Gerdab.IR | گرداب

برنامه سناتور آمریکایی برای قانون‌گذاری هوش مصنوعی

برنامه سناتور آمریکایی برای قانون‌گذاری هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۴۰۲

سناتور آمریکایی می‌گوید: «ضروری است که آمریکا پیشگام شود و قوانین این فناوری‌های در حال ظهور را تعیین کند و اجازه ندهد که چین در زمینه هوش مصنوعی پیشگام نوآوری شود یا مقررات جهانی را بنویسد».

به گزارش گرداب، رهبر اکثریت سنای آمریکا چاک شومر می‌گوید که این نهاد قانون‌گذاری تلاش‌هایش را برای وضع مقررات در حوزه هوش مصنوعی برای رسیدگی به چالش‌های امنیت ملی و آموزشی آغاز کرده است.

شومر که عضو حزب دموکرات است در بیانیه‌ای اعلام کرده که او پیش‌نویسی نوشته است و به گردش در آورده که «چارچوب نظام قانونی جدیدی را ایجاد می‌کند که مانع از آسیب‌های فاجعه‌بار احتمالی به کشور ما می‌شود و در عین حال از پیشرفت آمریکا و پیشگامی ما در این فناوری‌های پیشران اطمینان حاصل می‌کند».

چت‌جی‌پی‌تی یک برنامه مبتنی بر هوش مصنوعی به تازگی توجه عموم مردم را به خود جلب کرده است. این برنامه قابلیت نوشتن پاسخ‌هایی در حوزه‌های مختلف دارد و به‌خصوص توجه قانون‌گذاران آمریکایی را به خود جلب کرده است. این چت‌بات متعلق به شرکت اوپن‌ای‌آی توانسته رکورد سریع‌ترین رشد حوزه فناوری را به خود اختصاص دهد و اندکی پس از انتشارش اکنون بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد.
طرح چاک شومر نیاز به تایید کنگره و کاخ سفید دارد و ممکن است ماه‌ها فرایند تصویب آن طول بکشد. با این

حال این طرح را باید دقیق‌ترین و منسجم‌ترین برنامه نهاد‌های حاکمیتی آمریکا برای وضع قوانین جدید در حوزه در حال گسترش هوش مصنوعی مولد دانست.

«اکنون فرصت آن است که از این فناوری قدرتمند جدید فراتر رویم و مانع از آن شویم که آسیب‌های گسترده به جامعه و امنیت ملی وارد شود. به جای آن باید بتوانیم استفاده‌ای مثبت از این فناوری داشته باشیم و این کار با عبور از اختلافات داخلی امکان‌پذیر است».

در طرح پیشنهادی شومر شرکت‌ها موظف می‌شوند به متخصصان مستقل اجازه دهند که فناوری‌های هوش مصنوعی را قبل از انتشار برای عموم بازبینی و آزمایش کنند و یافته‌هایشان را با کاربران به اشتراک بگذارند.
شومر به انتشار برنامه‌های چین برای قانون‌گذاری هوش مصنوعی اشاره کرد و آن را یک بیدارباش برای آمریکا دانست. او می‌گوید:
«ضروری است که آمریکا پیشگام شود و قوانین این فناوری‌های در حال ظهور را تعیین کند و اجازه ندهد که چین در این زمینه پیشگام نوآوری شود یا مقررات جهانی را بنویسد».