شرکت روسی VisionLabs ابزاری برای شناسایی محتوای جعل عمیق (دیپفیک) توسعه داده است.
به گزارش گرداب، این فناوری برای شناسایی ویدیوها و تصاویر ساختهشده توسط هوش مصنوعی و ابزارهای دیگر به کار میرود. راهکار این برنامه این است که از پخش شدن محتوای کاذب بر روی شبکههای اجتماعی و سکوهای پیامرسان جلوگیری شود.
جعل عمیق به فناوری جابجا کردن چهره یک فرد در تصویر یا ویدیو توسط شبکههای عصبی میگویند. این ابزار شرکت VisionLabs از شبکههای عصبی برای شناسایی علائم ویرایش میگردند؛ بهطور مثال تغییراتی در نور و صحنه.
این ابزار میتواند جعل عمیق را برای چندین چهره در یک فریم ساده شناسایی کند. آزمایشها نشان میدهد که دقت این ابزار از ۹۲% تا ۱۰۰ % در نوسان است و این بسته به کیفیت تصویر و نوع جعل عمیق دارد. در پایگاه دادهای از انواع معمول جعل عمیق، این فناوری میتواند دقت ۹۶ درصدی داشته باشد.
این فناوری میتواند برای مقاصد مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. کاربرانی که میخواهند صحت ویدیویی را بسنجد، رسانهها و خبرگزاریها و ... این ابزار همچنین میتواند در یک فرایند احراز هویت بیومتریک مورد استفاده قرار بگیرد.