Gerdab.IR | گرداب

نگرانی چین از فعالیت فرماندهی سایبری آمریکا در شرق آسیا

نگرانی چین از فعالیت فرماندهی سایبری آمریکا در شرق آسیا
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۲

چین به مخالفت با استفاده از نیرو‌های فرماندهی سایبری آمریکا در کشور‌های همسایه‌اش پرداخته است و کمپین‌های ضداطلاعاتی و انتشار اخبار فریبنده آمریکا را محکوم کرد.

به گزارش گرداب، سخنگوی وزرات امور خارجه چین اعلام کرد که این کشور استفاده از نیرو‌های فرماندهی سایبری آمریکا در کشور‌های همسایه را محکوم می‌کند. آمریکا به شکل نزدیکی با کشور‌هایی مثل ژاپن و تایوان همکاری‌های سایبری دارد.

به گفته ویکی‌لیکس ایالات متحده همچنین اطلاعاتی را از ۳۵ هدف در ژاپن از طریق هک به سرقت برده است که قربانی‌های شامل افرادی از کابینه ژاپن هستند. واکنش وزارت امور خارجه چین به این خبر چنین بود:

«ایالات متحده آمریکا نه تنها اقدام به فعالیت در مقیاس گسترده، سیستماتیک و تبعیض‌آمیز در زمینه سرقت سایبری علیه سایر کشور‌های جهان می‌کند، بلکه همچنین اخیرا تلاش کرده است تا نیرو‌های سایبری خود را در کشور‌های اطراف به اسم همکاری و افزایش ظرفیت اعزام کند. آمریکا همچنین توانسته است از طریق جنگ رسانه‌ای و سایر انواع اطلاعات فریبنده و مطرح کردن تعبیر «هکر‌های چینی» این کشور‌ها را مجاب و یا مجبور کند که باید از نیرو‌های سایبری آمریکا استقبال کنند. به خصوص کشور‌های همسایه چین هدف این جنگ روانی آمریکا هستند. این به معنای این است که «بز را وارد باغ کنیم»؛ زیرا که آمریکا در زمینه فناوری سرقت و دزدی در جهان فرمانده است».

چین معتقد است این به‌کارگیری نیرو‌های فرماندهی سایبری آمریکا در کشور‌های دیگر، تنها مشکل امنیتی برای چین نیست، بلکه خود این کشور‌ها را به مکانی برای حملات سایبری علیه چین تبدیل می‌کند، بدون این که مسئولان آن کشور مطلع باشند.

نیرو‌های سایبری آمریکا از نیرو‌های نظامی مرسوم متفاوت هستند و به همین خاطر اهمیت استراتژیک زیادی دارند. در واقع به‌کارگیری نیرو‌های سایبری آمریکا در کشور‌های همسایه چین، مشابه این است که آمریکا موشک‌ها و سامانه‌های دفاعی خود را در این کشور‌ها نصب کند. این اقدامات باعث می‌شود که همسایه‌های چین بیشتر از گذشته به آمریکا وابسته شوند و این مسئله باعث نگرانی راهبردی برای چین خواهد شد و خطرات درگیری احتمالی را افزایش خواهد داد.

پکن امیدوار است که جامعه جهانی به خصوص کشور‌های شرق آسیا در رابطه با این که نیت واقعی آمریکا از این اقدامات چیست، تصمیم‌گیری کنند.

منبع: وب‌سایت وزارت امورخارجه چین