Gerdab.IR | گرداب

انویدیا ابر رایانه مخصوص هوش مصنوعی مولد می‌سازد

انویدیا ابر رایانه مخصوص هوش مصنوعی مولد می‌سازد
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

جنسن هیانگ، مدیرعامل انویدیا، در جریان سخنرانی کامپیوتکس خود، مجموعه‌ای از اعلامیه‌ها را از جمله جزئیاتی درباره ابررایانه بعدی DGX این شرکت ارائه کرد. باتوجه به مسیر این صنعت DGX GH ۲۰۰ عمدتاً برای کمک به شرکت‌ها در توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مولد است.

به گزارش گرداب به نقل از انگجت، جن سونگ هوانگ، مدیر ارشد اجرایی انویدیا طی رویداد «کامپوتکس» محصولات مختلفی را معرفی و جزئیاتی درباره ابر رایانه DGX شرکت اعلام کرد. با توجه به مسیر این صنعت، جای تعجبی ندارد DGX GH ۲۰۰ به طور کلی برای کمک به توسعه مدل‌های هوش مصنوعی مولد توسط شرکت‌ها ساخته می‌شود.

ابر رایانه مذکور یک سیستم سوییچ NVLink است که ابرتراشه‌های ۲۵۶ GH ۲۰۰ Grace Hopper را وادار می‌کند مانند یک GPU واحد عمل کنند. به گفته انویدیا چنین مشخصاتی سبب می‌شود رایانه DGX GH ۲۰۰ بتواند عملکردی یک اگزا فلاپی ارائه کند و ۱۳۳ ترابایت حافظه اشتراکی داشته باشد. این شرکت مدعی است حافظه ابر رایانه مذکور ۵۰۰ بار بیشتر از حافظه‌ای است که در یک سیستم DGX A ۱۰۰وجود دارد.

برای مقایسه می‌توان به این نکته اشاره کرد که در صدر فهرست ۵۰۰ ابررایانه برتر، ابزار «فرانتیر» در آزمایشگاه ملی اوک ریج در ایالت تنسی آمریکا قرار دارد که مشهور است در مقیاس اگزا فعالیت می‌کند و عملکرد آن به ۱.۲ اگزافلاپ رسیده است.

در حقیقت انویدیا ادعا می‌کند مشغول توسعه ابر رایانه‌ای است که می‌تواند در کنار قدرتمندترین سیستم‌های روی زمین قرار گیرد. این شرکت مدعی است ساختار DGX GH ۲۰۰ می‌تواند نسبت به نسل قبلی ابررایانه‌ها ۱۰ بار پهنای باند وسیع تری ارائه کند.