سرپرست معاونت توسعه فناوری اطلاعات، امنیت شبکه و هوشمندسازی شرکت ملی پست گفت: زندگی در دوران شیوع ویروس کرونا و محدودیتهایی که در آن زمان به وجود آمد، لزوم پیشرفت زیرساختها و ورود هوش مصنوعی و دانشبنیانها به صنعت پست را بار دیگر ثابت کرد.
به گزارش گرداب، حسین غضنفری در تشریح اهداف برگزاری نخستین نمایشگاه «صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته» گفت: «مهمترین هدفی که میتوانیم از برگزاری نمایشگاه صنعت پست بیان کنیم، ایجاد یک جلوهی فیزیکی از اکوسیستم پست در کشور است. مشکلی که به نظرم هماکنون در کشورمان درباره پست وجود دارد نوع تلقی از این صنعت است چراکه وقتی در کشورمان درباره صنعت پست برای کسانی که با این صنعت فاصله دارند، صحبت میشود شناختی که درباره آن و بازیگران اصلی و زنجیره ارزشی که در آن وجود دارد، گنگ است.»
وی با توجه به اهمیت و جایگاه نمایشگاه صنعت پست تاکید کرد: «این نمایشگاه میتواند ظرفیتی را بهوجود آورد تا بازیگران اصلی صنعت پست در کنار هم جمع شوند و این اکوسیستم مهم را ترسیم کنند. با برگزاری منظم این نمایشگاه مشخص خواهد شد که مرزهای صنعت پست در دنیا کجاست و زمانی که درباره این صنعت سخن گفته میشود نباید به سادگی همگی یک برداشت مشترک داشته باشیم.»
سرپرست معاونت فناوری پست در پاسخ به سوالی درباره نقش پست در تجارت الکترونیک و دنیای مجازی کنونی گفت: «سالهای زیادی است که پست از یک ظرفیت سنتی به عنوان جابه جا کردن پاکت و نامه به یک جابه جا کننده بسته و امانت تبدیل شده است. فکر میکنم در این زمینه کرونا از پدیدههایی بود که نقش پست به عنوان یک بازیگر مهم در تجارت الکترونیک را بسیار پررنگ کرد؛ کرونا در همهجای جهان نهتنها ایران نشان داد که هنوز نیاز است زیرساختهای صنعت پست و حمل و نقل خردهبار در کشورها پیشرفته جدی داشته باشد.»
غضنفری به افزایش یکباره تجارت الکترونیک در سطح دنیا و ایران در شرایط شیوع ویروس کرونا اشاره کرد و ادامه داد: طی سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به خاطر همهگیری بیماری کرونا، میزان بسته و امانتهای پست در سطح کشورمان تقریباً دو برابر شد و اینجا بود که اهمیت صنعت پست عیان شد. میتوان گفت اهمیت لجستیک خردهبار که یکی از ابزارها و زیرساختهای اساسی برای توسعه تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال در هر کشوری است؛ در زمان کرونا بیش از هر زمان دیگری درک شد.
وی در تشریح جایگاه فناوریهای نوین در صنعت پست بیان داشت: وقتی درباره پست سخن گفته میشود با توجه به سابقهی طولانی که این صنعت در دنیا و کشورمان دارد، عموم جامعه فکر میکند این یک فعالیت کاملاً سنتی است که یک بسته را از یک مکان دریافت و به یک آدرس و محل دیگری تحویل داده میشود؛ درحالی که در سالهای اخیر و در بسیاری از دانشگاههای معتبر دنیا درباره این صنعت در سطح دکتری تدریس، تحقیق و پژوهش صورت گرفته و میگیرد.
معاون فناوری پست ادامه داد: وقتی در حوزه تکنولوژی بحث و گفتگو صورت میگیرد، تکنولوژیهای بسیار متفاوتی به کمک این صنعت آمدهاند و روز به روز تلاش میشود که کیفیت ارائه خدمت به مشتریان را افزایش دهند و پیشبینی پذیری زمان ارسال و دریافت بسته را افزایش دهند و خدمات ارزش افزودهای که روی یک بسته حمل ونقل ارائه میشود را تعریف کنند.
غضنفری گفت: مهمترین تکنولوژیهایی که در این زمینه میتوانیم نام ببریم در زمینه سختافزار و تکنولوژیهای تفکیک بستهها و امانت پستی و تفکیک نامهها بهصورت اتوماتیک است که اصطلاحاً به آنها سورتینگ ماشینها گفته میشود و خوشبختانه ما نیز در کشورمان طی دو سه سال اخیر توانستهایم با استفاده از دو تکنولوژی پاپآپ و کراسورت بیش از شش مرکزمان را در شرکت ملی پست به دستگاههای سورتینگ مجهز کنیم. وقتی از حوزه نرمافزاری سخن گفته میشود، هوش مصنوعی در هوشمندسازی نقش پررنگی را در صنعت پست دارد.
وی به تشریح خدمات فناوری و هوش مصنوعی پرداخت و افزود: هوش مصنوعی میتواند به یک اپراتور پستی کمک کند تا میزان بار و پراکندگی را در سیستمهای تبدیل آدرس به طول و عرض جغرافیایی پیشبینی و استفاده کند و سیستمهایی که برای برنامهریزی وسایل نقلیه در مراحل مختلف از جمعآوری تا رهسپاری و توزیع مورد استفاده قرار میگیرند را راهنمایی کند.
معاون فناوری پست درباره جایگاه شرکتهای دانش بنیان در صنعت پست گفت: همانطور که گفته شد فناوریهای نوین در چند سال اخیر در ابعاد مختلف زندگی بشر و همچنین در صنعت پست ظهور کردهاند؛ وقتی سخن از فناوریهای نوین در صنعت پست به میان میآید با توجه به بزرگی اپراتورهای پستی معمولا حضور شرکتهای دانشبنیان کوچک است که میتواند استفاده از این فناوریها را در یک سطح ایجاد کند. این شرکتها فناوریهای مختلف را مورد آزمایش قرار میدهند تا سفارشیسازی صورت گیرد و در صنعت بهکار گرفته شود.
غضنفری تاکید کرد: در شرکت ملی پست با راهاندازی مرکز نوآوری توانستهایم بیش از ۷۰ شرکت نوآور و دانشبنیان را جمع کنیم و از توان و دانش آنها برای بهبود هرچه بیشتر فرایندها و سرویسهای پستی استفاده کنیم؛ سیستمهای پستی در کشورمان توسط همین شرکتهای دانشبنیان توسعه داده شده است و با هزینههای بسیار کمتر از نمونههای خارجی در کشورمان مورد استفاده قرار میگیرد. شرکتهای دانشبنیان دیگری نیز وجود دارند که در زمینه ارائه خدمات و به صورت نرمافزاری به شرکت ملی پست کمک میدهند و سیستمهای استفاده از شناسه بهجای آدرس و سیستمهای بهینهسازی مسیر و سیستمهای تبدیل آدرس به طول و عرض جغرافیایی نمونههایی از این سیستمهای نرمافزاری است.
وی گفت: برخی دیگر از شرکتهای دانشبنیان در زمینه ارائه خدمات مشغول افزایش زنجیزه ارزش شرکت ملی پست هستند تا سبد محصولات این شرکت تکمیل شود. برخی از این شرکتها خدمات تجارت الکترونیک را در کنار خدمات شرکت ملی پست گردهم آوردهاند و در حال ایجاد یک راهحل جامع برای بازیگران تجارت الکترونیک هستند.
نخستین نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته با هدف معرفی جدیدترین فناوریها، دستاوردها و خدمات تامین زنجیره در صنعت پست با رویکرد تحول دیجیتال و هوشمندسازی از ۸ تا ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار میشود.