Gerdab.IR | گرداب

قلدری سایبری ۳

پرونده/ راهکارهای مقابله با قلدری سایبری

پرونده/ راهکارهای مقابله با قلدری سایبری
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

همانطور که استفاده از فناوری تکامل یافته، توانایی قلدری نیز افزایش یافته است. قلدری که زمانی محدود به مدرسه یا محله بود، اکنون به دنیای آنلاین منتقل شده است. قلدری از طریق استفاده از فناوری به عنوان "قلدری سایبری" شناخته می‌شود.

به گزارش گرداب، آزار و اذیت سایبری مي‌تواند در هر جایی که تعامل اجتماعی آنلاین وجود دارد رخ دهد. به عنوان مثال، برخی از جوانان از رسانه‌های اجتماعی، بازی‌های ویدیویی، پیامک یا برنامه‌های ناشناس برای قلدری جوانان دیگر، ارسال تصاویر شرم‌آور، اشتراک‌گذاری اطلاعات خصوصی یا ارسال پیام‌های تهدیدآمیز استفاده می‌کنند. دانش‌آموزان می‌توانند از دسترسی خود به تعداد زیادی مخاطب آنلاین استفاده کنند تا همسالان خود را تشویق کنند تا با شایعات و داستان‌های غیرواقعی به آنها بپیوندند.

کودکان و جوانان در زمان دسترسی فوری به تلفن‌های همراه، تبلت‌ها یا رایانه‌ها زندگی می‌کنند که راه را به روی مسیر‌های جدید و هیجان انگیز ارتباط، تعامل و یادگیری باز می‌کند. با این حال، این شیوه‌های ارتباطی جدید نیز چالش‌های جدیدی را برای بزرگسالانی که از آن‌ها مراقبت می‌کنند، ایجاد می‌کند. والدین و سایر بزرگسالان نه تنها به کودکان و جوانان کمک می‌کنند تا موقعیت‌های اجتماعی حضوری را طی کنند، بلکه باید آن‌ها را برای روابط سالم آنلاین نیز آماده کنند.

 گفتگو با کودکان و نوجوانان درباره فناوری و پتانسیل قلدری

جوانان امروز اولین نسلی هستند که از فناوری به عنوان وسیله‌ای برای قلدری استفاده می‌کنند. بزرگسالان امروزی اولین کسانی هستند که باید یاد بگیرند که چگونه با آزار و اذیت سایبری جوانان مقابله کنند. مراحل زیر می‌تواند به شما در کشف این موضوع با کودکان و نوجوانان کمک کند.
در مورد پتانسیل قلدری صحبت کنید:

 با کودک یا دانش آموز خود در مورد آزار و اذیت سایبری گفتگو کنید، به خاطر داشته باشید که به دلایل زیادی صحبت کردن در مورد قلدری با بزرگسالان برای کودکان دشوار است. آن‌ها ممکن است:

-خجالت زده از اتفاقی که می‌افتد باشند.
- می‌ترسند اگر بگویند قلدری بیشتر شود.
- فکر می‌کنند که این مشکل آنهاست که باید خودشان حل کنند.
- آزار و اذیت سایبری از این جهت پیچیده است که بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است رفتار بد و آزاردهنده‌ای را که روی رایانه یا تلفن همراهشان اتفاق می‌افتد به عنوان قلدری تفسیر نکنند. کودکان همچنین ممکن است نگران باشند که اگر به بزرگسالان در مورد آزار سایبری بگویند، دسترسی به فناوری را از دست خواهند داد.
-همانطور که موضوع را برای بحث باز می‌کنید، به کودک اطلاع دهید که می‌دانید تلفن، رایانه و ارتباط آنلاین با دوستان بخش مهمی از زندگی او است، اما همچنین می‌خواهید آن‌ها بدانند که چگونه ایمن باشند و با آزار و اذیت سایبری مقابله کنند. توضیح دهید که اگر چیزی آزاردهنده به صورت آنلاین در میان گذاشته می‌شود، مهم است که آن‌ها به شما بگویند تا بتوانید با هم این موقعیت را حل کنید.

چه زمانی باید گفتگوی سایبری را با فرزند یا دانش آموزم شروع کنم؟

به محض اینکه کودکان شروع به استفاده از فناوری کردند، بزرگسالان باید درباره رفتار و رفتار آنلاین و همچنین آزار و اذیت سایبری بحث کنند. هر زمان که کودکان از فناوری برای تعامل استفاده می‌کنند، توان بالقوه برای آزار و اذیت سایبری وجود دارد. این کار می‌تواند به محض دسترسی کودکان به تلفن همراه یا رایانه‌ای شروع شود که می‌توانند از آن برای اتصال به سایت‌های بازی، رسانه‌های اجتماعی، متن، پیام‌های مستقیم یا چت‌های گروهی استفاده کنند.

برای باز کردن موضوع برای بحث، به کودک بگویید:
- "من درک می‌کنم که چقدر مهم است که با بچه‌های دیگر از طریق تلفن و آنلاین ارتباط برقرار کنم. "
- "شما شایسته این هستید که از قلدری آنلاین در امان باشید، درست مانند مدرسه، زمین بازی و محله"
- "اگر اتفاقی آنلاین برای شما مضر است، مهم است که در مورد آن به من بگویید"