Gerdab.IR | گرداب

پیش‌بینی‌ها از آینده هوش مصنوعی در سال جاری

پیش‌بینی‌ها از آینده هوش مصنوعی در سال جاری
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

با ادامه گسترش ابزار‌های هوش مصنوعی در حوزه تجاری، سه ترند برای سال جدید پیش‌بینی می‌شود.

"پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت اطلاع و افزایش دانش و سواد فضای مجازی مخاطبان خود و به ویژه دانشجویان، پژوهشگران و تصمیم‌گیران، ترجمه‌هایی در این زمنیه منتشر می‌کند. بدیهی است انتشار این مطالب، لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست."

به گزارش گرداب، بازار هوش مصنوعی (AI) به مدت چند سال است که سیر صعودی را طی می‌کند، به حدی که انتظار می‌رود ارزش این صنعت در سال ۲۰۲۳ به ۴۲.۴ میلیارد دلار برسد. رشد این صنعت همچنان ادامه خواهد داشت چرا که شاهد توسعه ابزار‌ها و سرویس‌های جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در سراسر صنایع هستیم.

قبلا نقش اصلی هوش مصنوعی در حوزه تجزیه و تحلیل و پیش‌بینی، کمک به متخصصان و سازمان‌های داده در رسیدن به درکی از جهان و برنامه‌ریزی بر اساس آن بود. اما این روند با ظهور سیستم‌های جدید و مبتکرانه مانند DALL-E که آثاری تا به حال مشاهده نشده تولید می‌کنند، تغییر کرده است.

دلیل اصلی این نوع رشد بی‌سابقه چیست و چگونه بر فعالیت‌ها در سال جدید تأثیر خواهد گذاشت؟

در اینجا نگاهی می‌اندازیم به سه ترند مهم در حوزه هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳:

۱. ادامه روند در دسترس‌سازی هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حوزه تجارت در حال تبدیل شدن به یک عامل متمایز‌کننده است. اگر نتوانید سریعا به درک عمیقی از داده‌ها برسید، رقیبان از شما پیشی خواهند گرفت. میزان عرضه بسیار کمتر از تقاضاست و دسترسی به استعداد‌های برتر در مهندسی و علوم داده آسان نخواهد بود. در نتیجه، مشاوران هوش مصنوعی و پلتفرم‌های کم کد و بی‌کد نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای ایفا خواهند کرد.

در دسترس‌سازی هوش مصنوعی به پذیرش راحت‌تر این فناوری‌ها توسط افرادی با تجربه‌های مختلف در همه بازار‌های عمودی کمک می‌کند. به علاوه، فروشندگان خدمات ابری بیش از پیش سرویس‌های خود را با هوش مصنوعی ترکیب خواهند کرد تا راه‌حل‌هایی قوی و در دسترس ارائه بدهند.

این به دو دلیل مهم است:

• چه از این موضوع آگاه باشند یا خیر، افراد بیشتری از هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.
• ما شاهد منتفع شدن بخش‌های کوچک‌تر فناوری از پر سودتر شدن فروشندگان بزرگ خدمات ابری هستیم که منجر به افزایش پذیرش و استفاده از هوش مصنوعی می‌شود.

۲. تجاری‌سازی هوش مصنوعی مولد

هوش مصنوعی مولد مورد توجه قرار گرفته است و انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۳ محصولات و خدمات بیشتری به بازار عرضه شود. این مورد هیجان انگیزتر است چرا که زمینه‌های ارزشمند زیادی برای استفاده وجود دارند. یکی از زمینه‌های مهم، استفاده از هوش مصنوعی مولد در اپلیکیشن‌های کاربردی زبان است. مثلا در بازی، کاربر می‌تواند با تنظیم صدا، صدایی شبیه به شخصیت روی صفحه نمایش خود دربیاورد. در جلسه مجازی، اگر شخصی سرماخوردگی داشته باشد می‌تواند با تنظیم صدای خود جلوی ایجاد سوءتفاهم‌های احتمالی را بگیرد و اعضای حاضر راحت‌تر حرف‌هایش را متوجه شوند.

برخلاف تولید تصاویر با هوش مصنوعی که اخیرا توجه زیادی را به خود جلب کرده است، موارد استفاده تجاری بسیار کم هستند. در حالی که فناوری گفتار به گفتار (S۲S)، قابلیت بهبود رویه فعالیت‌ها را دارد. مثلا در قسمت خدمات مشتری، مسئولان مرکز تماس می‌توانند از هوش مصنوعی مولد برای برقراری ارتباط با تماس‌گیرندگان از هر نقطه از جهان استفاده و مشکلات را سریع‌تر حل کنند.

۳. اخلاق هوش مصنوعی در اولویت اصلی

علی‌رغم ارزشمند بودن و پتانسیل عالی داشتن هوش مصنوعی، مشکلات حقوقی و اخلاقی پیچیده‌ای وجود دارد. شدت اثر پیامد‌ها متفاوت است و چیزی بین منفی تا خطرناک هستند. از دیپ فیک گرفته تا الگوریتم‌های متعصبانه و مدل‌های تخریب شده، همه نشان‌گر این هستند که چارچوب‌های نظارتی باید با سرعت بالای رشد بازار هوش مصنوعی همگام و سازگار شوند. چارچوب‌های قانونی و نظارتی در دستور کار هستند و با ایجاد منشور حقوق هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک انتظار می‌رود تا کسب و کار‌ها بتوانند به صورت اخلاقی و ایمن از هوش مصنوعی استفاده کنند.

اولین شکایت دسته جمعی علیه یک سیستم هوش مصنوعی اخیرا در آمریکا ثبت شد و این آخرین مورد هم نخواهد بود. این فناوری چندین قدم از قانون و مقررات جلوتر است، اما از آن جایی که هوش مصنوعی تلاش می‌کند تا خود را با زندگی روزمره وفق دهد، نهاد‌ها و دولت‌ها باید اقدامات قانونی و مسئولانه را جدی بگیرند. با دستیابی به شفافیت بیشتر در این موارد می‌توانیم راه‌های پیشگیری از بروز چنین اشتباهاتی در آینده را یاد بگیریم.

هرچند به مدت یک دهه است که این را می‌گوییم، اما سال ۲۰۲۳ هم یک سال دیگر برای رشد و گسترش حوزه هوش مصنوعی خواهد بود. تجاری‌سازی محصولات و قابلیت‌های جدید باعث افزایش دسترسی و مقرون به صرفه‌تر شدن می‌شود و تمرکز بر رویه‌های مسئولیت‌پذیرانه جلوی سوءاستفاده‌گری‌ها را برای شرکت‌ها و فراتر از آن می‌گیرد. زندگی کردن در این دوره هیجان‌انگیز است و دیدن چگونگی پیشرفت صنعت هوش مصنوعی طی ۱۲ ماه جالب خواهد بود.

منبع: https://enterprisersproject.com