Gerdab.IR | گرداب

قلدری سایبری ۲

پرونده / رایج‌ترین انواع قلدری سایبری

پرونده / رایج‌ترین انواع قلدری سایبری
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۴۰۲

همانطور که استفاده از فناوری تکامل یافته، توانایی قلدری نیز افزایش یافته است. قلدری که زمانی محدود به مدرسه یا محله بود، اکنون به دنیای آنلاین منتقل شده است. قلدری از طریق استفاده از فناوری به عنوان "قلدری سایبری" شناخته می‌شود.

به گزارش گرداب، آزار و اذیت سایبری مي‌تواند در هر جایی که تعامل اجتماعی آنلاین وجود دارد رخ دهد. به عنوان مثال، برخی از جوانان از رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی، پیامک یا برنامه‌های ناشناس برای قلدری جوانان دیگر، ارسال تصاویر شرم‌آور، اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی یا ارسال پیام‌های تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند از دسترسی خود به تعداد زیادی مخاطب آنلاین استفاده کنند تا همسالان خود را تشویق کنند تا با شایعات و داستان‌های غیرواقعی به آنها بپیوندند.

دانش‌آموزان می‌توانند از دسترسی خود به تعداد زیادی مخاطب آنلاین استفاده کنند تا همسالان خود را تشویق کنند تا با شایعات و داستان‌های غیرواقعی به آن‌ها بپیوندند.
ارسال پیامک و استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از بهترین راه‌های ارتباطی کودکان و نوجوانان است، البته این کار مانند هر فعالیت اجتماعی دیگری فرصتی برای قلدری نیز ایجاد می‌کند. زورگیری در فضای مجازی ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم انجام شود. زورگیری مجازی انواع مختلفی دارد. در ادامه، رایج‌ترین انواع قلدری سایبری را بررسی می‌کنیم.

۱. آزار و اذیت

آزار و اذیت دیگران یکی از رایج‌ترین انواع قلدری مجازی است. زورگیر سایبری از راه‌های مختلفی قربانی خود را آزار می‌دهد، مثلا:
_در بسیاری از پلتفرم‌های آنلاین، بخشی وجود دارد که می‌توان رفتار نامناسب کاربران را گزارش داد. قلدر‌های سایبری برای به‌دردسرانداختن قربانی یا حذف او از محیط آنلاین، از این قسمت استفاده می‌کنند.
_حمله‌های پیامکی یا ایمیلی روش دیگری برای آزار و اذیت افراد است. در این روش برای قربانی هزاران پیامک یا ایمیل ارسال می‌شود و او را تحت‌فشار روانی می‌گذارند.
_ارسال کامنت‌های بی‌ادبانه، خشن یا توهین‌آمیز به قربانی در شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های آنلاین.
_ انتشار شایعات یا پیام‌های تهدیدآمیز در شبکه‌های اجتماعی.

۲. جعل هویت

_ ممکن است زورگیر مجازی هویت فرد دیگری را جعل و مشکلاتی در زندگی او ایجاد کند. جعل هویت ممکن است به اشکال مختلف انجام شود، مثلا:
_ ایجاد حساب کاربری با نام و تصاویر شخص قربانی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال مطالب نامناسب از آن حساب کاربری.
_ تظاهرکردن زورگیر به اینکه شخص دیگری است و ایجاد رابطه ساختگی با افراد ناآگاه و سوءاستفاده از آنها.
_ هک‌کردن حساب کاربری قربانی در شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام‌های آزاردهنده به دوستان و نزدیکان او.

۳. ارسال عکس‌ها یا فیلم‌های نامناسب

قلدری مجازی ممکن است با ارسال تصاویر نامناسب نیز رخ بدهد. در این نوع قلدری، عکس‌ها و فیلم‌های خصوصی قربانی در اختیار زورگیر سایبری قرار می‌گیرند. در واقع، از تصاویر و فیلم‌های نامناسب یا خصوصی برای باج‌گیری از قربانی استفاده می‌شود.

۴. ایجاد وب‌سایت
زورگیر ممکن است وب‌سایت، وبلاگ یا نظرسنجی آنلاین راه بیندازد تا دیگری را آزار بدهد. او ممکن است از این روش برای انتشار اطلاعات محرمانه قربانی استفاده کند.

انواع دیگر قلدری مجازی:

قلدری سایبری محدود به انواعی که گفتیم نیست. روش‌های دیگری نیز ممکن است برای زورگیری مجازی به کار بروند. مثلا ممکن است زورگیر ویروس و بدافزار به ایمیل قربانی بفرستد و از این راه او را کنترل کند. حتی ممکن است در شبکه‌های اجتماعی شایعاتی منتشر کند، ولی نامی از قربانی نیاورد. در این حالت، قربانی مدام نگران است که نامش فاش شود.