Gerdab.IR | گرداب

حذف ۸۰ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۸ تحت تاثیر هوش مصنوعی

حذف ۸۰ میلیون شغل تا سال ۲۰۲۸ تحت تاثیر هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۴۰۲

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ٨٣ میلیون شغل در جهان تا سال ۲۰۲۸ حذف و ۶٣ میلیون شغل با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و اگر برنامه‌ریزی در جهت آموزش‌های متناسب با مشاغل آینده و آینده مشاغل نداشته باشیم، سهم ما درصد بالایی از بیکاری خواهد بود.

به گزارش گرداب، غلامحسین حسینی نیا با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب بر فراهم کردن وسائل و زمینه ارتقاء مهارت جامعه کارگری، گفت: سخنان رهبر معظم انقلاب حجت را بر ما در تحقق «نهضت ملی مهارت آموزی در گام دوم انقلاب» با عزم ملی تمام کرده است.

وی که در هفتمین همایش ملی کار سخن می‌گفت، با اشاره به آمار مجمع جهانی اقتصاد در سال ٢٠٣٣ تصریح کرد: تا سال ۲۰۲۸ یعنی در چهار سال آینده ٨٣ میلیون شغل در جهان حذف و ۶٣ میلیون شغل با تأثیر از تورم، کندی رشد و هوش مصنوعی ایجاد می‌شود و چنانچه برنامه ریزی در جهت آموزش‌های متناسب با مشاغل آینده و آینده مشاغل نداشته باشیم سهم ما درصد بالایی از بیکاری می‌شود.

معاون وزیر کار با بیان اینکه آموزش‌های مهارتی در کشور عزیزمان در نقطه عطف و زمان به یاد ماندنی در کشور قرار دارد و نیازمند تغییر جهت به سمت رشد است، افزود: برنامه ریزی، توسعه و ابتکارات حوزه مهارت آموزی در دنیا تا سال ۲۰۲۸ دارای شتاب معناداری است.

وی تصدی‌گری و تنظیم گری، کیفیت محوری، پیامدسنجی، حمایت هدفمند، مشارکت بخش خصوصی در اجرای آموزش، توسعه بنگاه‌های موجود در بخش خصوصی و آموزش مبتنی بر نیاز متغیر نیروی کار را رویکرد جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برشمرد.

حسینی‌نیا حرکت به تقاضا محوری، کیفیت محوری، پیامدسنجی، ارتقاء مهارت شاغلین، بهره گیری حداکثری از ظرفیت مربیان و ارتقاء کارایی و اثربخشی و افزایش توان انتخاب سازمان در بهره گیری از ظرفیت مربیان را از مهمترین پروژه‌های در دست اقدام این سازمان عنوان کرد.

وی با اشاره به برگزاری ۳۲۳ رویداد‌های رقابتی مهارت محور در سال گذشته، گفت: نخستین دوره مسابقات مهارت‌های زندانیان کشور، حضور در سومین دوره مسابقات آسیایی مهارت ۲۰۲۲، حضور در سومین دوره مسابقات اوراسیا-‌های تک، حضور تیم ملی مهارت ایران در چهل و ششمین دوره مسابقات جهانی مهارت ۲۰۲۲، نخستین دوره مسابقات مهارت‌های کارگران ایران، نخستین دوره مسابقات ملی مهارت نوجوانان، فاز یکم بیستمین دوره مسابقات ملی مهارت، مسابقات آزاد مهارت و ... از جمله رویداد‌های رقابتی مهارت محور برگزار شده در سال گذشته بوده است.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای آمادگی این سازمان جهت تربیت نیروی ماهر متناسب با نیاز بازار کار اعلام کرد و گفت: اسناد بالادستی در خصوص توسعه آموزش‌های مهارتی در کشور وجود دارد، در اصل کمبود قانون وجود ندارد، اما ضروری است که الزامات قوانین مهارتی اجرا شود.

وی با تأکید بر ضرورت ورود آموزش‌های مهارتی در کنار تولید، اظهار کرد: بنگاه‌های اقتصادی، شرکای اجتماعی، دستگاه‌های دولتی و ... باید در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه ای، مسئولیت اجتماعی خود را در توسعه آموزش‌های مهارتی به انجام رسانند.

حسینی نیا در پایان جایگاه مهارت آموزی در ایجاد و پایداری اشتغال را بسیار مهم خواند و گفت: شاغلین آینده و افراد جویای اشتغال مخاطبین گروه‌های ۱۹ گانه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند که ۷۲ درصد ارائه آموزش‌های مهارتی به آنان با تکیه بر ظرفیت‌های شرکای اجتماعی و ۲۸ درصد آن با اعتبارات دولتی انجام می‌شود.

منبع: سیتنا