Gerdab.IR | گرداب

ChatGPT و پایان نظام سرمایه‌داری؟

ChatGPT و پایان نظام سرمایه‌داری؟
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۱

یکی از بنیان‌گذاران OpenAI، شرکتی که سازنده این ابزار است، می‌گوید ChatGPT شاید بتواند یک روز نظام سرمایه‌داری (کاپیتالیسم) را فرو بریزد.

به گزارش گرداب، ChatGPT که از ماه نوامبر عرضه عمومی شده، در این مدت زمان کوتاه به محبوبیت قابل‌توجهی رسیده است. این چت‌بات هوشمند متعلق به شرکت OpenAi است. OpenAI در گذشته مدعی بود که می‌خواهد به نبرد با انحصارطلبی‌های گوگل در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی برود.

حالا اگرچه خود این شرکت با سرمایه‌گذاری مایکروسافت تا حدی درگیر مباحث مربوط به نظام سرمایه‌داری شده است، اما «سم آلتمن»، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل آن، همچنان با رویکردی ملایم‌تر امیدوار است که بتواند این مشکل را حل کند. او می‌گوید:

«فکر می‌کنم [نظام] سرمایه‌داری شگفت‌انگیز است. من عاشق سرمایه‌داری‌ام که بهترین نظام‌های مالی بد در جهان است. یا حداقل نظام مالی بدی است که ما تا به حال یافته‌ایم. امیدوارم یک نظام بهتر را پیدا کنیم و فکر می‌کنم اگر هوش جامع مصنوعی (AGI) به پتانسیل‌های واقعی‌اش برسد، می‌توانم آینده‌ای را ببینم که در آن سرمایه‌داری شکست می‌خورد».

پژوهشگر نشریه فوربز پیش از این گفته بود که یک تنش و درگیری ذاتی در سرمایه‌داری وجود دارد که آن را می‌توان بنیاد «پژوهش محور» OpenAi و خروارها خروار پولی که اکنون به دست آورده، فهمید.

سم آلتمن یکی از بنیان‌گذاران این شرکت است. او تنها بنیان‌گذار این شرکت است که همچنان فعالیت می‌کند.

پس از تصمیم این شرکت در سال 2019 برای دنبال کردن امور پژوهشی و نرفتن به دنبال کسب سود، ایلان ماسک دیگر بنیان‌گذار تصمیم گرفت از این شرکت خارج شود.