده‌اند، ممکن است انگیزه‌ی بیشتری برای پس زدن کنترل و محدودیت اعمال‌شده بر خود پیدا کند.
برای استفاده از رسانه‌های اجتماعی محدودیت‌هایی ایجاد کنید. در محدوده‎ها و زمان‌هایی، مانند میز شام و زمان خواب، استفاده از صفحه نمایش را منع کنید و اطمینان حاصل کنید که همه، حتی بزرگ‌سالان، از آن پیروی می‌کنند.

__________________

منبع:


https://www.newportacademy.com/resources/mental-health/instagram-kids