رگولاتور حریم خصوصی فرانسه جریمهای ۶۰ میلیون یورویی برای مایکروسافت تعیین کرده است، زیرا این شرکت تایید کرد که دسترسی به کوکیهای تبلیغاتی را برای کاربران تسهیل کرده است.
به گزارش گرداب، این بیشترین جریمهای به حساب میآید که ناظر مذکور در سال ۲۰۲۲ وضع کرده است.
«کمیسیون ملی فناوری و آزادیهای فرانسه» (CNIL) سال گذشته اعلام کرد درباره شرکتهایی تحقیق میکند که قوانین GDPR اتحادیه اروپا را رعایت نمیکنند. طبق این قانون وب سایتها ملزم هستند قبل از نصب کوکیها (ردیابهای آنلاین) رضایت کاربران را دریافت کنند.
CNIL اعلام کرد موتور جستجوی «بینگ» (متعلق به مایکروسافت) تا پایان ماه مارس، قبول کرده است دسترسی به این نوع کوکیها را نسبت به رد کردن آنها تسهیل کرده بود. با قبول کوکیهای مذکور فایلهای دادهای روی رایانه کاربر نصب میشد که جستجوهای آنلاین وی را رصد میکرد.
بینگ یک کلید قبول تمام کوکیها را برای کاربران فراهم کرده بود، اما برای رد کردن آنها کاربر باید دو بار روی دکمه کلیک میکرد.
همچنین این رگولاتور اشاره کرد ۲ کوکی بدون رضایت کاربران برای مقاصد تبلیغاتی به طور سیستماتیک روی رایانه آنها نصب میشدند.
CNIL دلیل وضع جریمه ۶۰ میلیون یورویی برای مایکروسافت درآمدهای تبلیغاتی از دادههایی بود که به وسیله کوکیها جمع آوری کرده بود. به شاخه مایکروسافت در اتحادیه اروپا که در ایرلند مستقر است، ۳ ماه فرصت داده شده تا کوکیهای مذکور را اصلاح کند و در غیر اینصورت به ازای هر روز تاخیر ۶۰ هزار یورو جریمه میشود.
مایکروسافت در بیانیهای اعلام کرد حتی قبل از شروع تحقیقات فرانسه، تغییراتی کلیدی در عملکرد کوکیهای خود را آغاز کرده بود. این شرکت معتقد است موضع CNIL درباره کوکیها به شهروندان و کسب و کارهای فرانسوی لطمه میزند.
این ناظر فرانسوی در پایان سال گذشته میلادی گوگل و فیس بوک را به ترتیب ۱۵۰ و ۶۰ میلیون یورو برای مواردی مشابه و شیوه استفاده آن شرکتها از کوکیها جریمه کرده بود.