Gerdab.IR | گرداب

ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود

ماهواره آیات برای پیش‌بینی زلزله ساخته می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی در حال ساخت "ماهواره آیات" به منظور پیش‌بینی زلزله هستند.

به گزارش گرداب، اوایل شهریورماه سال جاری بود که «محمدحسن نامی»؛ رئیس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: ماهواره آیات در آینده نزدیک به فضا پرتاب می‌شود و این ماهواره قرار است در مدار زمین قرار بگیرد و در ارتباط با حوادثی از جمله سیل، زلزله و رانش زمین اطلاعات را در اختیار ما قرار دهد.

حالا بعد از گذشت چند ماه، «حسن زمانیان»، رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با اشاره به اینکه ماهواره آیات با هدف پیش‌بینی زلزله در حال ساخت است، اعلام کرد که تفاهم‌نامه همکاری ساخت این ماهواره، که با هدف پیش‌بینی زلزله و تخمین زیان و آسیب آن طراحی شده، بین سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی امضا شده است.

رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، با یادآوری اینکه اولین ماهواره کشور در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ساخته و دانش فنی آن بومی شده، گفت: «در حال ساخت ماهواره آیات با هدف پیش بینی زلزله هستیم و این سازمان در مرز دانش حرکت می‌کند.»

وی با بیان اینکه سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، سیر تکاملی در تولید دانش را طی کرده است، توضیح داد: ما توانستیم ماهواره "مصباح" را بسازیم. فعالیت‌ها محدود به ساخت این ماهواره نیست و همچنان ادامه دارد.

ساخت ماهواره آیات با حضور متخصصان داخلی

«مهدی زارع»، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله، نیز درباره ماهواره آیات توضیح داده و با بیان این که «آیات» توسط متخصصان داخلی طراحی و ساخته می‌شود، گفت: تلاش محققان و متخصصان داخلی این است که یک ماهواره بومی با هدف پیش‌بینی زلزله، شناسایی مناطق لرزه‌خیز و مطالعه بر روی این مناطق در کشور طراحی و ساخته شود.

به گفته وی، «هدف از ساخت این ماهواره بررسی لرزه‌خیزی منطقه و به ویژه مناطق کشور بر اساس داده‌های علمی و ماهواره‌ای است.» زارع در ادامه به نحوه استفاده از اطلاعات ماهواره‌ها نیز اشاره کرد: «متخصصان پژوهشگاه زلزله‌شناسی، علاوه بر مشارکت در طراحی علمی این ماهواره، اطلاعات و داده‌های رسیده از آن را جمع‌آوری و دریافت کرده و در ادامه، آن‌ها را تجزیه و تحلیل می کنند.»

وی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر ایران توانایی و فناوری ساخت ماهواره و پرتاب آن به فضا را دارد و تاکنون ماهواره‌های زیادی توسط متخصصان داخلی ساخته و پرتاب شده است، گفت: «زمانی که ماهواره به فضا پرتاب می شود سنسورهای نصب شده در آن به جمع آوری اطلاعات از زمین و دسته بندی آنها اقدام می کنند که حساسیت و دقیق بودن این سنسورها بسیار مهم است.»