Gerdab.IR | گرداب

چین ۱۳ هزار ماهواره برای مقابله با استارلینک به فضا می‌فرستد

چین ۱۳ هزار ماهواره برای مقابله با استارلینک به فضا می‌فرستد
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۴۰۱

این کشور آسیایی می‌خواهد صورت فلکی جدیدی راه‌اندازی کند تا شرکت آمریکایی را به چالش بکشد.

به گزارش گرداب، محققان چینی دانشگاه مهندسی فضایی پکن که وابسته به ارتش آزادی‌بخش خلق این کشور است، از برنامه‌ی خود برای ساخت یک صورت فلکی رونمایی کردند که دقیقاً ۱۲,۹۲۲ ماهواره مصنوعی به فضا می‌رسد تا با شرکت استارلینک متعلق به ایلان ماسک رقابت کند.

محققان می‌گویند که این ماهواره‌ها مانند استارلینک خدمات اینترنتی نیز به کاربران سراسر دنیا ارائه می‌کنند. ماهواره‌های چینی همچنین در زمینه شناسایی، ردیابی و فهرست کردن تک تک جزئیات ناوگان ماهواره‌های استارلینک نیز فعالیت می‌کند. به بیان دیگر چین نمی‌خواهد عرصه فضایی را در اختیار این شرکت آمریکایی قرار دهد و می‌خواهد از تک تک اتفاقات با خبر شود.

این ماهواره‌ها همچنین به جنگ‌افزار‌های هوش مصنوعی است از جمله لیزر‌ها و امواج ماکروویو برای نابودی ماهواره‌های استارلینک که حریم هوایی چین را نقض کنند و وارد مناطق حساس شوند.
جزئیات این طرح در نشریه‌ای در زمینه علوم فضایی منتشر شده است. این پروژه متعلق به هولدینگ شبکه ماهواره چینی است که به تازگی افتتاح شده است.

دلیل شتاب چین در مقابله فضایی با شرکت ایلان ماسک، دخالت این شرکت در جنگ روسیه و اوکراین است. استارلینک ماهواره‌های خود را در اختیار اوکراین قرار داد و علاوه بر خدمات اینترنتی به جاسوسی و شناسایی موقعیت نظامیان روسیه پرداخت. این مسئله که با هماهنگی با پنتاگون آمریکا و به دستور دولت این کشور صورت گرفت، نشان داد که این فناوری در نبرد ژئوپلتیکی عنصری حیاتی برای آمریکا است.

استارلینک نیز متعهد شده است که تا سال ۲۰۲۷ ناوگان ماهواره‌های خود را به ۱۲ هزار عدد می‌رساند و تا تاریخی نامعلوم می‌خواهد ۴۲ هزار ماهواره در فضا داشته باشد.

برنامه چین این است که به سرعت صورت فلکی خود را به فضا بفرستد و مانع از این شود که آمریکایی‌ها تمام مناطق مناسب برای ماهواره‌های کم‌ارتفاع در نزدیک جو زمین را اشغال کنند.

به تازگی نیز دانشمندان چینی پس از برگزاری مانور در محیط مجازی شبیه‌سازی شده به این نتیجه رسیدند که انفجار هسته‌ای در مدار‌های نزدیک به زمین می‌توان ابر رادیواکتیو بزرگی ایجاد کند که ماهواره‌ها را از کار خواهد انداخت. این آزمایش هشداری برای ایلان ماسک خواهد بود.