Gerdab.IR | گرداب

محققان چینی انجام دادند؛

ساخت رایانه کوانتومی برای اجرای پردازش‌های هوش مصنوعی

ساخت رایانه کوانتومی برای اجرای پردازش‌های هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۴۰۲

یک گروه پژوهشی چینی توانسته‌اند یک کامپیوتر کوانتومی به نام «جیوژانگ» توسعه دهند که می‌تواند محاسبات مربوط به هوش مصنوعی را ۱۸۰ میلیون بار سریع‌تر از ابررایانه‌های موجود انجام دهد.

به گزارش گرداب به نقل از شینهوآ، تیم‌های تحقیقاتی چینی موفق شده‌اند در دو بخش پردازش کوانتومی ابررسانایی و پردازش کوانتومی نوری به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند.

«برتری کوانتومی» یک مفهوم علمی بوده که به توانایی بالقوه کامپیوتر‌های کوانتومی در حل مسائلی که کامپیوتر‌های کلاسیک غیرکوانتومی و کلاسیک از حل آن‌ها عاجزند، اشاره دارد.

تیم تحقیقاتی چینی که توسط پان جیان‌وی (Pan Jianwei)، فیزیک‌دان مشهور اداره می‌شود، موفق شده یک سیستم پردازش کوانتومی ۶۶ کیوبیتی تولید کرده و برتری کوانتومی در حوزه ابررسانایی را گسترش دهد.

این کامپیوتر کوانتومی که به افتخار ریاضیدان قرن پنج چینی «Zuchongzhi ۲.۱» نام‌گذاری شده، تا ۱۸۰ میلیون بار از قدرتمندترین ابرکامپیوتر جهان سریع‌تر بوده و می‌تواند از پردازنده کوانتومی Sycamore گوگل، محاسباتی تا ۱ میلیون بار پیچیده‌تر را انجام دهد.

پان جیان‌وی که به عنوان «پدر کوانتوم» در چین شناخته می‌شود می‌گوید رایانه کوانتومی فوتونیک چین ۱۸۰ میلیون برابر سریع‌تر از ابررایانه‌ها بوده و قادر است در کمتر از یک ثانیه معادله‌ای را که ابررایانه‌ها برای حل آن به پنج سال زمان نیاز دارند، حل کند.

جیوژانگ اولین بار در سال ۲۰۲۰ به شهرت رسید، زمانی که تیم تحقیقاتی به رهبری جیان‌وی نمونه‌برداری بوزون گاوسی (Gaussian boson) را در ۲۰۰ ثانیه انجام داد. در حالی که این امر در یک ابررایانه معمولی حدود ۲.۵ میلیارد سال طول می‌کشد.

گام‌های نخست در فناوری محاسبات کوانتومی

محاسبات کوانتومی هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و پژوهشگران در سراسر جهان تنها شروع به آزمایش نحوه عملکرد این سیستم‌ها و استفاده از آن‌ها در آینده کرده‌اند. با این حال، تیم پان جیان‌وی تصمیم گرفت از رایانه‌های کوانتومی «مقیاس متوسط نویزدار» برای حل مشکلات در دنیای واقعی استفاده کند.

آن‌ها جیوژانگ را با اجرای دو الگوریتم که معمولاً در جستجوی تصادفی هوش مصنوعی و آموزش شبیه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند، مورد آزمایش قرار دادند. این الگوریتم‌ها می‌توانند حتی برای ابررایانه‌ها نیز چالش‌برانگیز باشند و پژوهشگران تصمیم گرفتند از ۲۰۰ هزار نمونه برای حل آن استفاده کنند.

در سطوح کنونی فناوری حتی سریع‌ترین ابررایانه‌ها نیز حدود ۷۰۰ ثانیه طول می‌کشد تا هر نمونه را بررسی کنند و در مجموع پنج سال زمان محاسباتی برای پردازش نمونه‌هایی که پژوهشگران در نظر داشتند، نیاز بود.

در مقابل، جیوژانگ کمتر از یک ثانیه طول کشید تا آن‌ها را پردازش کند که این نشان دهنده ۱۸۰ میلیون برابر سریع‌تر بودن جیوژانگ از سریع‌ترین ابررایانه امروزی است.

منبع: سیتنا