Gerdab.IR | گرداب

از نظر مدیران کسب‌وکارها؛

اشتباه انسانی؛ عامل خطای هوش مصنوعی

اشتباه انسانی؛ عامل خطای هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۲

یک سوم مدیران و صاحبان کسب‌وکار‌ها در صورتی که ماشین اشتباهی کند، معتقدند کارمندان خطا کرده‌اند.

به گزارش گرداب، نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی ممکن است باعث شود کار‌ها سریع‌تر انجام شوند، اما دلیلی نیز برای از کار بر کنار کردن کارمندان به مدیران می‌دهد. بر طبق یک پیمایش صورت‌گرفته یک سوم مدیران معتقدند که اگر هوش مصنوعی کار را خراب کند، مقصر عامل انسانی و کارمندان هستند.

وب‌سایت Tech.co در پژوهش خود که دیدگاه مدیران و مسئولان حوزه کاری را درباره هوش مصنوعی جویا شده است. مسائل اخلاقی درباره به‌کارگیری هوش مصنوعی در مشاغل این حوزه را به دو بخش تقسیم کرده است و حدود ۳۱.۹ درصد تصمیم‌گیرندگان این حوزه اگر ماشین نتوانند به خوبی فعالیت کند، «مقصر را تنها کارمندی که ابزار را اجرا می‌کند» می‌دانند.

در مقابل از هر چهار نفر، یک نفر (۲۶.۱%) گفته‌اند که هوش مصنوعی و کسی که آنرا اجرا می‌کنند و حتی خودشان به عنوان مدیر در اجرای اشتباه مقصر هستند؛ و نکته جالب‌تر این که هیچ کس نگفته است هوش مصنوعی مشکل همیشگی رئیس بی‌نظم را برطرف خواهد کرد.

صاحبان کسب‌وکار‌ها همچنین نسبت به اتخاذ هوش مصنوعی در محیط کاری بسیار نگران هستند و از هر ده نفر، هفت نفر تاکید کرده‌اند که کارمندان نباید از ابزار‌های هوش مصنوعی استفاده کنند بدون این که مدیران و یا مدیران میانی آن را تایید کنند.

سخنگوی این وب‌سایت آرون دراپکین می‌گوید: «در حالی که دولت‌ها تلاش می‌کنند تا چارچوب قانون‌گذاری را به این حوزه وارد کنند که پژوهش و توسعه سامانه‌های هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر را هدایت کنند، کسب‌وکار‌ها به‌طور روزمره با استفاده از ابزار‌های بدیع هوش مصنوعی خود را در برابر پرسش‌هایی در حوزه شفافیت کار، حریم شخصی و مسئولیت‌پذیری شخصی قرار می‌دهند. در حوزه سامانه‌های هوش مصنوعی مجموعه‌ای از سوالات اخلاقی وجود دارد که نیازمند توجه فوری است، از شیوه‌های صحیح انجام پژوهش در حوزه هوش مصنوعی گرفته تا نگهداری مناسب و استفاده درست از ابزار‌های هوش مصنوعی».

منبع: سایبرنیوز