Gerdab.IR | گرداب

شکایت چین از آمریکا به دلیل تحریم تراشه

شکایت چین از آمریکا به دلیل تحریم تراشه
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۱

چین می‌گوید در سازمان تجارت جهانی از آمریکا شکایت کرده است تا جلوی تحریم‌های صنعت تراشه را بگیرد. وزارت بازرگانی این کشور، آمریکا را تهدیدی برای اقتصاد بین‌المللی قلمداد می‌کند.

به گزارش گرداب به نقل از مرکز ملی فضای مجازی، وزارت بازرگانی چین می‌گوید در سازمان تجارت جهانی (WTO) شکوائیه‌ای علیه دولت ایالات متحده ثبت کرده است تا با تحریم‌هایی که آمریکا علیه صنعت تراشه وضع کرده مقابله کند.

چین می‌گوید شکایت از آمریکا در WTO «پاسخی به پروتکشنیزم تجاری» است. دولت پکن برای حمایت از حقوق و منافع خود قصد دارد از مکانیزم حل اختلاف سازمان تجارت جهانی برای به‌چالش‌کشیدن تحریم‌های آمریکا استفاده کند. وزارت بازرگانی چین می‌گوید در تلاش است از طریق شکایت رسمی، جلوی محدودیت‌هایی را که ایالات متحده بر محصولاتی مثل تراشه اعمال کرده است بگیرد.

قوانینی که ایالات متحده در ماه‌های اخیر تصویب کرده است اعلام می‌کنند تراشه‌سازان آمریکایی به‌منظور صادرات انواع خاصی از تراشه‌های حوزه هوش مصنوعی و ابرکامپیوتر به چین، باید مجوز مستقیم از وزارت بازرگانی آمریکا دریافت کنند.

مقامات رسمی دولت جو بایدن می‌گویند هدف از تحریم‌های جدید، جلوگیری از دستیابی چین به سیستم‌های نظامی مخرب و اسلحه‌های جدید و به‌روز است. وزارت بازرگانی چین می‌گوید ایالات متحده در سال‌های اخیر «مفهوم امنیت ملی خود را گسترش داده و از قدرتی که در زمینه‌ی کنترل صادرات دارد سوءاستفاده کرده است.» به عقیده‌ی چین، اقدامات اخیر آمریکا مانعی برای «تجارت عادی جهانی قطعات نیمه‌هادی و سایر محصولات» شده و «ثبات زنجیره‌ی تأمین جهانی را تهدید کرده است.» چین تحریم‌های سخت‌گیرانه‌ی آمریکا را اقدامی برای «مختل کردن اقتصاد بین‌المللی» می‌داند. به ادعای وزارت بازرگانی چین، محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی آمریکا با قوانین تجارت بین‌المللی در تضاد است و به صلح جهانی لطمه می‌زند.

چین در بیانیه‌ی جدیدش از ایالات متحده خواسته «تفکر مبتنی‌بر استراتژی مجموع‌صفر» را کنار بگذارد و اشتباهاتش را به موقع اصلاح کند تا ثبات به زنجیره‌ی تأمین بین‌المللی برگردد.

سخنگوی دفتر نماینده تجاری ایالات متحده در گفتگو با وال‌استریت ژورنال درخواست از سوی وزارت بازرگانی چین را تأیید کرده و اعلام کرده است: «همان‌طور که قبلاً به دولت چین اطلاع داده‌ایم این اقدامات هدفمند به امنیت ملی ارتباط دارند و سازمان تجارت جهانی بنیاد مناسبی برای صحبت درباره مسائل مرتبط به امنیت ملی نیست.»