Gerdab.IR | گرداب

کاهش خرید تلفن همراه در خاورمیانه و شمال آفریقا

کاهش خرید تلفن همراه در خاورمیانه و شمال آفریقا
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۴۰۱

به دنبال تورم بالا فروش گوشی‌های هوشمند در این منطقه به کمترین حد در هفت سال اخیر رسید.

به گزارش گرداب، سال ۲۰۲۲ سال خوبی برای صنعت تلفن‌ هوشمند نبود و نسبت به هفت سال اخیر کمترین فروش دستگاه‌های جدید در این سال رقم زده شد. بسیاری از دشواری‌هایی که این صنعت با آن روبروست به عواملی خارج از بازار مرتبط است.

مطالعه‌ای که توسط موسسه پژوهشی کانترپوینت (Counterpoint) صورت گرفته، نشان می‌دهد که تورم بالا در این منطقه باعث کم شدن خرید تلفن های همراه در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا شده است.

از سال 2015 تا به حال خرید و فروش تلفن همراه نسبت به کمترین میزان، 12 درصد کاهش داشته است. در این گزارش دلیل اصلی کم شدن تقاضا برای تلفن‌های هوشمند را مداخله نظامی روسیه در اوکراین قلمداد کرده است که باعث اختلال زنجیره تامین و بالا رفتن قیمت‌ها شده است.

شرکت سامسونگ بزرگترین سازنده تلفن همراه جهان در این منطقه نیز برتری خود را حفظ کرده و سهم آن از بازار از 21 درصد در سال پیش به 24 درصد افزایش داشته است.

یانگ وانگ تحلیل‌گر ارشد این موسسه می‌نویسد: «اغلب مشکلات مانند تورم بالا، قیمت انرژی و مواد غذایی و بی‌ارزش شدن پول ملی نسبت به دلار آمریکا به خاطر عواملی خارج از خود این منطقه شکل گرفته است. با کاهش تقاضا از سوی مشتریان سازندگان ابزارها تحت فشار شدیدی هستند و اقداماتی مانند انبار نکردن، حذف بازاریاب‌ها انجام می‌دهند و نسبت به قیمت‌گذاری بسیار حساس هستند».