Gerdab.IR | گرداب

اسلام‌هراسی در بازی‌های ویدیویی (۲)؛

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲

در این پژوهش بازنمایی مسلمانان در تعدادی از بازی‌های ویدیویی غربی با مضمون جنگی را بررسی می‌کنیم.

به گزارش گرداب، از جمله مهم‌ترین پدیده‌های مدرن در کشور‌های غربی رواج اسلام‌هراسی است. بازی‌های ویدیویی غربی همواره به این معروف بوده‌اند که تصویری نادرست و جانبدارانه از مسلمانان ارائه می‌کنند. در این پژوهش برای به دست آوردن نحوۀ بازنمایی مسلمانان در بازی‌های ویدیویی غربی، تعدادی از بازی‌هایی را که مضمون جنگی دارند، بررسی می‌کنیم.

بخش‌های دیگر این پژوهش را بخوانید:

پرونده/ نژادپرستی فرهنگی در بازی‌های ویدیویی

پرونده/ کلیشه‌های اسلام‌ستیزانه در بازی‌های ویدیویی

پرونده/ دگرستیزی و اسلام‌هراسی در بازی‌های ویدیویی

پرونده/ بازی‌های ویدیویی چگونه اسلام‌هراسی را رواج می‌دهند؟

بهترین روش برای فهمیدن نحوه بازنمایی مسلمانان در یک بازی، بازی کردن این نوع بازی‌ها است؛ روشی که می‌شود آن را گونه‌ای از قوم‌نگاری[۱] از طریق تجربه مستقیم در بازی دانست. از این شیوه تعدادی از محققان برای بررسی اسلام‌هراسی در فیلم‌های هالیوودی استفاده کرده‌اند،[۲] و ما آن را در مورد بازی‌های ویدیویی استفاده می‌کنیم. قوم‌نگاری از طریق بازی، مانند قوم‌نگاری عادی، شامل مشاهده مستقیم پدیدار موضوع مطالعه است؛ اما آنچه این روش را از قوم‌نگاری عادی جدا می‌کند، این است که در این روش پژوهشگر نقشی فعال‌تر به خود می‌گیرد، زیرا که پژوهشگر به‌طور کامل با محیط مورد مطالعه درگیر می‌شود و در آن مشارکت می‌کند.[۳]

این بدین معناست که بازنمایی رسانه‌ای در بازی ویدیویی از طریق غوطه‌وری مستقیم برای پژوهشگر حاصل می‌شود. اغلب تجربه‌های درون بازی که در این مطالعه بررسی شده است، تنها به داستان و روایت درون بازی متمرکز می‌شود و به سراغ پیام‌ها و تصویر‌هایی از مسلمانان رفته که از طریق روایت داستان بر بازیکن عرضه شده است.

ما در بررسی هر بازی به دنبال این بودیم که تا چه اندازه استریوتایپ‌ها و یا کلیشه‌های موجود درباره مسلمانان را بازنمایی می‌کنند. هیچ‌کدام از این استریوتایپ‌ها ابداع و یا کشف ما نیستند، بلکه فقط آن استریوتایپ‌ها را شناسایی کرده‌ایم که درباره وجود آن‌ها در فیلم‌ها و شبکه‌های خبری در میان پژوهشگران اجماع وجود دارد. همچنین باید ذکر کرد که بازی‌های مورد بررسی در این بخش، بازی‌هایی هستند که مضمون جنگی دارند.

بازی‌های جنگی گونه‌ای از ژانر اکشن و زیرمجموعه آن، تیراندازی هستند که جنگ هم مضمون اصلی روایت آن بازی و هم مضمون اصلی گیم‌پلی بازی باشد. ما بازی‌هایی را بررسی کردیم که علاوه بر این که مضمون جنگی داشته باشند، در روایت و یا گیم‌پلی خود بازنمایی‌ای از مسلمانان را نیز داشته باشند. در ضمن می‌توان تمام بازی‌های بررسی شده را از جمله محبوب‌ترین و بهترین بازی‌های این ژانر دانست. فهرست بازی‌های بررسی شده به شرح زیر است:

۱. Conflict: Desert Storm (۲۰۰۲)

۲. Conflict: Desert Storm 2 (۲۰۰۳)

۳. Battlefield 2 (۲۰۰۵)

۴. Call of Duty 4: Modern Warfare (۲۰۰۷, ۲۰۱۹)

۵. Call of Duty: Modern Warfare 2 (۲۰۰۹, ۲۰۲۰)

۶. Medal of Honor (۲۰۱۰)

۷. Medal of Honor: Warfighter (۲۰۱۲)

۸. Battlefield 3 (۲۰۱۱)

در ادامه ابتدا این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم و در پرونده‌های بعدی به تحلیل و بررسی اسلام‌هراسی موجود در آن‌ها می‌پردازیم.

معرفی بازی‌های مورد مطالعه

  • نبرد: طوفان صحرا - Conflict: Desert Storm

این بازی در سال ۲۰۰۲ توسط کمپانی Pivotal Games ساخته شد و ناشران آن شرکت‌ها SCi Games و Gotham Games بودند. تا سال ۲۰۱۸ حدود ۲.۵ میلیون نسخه از این بازی فروش رفته است[۴] و این بازی توانسته امتیاز ۹ از ۱۰ را در Steam به خود اختصاص دهد که به معنی بازخورد بسیار مثبت کاربران است.[۵] ماجرای این بازی بر اساس داستان واقعی جنگ نخست خلیج فارس است که به‌طور رمزی عملیات طوفان صحرا نام گرفته بود. در سال ۱۹۹۰ نیرو‌های عراقی به رهبری صدام حسین، به کویت حمله کردند و این باعث شکل‌گیری ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا شد تا در این کشور مداخله کند و از طرف کویت که منبع نفت برای آمریکا بود، به عراق اعلان جنگ کند. ماجرای بازی به نیروی ویژه هوایی بریتانیا (SAS) و یا نیرو‌های دلتای آمریکایی مربوط می‌شود که به دنبال بیرون کردن عراق از خاک کویت در سال ۱۹۹۱ هستند. هدف نیرو‌های ائتلاف در ابتدا محافظت از امیر جابر سوم، پادشاه خیالی کویت است و آن‌ها به دنبال حفظ کشور کویت و ممانعت از بالا رفتن درگیری‌ها میان کویت و عراق هستند.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی نبرد: طوفان صحرا

اکثر بازی در کویت و یا عراق انجام می‌شود، اما شهر‌های مرزی ایران و عربستان نیز به تصویر کشیده می‌شود. گیم‌پلی بازی اغلب شامل کشتن سربازان دشمن، نفوذ به پایگاه‌های آنها، محافظت از گروگان‌ها، نابود کردن توپخانه دشمن و پیدا کردن شخصیت‌های کلیدی لشگر دشمن است. بازیکن می‌تواند یا به عنوان نیروی ویژه هوایی بریتانیا (SAS) و یا به عنوان نیروی دلتای آمریکایی به مبارزه بپردازد. بازیکن همچنین می‌تواند انتخاب کند که در چهار شخصیت به بازی بپردازد: سرهنگ جان برادلی، سرگرد پل فولی، سرگرد میک کانرز و سرگرد دیوید جونز. هرکدام از این شخصیت‌ها در امور نظامی خاص تبحر دارند. در سراسر بازی دشمن نیرو‌های عراقی هستند که توسط ژنرال عزیز، بازنمایی خیالی از صدام، رهبری می‌شوند.

  • نبرد: طوفان صحرا ۲ - Conflict: Desert Storm 2

این بازی در سال ۲۰۰۳ برای پلی‌استیشن ۲، ایکس‌باکس و کامپیوتر عرضه شد. مانند نسخه قبلی این بازی نیز توسط کمپانی Pivotal Games ساخته شد و ناشرانش SCi Games و Gotham Games بودند.[۶] حدودا یک میلیون نسخه از این بازی به‌طور قانونی فروخته شد و نمره ۷۳ درصد از متاکریتیک دریافت کرد.[۷]

داستان بازی از جایی دنبال می‌شود که بازی قبلی به پایان رسید و مشابه با آن این بازی نیز بر پایۀ جنگ نخست خلیج فارس شکل گرفته است. اکنون کویت در حال آزادسازی است و نیرو‌های عراقی به عنوان آخرین تلاش‌شان، چاه‌های نفتی کویت را به آتش می‌کشند تا در حد ممکن به اقتصاد کویت صدمه بزنند. برای پاسخ دادن به این اقدامات نیرو‌های دلتای آمریکایی وارد کویت می‌شوند تا سربازان باقیمانده عراقی را شکست داده و کویتی‌ها را نجات دهند. حضور نظامی آمریکا با این قصد که به کویتی‌ها یاری برسانند و مانع از تخریب بیشتر شوند، توجیه شده است.

بازی در کویت و عراق اتفاق می‌افتد و گیم‌پلی نیز شامل کشتن دشمنان، نجات گروگان‌ها، نفوذ به پایگاه‌های دشمن و نابود کردن سلاح‌های کشتار جمعی است. بازیکن کنترل شخصیت سرهنگ جان بردلی، فرمانده آلفا و نیرو‌های زیر دست او، سرگرد پل فولی، میک کانرز و دیوید جونز را برعهده دارد. تنها دشمن در طی بازی نیرو‌های عراقی هستند.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

  • میدان نبرد ۲ - Battlefield 2

بازی میدان نبرد ۲ در سال ۲۰۰۵ توسط استودیوی Digital Illusions ساخته شد و ناشر این بازی EA Games بود.[۸] حدودا ۲.۲۵ میلیون نسخه از این بازی تا سال ۲۰۱۸ به فروش رفته است[۹] و این بازی توانسته امتیاز ۹۱ درصد از منتقدان متاکریتیک دریافت کند.[۱۰] این بازی حالت کمپین (بازی انفرادی) ندارد، اما حالت چند بازیکنی (multiplayer) آن دارای زمینه خاصی است. در سال ۲۰۰۷ یک جنگ جهانی دنیا را دگرگون کرده، دلایل ایجاد این جنگ واضح نیست. در یک سوی نبرد، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گرفته، در حالی که جبهه مخالف شامل روسیه، چین و ائتلاف خاورمیانه است. ائتلاف خاورمیانه یک ائتلاف تخیلی است میان کشور‌های عرب زبان، چون کویت، عمان، قطر، لبنان و سوریه.[۱۱]

در حالی که علت جنگ جهانی ذکر نمی‌شود، اما حضور نقشه (map) دریای عمان، به این اشاره دارد که نبرد بر سر کنترل ذخائر نفتی خاورمیانه است. به‌طور کلی پنج نقشه برای بازی در چین، ۹ نقشه در کشور‌های عربی و خاورمیانه‌ای و دو نقشه برای بازی در جزیره‌های محلی وجود دارد.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

در ابتدای هر سری بازی چندبازیکنی، بازیکنان می‌توانند از میان سه بخش محل خود را انتخاب کنند: نیروی دریایی آمریکا، چین و ائتلاف خاورمیانه. متعاقبا هویت قهرمانان و دشمنان وابسته به این است که بازیکن چه انتخابی بکند. گیم‌پلی بازی اساساً شامل کشتن بازیکنان تیم مقابل و به دست آوردن امتیازات است.

  • ندای وظیفه ۴: جنگاوری مدرن - Call of Duty 4: Modern Warfare

این بازی که در سال ۲۰۰۷ برای پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شد، استودیو Infinity Ward سازنده بازی و کمپانی Activision ناشر بازی بود.[۱۲] بیش از ۱۷.۲۸ میلیون نسخه از این بازی تا سال ۲۰۱۸ فروش رفته است.[۱۳] این بازی امتیاز بسیاربالای ۹۴ درصد را از متاکریتیک دریافت کرده است.[۱۴] در سال ۲۰۱۹ نسخه بازسازی شده این بازی نیز برای پلی‌استیشن ۴ و ایکس‌باکس وان عرضه شد که توانسته است تا کنون بیش از ۳۰ میلیون نسخه به فروش برساند.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

خط داستانی بازی در طی یک جنگ داخلی خیالی در روسیه ۲۰۱۱ دنبال می‌شود. در این جنگ داخلی ملی‌گرایان افراطی روسی با رهبری عِمران زاخائف[۱۵] به دنبال این هستند که روسیه را به حالت پیشین اتحاد جماهیر شوروی در آورند. در همین زمان انقلابی در عربستان سعودی رخ می‌دهد که رهبر آن خالد الاسد[۱۶] می‌باشد. ایالات متحده آمریکا و بریتانیا که نگران این هستند که این دو شخصیت بر علیه غرب با یکدیگر متحد شوند، نیرو‌های ضربت خود را به منطقه می‌فرستند تا مانع انقلاب شوند. خالد الاسد یک دیکتاتور بی‌رحم مخالف با غرب است که رئیس جمهور عربستان را ترور می‌کند تا به بقیه کشور قدرت خود را نشان دهد. این باعث می‌شود که آمریکا به عربستان حمله نظامی بکند تا خالد الاسد را شکست داده و کشور را حفظ کند. از این‌رو مداخله نظامی آمریکا در عربستان با این نکته که مردم عربستان را از دست خالد الاسد نجات خواهد داد، توجیه می‌شود. همچنین حضور نظامی آمریکا و کشتن سربازان خالد الاسد و زاخائف در تمام طول بازی با این منطق پیشگیرانه توجیه می‌شود که هدف آن‌ها ممانعت از دسترسی خالد الاسد و زاخائف به سلاح‌های اتمی است و مدام این ترس ذکر می‌شود که در صورتی که آن‌ها به سلاح‌های اتمی دست پیدا کنند، سواحل شرقی آمریکا مورد هدف قرار خواهد گرفت.

در طول مسیر داستان، بازیکن به کشورهایی، چون عربستان سعودی، کویت، عراق، آذربایجان و روسیه حمله نظامی می‌کند. برای پیشرفت کردن در بازی، بازیکن باید به مناطق نظامی که در کنترل نیرو‌های دشمن است، یورش ببرد و سربازان دشمن را در هر ناحیه به قتل برساند. وظایف متعددی در طول بازی به بازیکن داده می‌شود، نابود کردن تانک‌ها، برجک‌ها، سلاح‌ها، پیدا کردن اسناد اطلاعاتی و نجات دادن نیرو‌های خودی از کشته شدن یا اسیر شدن به دست دشمنان از جمله این وظایف است. بازیکن کنترل تعداد زیادی از افراد نیروی ویژه هوایی بریتانیا (SAS) و تفنگ‌داران نیروی دریایی آمریکا (USMC) را به دست می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به شخصیت‌های محبوبی، چون گروهبان جان مک‌تاویش و کاپیتان جان پرایس اشاره کرد. از شخصیت‌های غیرقابل بازی نیز می‌توان به گروهبان کاماروف، رهبر نیرو‌های روسی متحد با آمریکا و نیکولای یک جاسوس روسی که به بریتانیایی‌ها کمک می‌کند، اشاره کرد. دشمن اصلی بازی عمران زاخائف، رهبر ملی‌گرایان افراطی روسی است. دشمن دوم نیز خالد الاسد فرمانده نیرو‌هایی در خاورمیانه و دیکتاتور عربستان سعودی است. نیرو‌های آمریکایی او را قوی‌ترین فرد در خاورمیانه معرفی می‌کنند.

  • ندای وظیفه: جنگاوری مدرن ۲ - Call of Duty: Modern Warfare 2

این بازی در سال ۲۰۰۹ برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ توسط استودیو Infinity Ward ساخته شد و ناشر آن Activision بود.[۱۷] امتیاز ۹۴ درصد متاکریتیک[۱۸] و فروش ۲۵ میلیون نسخه تا ۲۰۱۸[۱۹] نشان از محبوبیت جهانی این بازی دارد. این بازی نیز در سال ۲۰۲۰ بازسازی شد و نسخه بازسازی که برای پلتفرم ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۳ عرضه شد، توانست بسیار موفق باشد.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

داستان بازی پیرامون جنگی خیالی است که در سال ۲۰۱۶ اتفاق می‌افتد. در این سال ملی‌گرایان افراطی روس به رهبری ولادیمیر ماکاروف، در روسیه قدرت می‌گیرند و هدفشان این است که به‌خاطر شکست در بازی نخست، از غرب انتقام بگیرند. ملی‌گرایان افراطی روس شروع به عملیات تروریستی در سراسر اروپا می‌کنند. اما این عملیات تروریستی و کشتار‌های جمعی که توسط ملی‌گرایان افراطی روس انجام می‌شود، به‌گونه‌ای ظاهرسازی می‌شود که آن حمله‌ها به عنوان حمله‌ای که آمریکا پشتش بوده شناخته می‌شود. این باعث می‌شود آمریکا و روسیه به‌طور علنی وارد جنگ با یکدیگر شوند و روسیه به سواحل شرقی آمریکا حمله کند و در واشنگتن به نبرد بپردازد. از این‌رو درگیر شدن آمریکا در این نبرد از یک سو دفاع از خاک خود در مقابل متجاوزان است و از سوی دیگر دستگیری ماکاروف و آشکار کردن این که او پشت حملات تروریستی در اروپا بوده و از این‌رو پاک کردن نام آمریکا در اذهان عمومی است.

روایت داستان در کشور‌های متعددی، چون افغانستان، قزاقستان، روسیه و واشنگتن رخ می‌دهد. بازیکن از طریق کامل‌کردن مرحله‌های مختلفی در نبرد، چون کشتن سربازان دشمن، رخنه کردن به پایگاه‌های آنها، نابود کردن تانک‌ها و هلیکوپتر‌ها و محافظت از اطلاعات ارزشمند، پیشرفت می‌کند. در اکثر مواقع بازی، بازیکن کنترل شخصیتی به نام گروهبان گری سندرسون، یک عضو بریتانیایی نیروی ویژه ۱۴۱ را به عهده دارد؛ اما بازیکن همچنین می‌تواند در شخصیت سرباز جوزف آلن و سرباز جیمز رامیرز از رنجر‌های آمریکایی نیز به بازی بپردازد. شخصیت‌های غیرقابل بازی، شامل سرگرد سیمون رایلی از نیروی ویژه ۱۴۱ و کاپیتان جان پرایس از نیروی ویژه هوایی بریتانیا و خبرچین روسی به نام نیکولای است. دشمن اصلی ژنرال شپرد است که ابتدا یک متحد است و سپس معلوم می‌شود که یک خیانتکار بوده است. دشمن دوم ولادیمیر ماکاروف رهبر حزب ملی‌گرایان افراطی روس است.

  • نشان افتخار - Medal of Honor

بازی نشان افتخار در سال ۲۰۱۰ برای پلتفرم پلی‌استیشن ۳ و ایکس‌باکس ۳۶۰ عرضه شد. بخش داستانی این بازی توسط استودیو Danger Close Games طراحی شده است در حالی که بخش چندنفره آن را استودیوی EA DICE تولید کرده است. این بازی توسط Electronic Arts منتشر شد[۲۰] و توانست امتیاز ۷۵ درصد را از متاکریتیک دریافت کند.[۲۱] گزارش شده که بیش از ۵ میلیون نسخه از این بازی به فروش رفته است.[۲۲]

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

برای حالت داستانی این بازی، زمینه چندانی فراهم نشده است. بدون ارائه توضیحاتی دقیق، اتفاقات بازی بلافاصله پس از حمله‌های تروریستی به برج‌های دوقلو در یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ شروع می‌شوند. به دنبال حمله‌های تروریسی، نیرو‌های نظامی آمریکایی به افغانستان حمله می‌کنند با این هدف که با نیرو‌های طالبان و القاعده که بیشتر این کشور را در اختیار گرفته‌اند، بجنگند. توجیه این حمله در بازی به این شکل است که القاعده و طالبان سرچشمه حمله‌های تروریستی یازده سپتامبر هستند. از این‌رو حمله به افغانستان و کشتن تروریست‌های مسلمان با این هدف انجام می‌گیرد که در آینده از حوادث تروریستی دیگر در خاک آمریکا جلوگیری شود. در حالی که بسیاری از جنبه‌های داستان خیالی است، به نظر می‌رسد که عملیات آناکاندا، یکی از عملیات‌های آمریکا در افغانستان، منبع روایت بازی است و در بازی تسخیر فرودگاهی در ولسوالی بگرام، نبرد دره شاهی‌کوت و نبرد کوهستان تاکور غار بازسازی می‌شود.[۲۳]

سراسر داستان در افغانستان اتفاق می‌افتد و تنها گاهی اوقات در میان‌پرده‌های بازی از طریق مانیتوری که برای ارتباط با سیاستمداران عالی‌رتبه آمریکایی است، نمایی از آمریکا نیز دیده می‌شود. در حالی که پیش‌برد بازی اساساً معطوف به کشتن نیرو‌های طالبان و القاعده است، اما وظایف متفاوت دیگری مانند یورش به پایگاه دشمن، نجات گروگان‌ها، نابود کردن توپخانه دشمن و جمع‌آوری اطلاعات راجع به مخفی‌گاه‌های دشمنان نیز به بازیکن داده می‌شود. بازیکن کنترل سربازان مختلف آمریکایی، از جمله اپراتور Tier ۱ با اسم رمز «خرگوش»، اسنایپر نیروی دلتا با اسم رمز «عفریت»، دانته آدامز رنجر آمریکایی و یک توپچی هلیکوپتر آپاچی برد هاوکینز را در بازی به عهده دارد. نیرو‌های متحد غیرقابل بازی، سربازان ارتش ملی افغان (ANA)، نیرو‌های ناتو و یک خبرچین افغان به نام طارق می‌باشند. دشمنان اصلی در این بازی طالبان و القاعده هستند.

  • نشان افتخار: مبارز جنگی - Medal of Honor: Warfighter

بازی «نشان افتخار: مبارز جنگی» در سال ۲۰۱۲ برای ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ و کامپیوتر، توسط Danger Close Games ساخته شد و Electronic Arts ناشر بازی بود.[۲۴] هرچند که بازی امتیاز منفی ۵۵ درصد از متاکریتیک دریافت کرد، اما توانست بیش از ۳ میلیون نسخه به فروش برساند.[۲۵]

ماجرای بازی، داستانی تخیلی است که در سال ۲۰۰۲ اتفاق می‌افتد. هنگامی که نیرو‌های القاعده در بازار سیاه در کراچی پاکستان مشغول معامله اسلحه هستند، نیروی ویژه مکو، که بخشی از نیروی دریایی آمریکا است، در این معامله مداخله می‌کنند و از وجود داشتن مواد منفجره‌ای در نزد تروریست‌ها مطلع می‌شوند. این مسئله نیرو‌های آمریکایی را به فیلیپین می‌کشاند که در آنجا متوجه گروه‌های تروریست مسلمانی به نام گروه ابو یوسف می‌شوند. با فرار این گروه تروریستی، نیرو‌های آمریکایی به بازجویی یک مسلمان تروریست در پاکستان مشغول می‌شوند و از او با خبر می‌شوند که در یمن هم یک پایگاه تروریستی وجود دارد. با حمله نیرو‌های آمریکایی به یمن مواد منفجره در آنجا کشف و ضبط می‌شود. اطلاعات بعدی نیرو‌های آمریکایی را به سارایوو می‌کشاند که در آنجا دو کشتی حامل مواد منفجره در راه پاکستان و کرواسی هستند. نیرو‌های آمریکایی کشتی را تا کراچی پاکستان تعقیب می‌کنند و به یک پایگاه تروریستی در آنجا حمله می‌کند، با این هدف که در عملیات ضربتی کل نیرو‌های تروریستی را نابود کنند. اساساً هدف نیرو‌های آمریکایی در این بازی نابود کردن تروریسم در تمام جهان معرفی می‌شود و برای این کار وارد بسیاری از کشور‌ها می‌شوند تا گروگان‌ها را نجات داده و تروریست‌ها را دستگیر کنند. از این‌رو مداخله آمریکا در امور سایر کشور‌ها با هدف مبارزه با تروریسم جهانی و حفظ امنیت خود آمریکا و دیگران توجیه می‌شود.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

در طول داستان بازیکن از فیلیپین، یمن، پاکستان، سومالی، امارات و بوسنی هرزگوین دیدار می‌کند. پیشرفت در بازی و ارتقا سطح از طریق تیراندازی و کشتن نیرو‌های دشمن، تعقیب کردن افراد مشکوک و تسلط یافتن در وسایل نقلیه متعدد در تعقیب و گریز‌های شهری، رخ می‌دهد. قهرمانان اصلی بازی نیروی ویژه بلک‌برد و نیروی ویژه مکو هستند که هر دو جزئی از ارتش آمریکا محسوب می‌شوند. بازیکن کنترل شخصیتی به نام Preacher از نیروی ویژه بلک‌برد و Stump از نیروی ویژه مکو را به عهده می‌گیرد. یکی از شخصیت‌های غیرقابل بازی، رهبر نیروی نظامی فیلیپین، ژنرال باررا، متحد آمریکاست که نیرو‌های آمریکایی را در حمله به گروهک تروریستی ابویوسف یاری می‌کند. یکی دیگر از شخصیت‌های غیرقابل بازی، عجب نام دارد که مامور مخفی پاکستانی است و با نیروی ویژه بلک‌برد همکاری می‌کند. یکی دیگر از این متحدان آمریکایی گریکو نام دارد که فرمانده نیروی GROM لهستانی است که به سربازان آمریکایی در دستگیری دلال اسلحه در بوسنی کمک می‌کند. اصلی‌ترین دشمن در طول بازی گروهگ ابو یوسف است که شخصیت‌های مهمی، چون ابراهیم النجدی و مروان الخلیفه را شامل می‌شود. در حالی که دشمن فرعی، استوان بوزیچ دلال اسلحه بوسنیایی معرفی می‌شود، در نهایت آنتاگونیست داستان یک بانکدار ثروتمند عرب در دوبی به نام حسن است که مسئول پشت پرده تمام ماجرا‌های تروریستی است.

  • میدان نبرد ۳ - Battlefield 3

هشتمین بازی که در این پژوهش بررسی شده، بازی میدان نبرد ۳ نام دارد که در سال ۲۰۱۱ برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس ۳۶۰، پلی‌استیشن ۳ و کامپیوتر‌های شخصی عرضه شد. این بازی توسط استودیوی EA DICE تولید شد و ناشر آن Electronic Arts بود.[۲۶] از این بازی تا سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۵ میلیون نسخه به فروش رسید[۲۷] و امتیاز متاکریتیک آن ۸۹ درصد می‌باشد.

پرونده/ کدام بازی‌های ویدیویی به اسلام‌هراسی دامن می‌زنند؟

پوستر بازی

داستان این بازی در سال ۲۰۱۴ اتفاق می‌افتد و در دورۀ یک درگیری خیالی میان آمریکا و روسیه است. دشمن بازی، یک گروه شبه‌نظام شورشی ایرانی به نام «مقاومت و آزادی سازی مردم» (PLR) است. این گروه شبه‌نظامی کودتایی در ایران به راه می‌اندازد و در نتیجه در یک دیکتاتوری نظامی کنترل ایران را به دست می‌گیرد. در پاسخ به این کودتا، ارتش آمریکا به ایران حمله می‌کند با این امید که بتواند فرمانده شورشیان، فاروق البشیر را دستگیر کند. با حمله آمریکا به ایران، مشخص می‌شود که نیرو‌های روس در حال همکاری با فاروق هستند و نقشه آن‌ها این است که پاریس و نیویورک را با بمب اتمی نابود سازند. از اینجا اولویت اصلی نیرو‌های آمریکایی این است که مانع از استفاده دشمنان از سلاح‌های اتمی شوند. داستان توجیه‌های متعددی برای اقدامات نظامی آمریکا فراهم می‌کند. به‌طور مثال حمله نظامی آمریکا به ایران، تلاشی است برای آزادسازی ایران از دست یک دیکتاتوری زورگو و از این‌رو این آموزه منتقل می‌شود که تمام نبرد‌های آمریکا به نوعی مرتبط با گسترش آزادی و دموکراسی در کشور‌های ضعیف و کم بضاعت هستند. نیرو‌های آمریکایی همچنین با روسیه نیز در حال جنگ هستند، به‌گونه‌ای که شکست دادن آن‌ها برای ممانعت از حمله به نیویورک ضروری است و از این‌رو القا می‌شود که جنگ‌های آمریکا ذاتا دفاعی و واکنشی هستند و هجومی یا تحریک‌کننده نیستند.

اکثر بازی در ایران و عراق اتفاق می‌افتد. با این حال بازیکن از کشور‌های دیگری، چون آذربایجان، فرانسه و آمریکا نیز دیدن می‌کند. پیشرفت در بازی از طریق نابود کردن پایگاه‌های دشمن، به دست آوردن اطلاعات ارزشمند و یورش بردن به شهر‌هایی که تحت تسلط دشمن هستند، انجام می‌شود. قهرمان اصلی داستان، گروهبان هنری بلکبرن، عضوی از تفنگ‌داران نیروی دریایی جوخه شماره ۱ است. بازیکن همچنین می‌تواند در نقش گروهبان جاناتان میلر، اوپراتور تانک و سرگرد جنیفر کالبی هاوکینز، متخصص سلاح‌های پیشرفته هم به ایفای نقش بپردازد. در طول بازی، بازیکن توسط نیروی ویژۀ روسی، Spetsnaz Team، کمک می‌شود که رهبری آن را دمیتری مایاکوفسکی به عهده دارد. این نیرو‌های روسی نیز مانند آمریکاییان به دنبال نابود کردن گروهک ایرانی و جلوگیری از حمله اتمی به پاریس هستند. بازیکن در بخش‌هایی از بازی می‌تواند در قالب دمیتری نیز بازی کند. در حالی که دشمن اصلی بازی مامور سابق سیا به نام سولومن است، اکثر بازی درگیر متوقف کردن فاروق البشیر، دیکتاتور ایرانی است.


پی‌نوشت‌ها:

[1] ethnography

[2] Apperley, T. H., & Jayemane, D. (2012). Game Studies’ Material Turn. Westminster Papers in Communication and Culture, 9(1), 5-25.

[3] Alvesson, M. (2003). Methodology for close up studies -struggling with closeness and closure.Higher Education,46(2), 167-193.

[4] VGChartz. (2018). Conflict: Desert Storm Sales History. Retrieved from http://www.vgchartz.com/game/4979/conflict-desert-storm/?region=All

[5] Steam (2018). Conflict Desert Storm, Retrieved from https://store.steampowered.com/app/211780/Conflict_Desert_Storm/

[6] IGDB. (2003). Conflict: Desert Storm 2. Retrieved from https://www.igdb.com/games/conflict-desert-storm-ii

[7] http://www.metacritic.com/game/gamecube/conflict-desert-storm-ii---back-to-baghdad

[8] https://www.igdb.com/games/battlefield-2

[9] (Video Game Sales Wiki, 2018)

[10] http://www.metacritic.com/game/pc/battlefield-2Metacritic

[11] http://battlefield.wikia.com/wiki/Middle_Eastern_Coalition

[12] https://www.igdb.com/games/call-of-duty-4-modern-warfare

[13] https://www.statista.com/statistics/321374/global-all-time-unit-sales-call-of-duty-games/

[14] http://www.metacritic.com/game/xbox-360/call-of-duty-4-modern-warfareMetacritic

[15] Imran Zakhaev

[16] Khaled Al-Asad

[17] https://www.igdb.com/games/call-of-duty-modern-warfare-2

[18] http://www.metacritic.com/game/playstation-3/call-of-duty-modern-warfare-2Metacritic

[19] https://www.statista.com/statistics/321374/global-all-time-unit-sales-call-of-duty-games/

[20] https://www.igdb.com/games/medal-of-honor

[21] http://www.metacritic.com/game/playstation-3/medal-of-honorMetacritic

[22] http://www.vgchartz.com/game/41325/medal-of-honor/?region=All

[23] http://medalofhonor.wikia.com/wiki/Medal_of_Honor_(2010)

[24] https://www.igdb.com/games/medal-of-honor-warfighter

[25] https://www.gamespot.com/articles/analyst-medal-of-honor-warfighter-shipped-3-million-copies/1100-6402070/

[26] https://www.igdb.com/games/battlefield-3

[27] https://www.gamesindustry.biz/articles/2012-06-29-ea-looking-to-bring-battlefield-premium-type-service-to-more-properties