Gerdab.IR | گرداب

سوءاستفاده گارد ملی آمریکا از داده‌های مکانی دانش‌آموزان

سوءاستفاده گارد ملی آمریکا از داده‌های مکانی دانش‌آموزان
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۲

گارد ملی جورجیا از موقعیت‌یابی مکانی تلفن همراه برای استخدام دانش‌آموزان دبیرستانی استفاده کرده است.

مفاد قرارداد فدرال حاکی از وجود طرح‌هایی مختص ۶۷ دبیرستان دولتی در سراسر ایالت با هدف نشان دادن آگهی‌های استخدامی است.

«پایگاه رسانه‌ای گرداب جهت آگاهی و افزایش دانش مخاطبان خود به ترجمه و انتشار مطالبی در حوزه‌های مختلف فناوری اقدام می‌کند. انتشار مطالب به معنای تایید محتوای آن نیست».


به گزارش گرداب، بر اساس اسناد قراردادی که توسط The Intercept بررسی شده است، گارد ملی ارتش جورجیا قصد دارد دو شیوه بسیار بحث برانگیز، یعنی جذب نیروی نظامی از مدارس و نظارت تلفنی مبتنی بر موقعیت مکانی را با هم ترکیب کند تا نوجوانان را متقاعد سازد که به ارتش بپیوندند. مفاد قرارداد فدرال حاکی از وجود طرح‌هایی برای ژئوفنس کردن ۶۷ دبیرستان دولتی در سراسر ایالت جورجیاست که طبق آن تلفن‌های موجود در محدوده یک مایلی مدارس هدف آگهی‌های استخدامی قرار می‌گیرند. هدف از این کار، جذب افراد واجد شرایط برای ثبت نام و در عین حال افزایش آگاهی در مورد ارتش ملی جورجیا بیان شده است. ژئوفنسینگ (Geofencing) به طور کلی به تلاش برای ترسیم مرز مجازی در یک منطقه واقعی اشاره دارد و اغلب در حوزه تبلیغات مبتنی بر نظارت، اعمال قوانین و نظارت اطلاعاتی به کار برده می‌شود. وزارت دفاع از وندور (تامین‌کنندگان) علاقه‌مند انتظار دارد که طبق اسناد قرارداد، حداقل ۳.۵ میلیون بازدید تبلیغات و ۲۵۰۰۰۰ کلیک داشته باشند.

در حالی که آخرین مهلت برای برنده شدن این قرارداد تا پایان فوریه ۲۰۲۳ بود، هیچ برنده‌ای عموماً اعلام نشد. این کمپین تبلیغاتی قرار است از انواع تکنیک‌های تبلیغات نظارتی، از جمله گرفتن شناسه‌های منحصر به فرد دستگاه‌های تلفن دانش‌آموزان، پیکسل‌های ردیابی و ردیابی آدرس IP استفاده کند. همچنین درخواست‌های استخدام را در اینستاگرام، اسنپ چت، پخش تلویزیونی و برنامه‌های موسیقی نشان خواهد داد. در سند آمده است که به دلیل ادعا‌های مبنی بر خطرناک و تحت نظر مستقیم دولت چین بودن، «تیک تاک برای استفاده رسمی وزارت دفاع آمریکا (از جمله برای تبلیغات) ممنوع است». گارد ملی ارتش جورجیا به درخواست برای اظهار نظر پاسخ نداد.

در حالی که به نظر می‌رسد کمپین برنامه‌ریزی شده اساساً با هدف متقاعد کردن دانش‌آموزان دبیرستانی برای ثبت نام انجام می‌شود، گارد همچنین از وندور‌های بالقوه می‌خواهد که «والدین یا مراکز نفوذ (مانند مربیان، مشاوران مدرسه و غیره)» را نیز با تبلیغات استخدام هدف قرار دهند. برنامه‌های کمپین نه تنها جهت پخش آگهی‌های استخدامی برای دانش‌آموزان در محدوده مدرسه طراحی شده‌اند، بلکه با روش هدف‌گیری مجدد (ریتارگتینگ) این آگهی‌ها بعداً در حین استفاده دانش‌آموزان از اینترنت و سایر اپلیکیشن‌ها هم نمایش داده می‌شوند.

کمپین دیجیتالی ممکن است از محدوده کلاس آغاز شود، اما می‌تواند فراتر از آن محدوده هم پیش رود. طبق سند به دست آمده، گارد علاقه‌مند است تا دانش‌آموزان دبیرستانی را بعد از ساعات مدرسه و زمانی که در خانه‌هایشان هستند مجدداً هدف آگهی قرار دهد، چون احتمال جذب نیروی بیشتر را افزایش می‌دهد.

اگرچه ممکن است دانش‌آموزانی که در ژئوفنس گرفتار شده‌اند به هر حال با استخدام‌کننده‌ای مواجه شده باشند، قانون سال ۲۰۰۱ با عنوان «هیچ کودکی جا نمی‌ماند» به اجبار به استخدام‌کنندگان نظامی اطلاعات تماس دانش‌آموزان را ارائه می‌دهد.

منتقدان این طرح می‌گویند که استفاده از داده‌های جغرافیایی و مکانی، اقدامی متجاوزانه است. جی استنلی (Jay Stanley)، تحلیلگر ارشد سیاست در اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، گفت: «ردیابی مبتنی بر مکان مشروع نیست و تا حد زیادی بر اساس جمع‌آوری داده‌های مکانی افراد بدون آگاهی و اجازه آن‌ها می‌باشد». بنجامین لیند (Benjamin Lynde)، وکیل عضو این اتحادیه نیز استدلال می‌کند که فناوری پیچیده‌ای با زیربنای عملی مانند ژئوفنسینگ می‌تواند آن را از هدف اصلی دور سازد. لیند می‌گوید: «من فکر می‌کنم ما باید نظارت الکترونیکی را در چارچوبی قرار دهیم که اگر الکترونیکی نبود هم می‌توانستیم بپذیریم. اگر استخدام‌کنندگان نظامی از دانش‌آموزان عکس می‌گرفتند و سعی می‌کردند آن‌ها را به این طریق شناسایی کنند، والدین مسلماً این رفتار را قابل قبول نمی‌دانستند». لیند اضافه کرد که اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) معتقد است که هیچ قانون ایالتی برای محدودسازی نظارت جغرافیایی (ژئوفنس) وجود ندارد.

فروش و استفاده از داده‌های مکانی عمدتاً در ایالات متحده کنترل نشده است و خلاء قانونی و نظارتی موجود سبب شده تا دلالان و شرکت‌های تحلیلی از پینگ‌های GPS تلفن‌های ما درآمدزایی کنند. این فعالیت‌ها تا حدی پیش رفته است که اپلیکیشن‌های مختلفی تحت حکم ژئوفنس، از جمله شرکت‌هایی مانند گوگل مجبور هستند تا فهرستی از دستگاه‌های موجود در یک منطقه و در یک زمان مشخص را به پلیس ارائه دهند. در سال ۲۰۲۲، The Intercept در مورد یک نسخه نمایشی فناوری در‌های بسته گزارش داد که در آن یک شرکت نظارتی خصوصی با ژئوفنسینگ، آژانس امنیت ملی و مقر CIA را برای ردیابی افرادی که رفت و آمد داشتند هدف قرار داده بود.

منتقدان ژئوفنسینگ نه تنها به متجاوزانه بودن این عمل، بلکه به دقت کم آن هم اشاره می‌کنند، چون به استدلال آن‌ها، آشفتگی سیگنال‌های وایفای و بلوتوث باعث می‌شود که احتمال خطا زیاد و دقت عمل کم شود. بنیاد الکترونیک فرانتیر در اوایل سال ۲۰۲۳ در نامه‌ای کوتاه به دادگاه عالی در مخالفت با حکم‌های ژئوفنسینگ ارائه شده به گوگل نوشت: «این اقدام هر دو جنبه مثبت و منفی کاذب را در بر دارد. شاید فردی که در صحنه جرم نبوده به عنوان مجرم تحت نظر قرار بگیرد یا شاید مجرم واقعی اصلاً در داده‌هایی که گوگل در اختیار پلیس قرار می‌دهد لحاظ نشود».

به گفته زک ادواردز (Zach Edwards)، محقق امنیت سایبری که بخش تبلیغات نظارتی را از نزدیک دنبال می‌کند، نمی‌توان با اطمینان کامل گفت که گارد جورجیا اطلاعات دقیق برای هدف قرار ندادن نوجوانان زیر ۱۷ سال داشته باشد. او در پیامی به The Intercept توضیح داد: «همچنین بسیاری از خانواده‌های دارای بچه‌های کوچک‌تر از ۱۶ سال که به آن‌ها تلفن داده‌اند و از شبکه‌هایی استفاده می‌کنند که دارای آگهی‌های مکان‌یابی هستند، تحت تأثیر قرار می‌گیرند. شبکه‌های تبلیغاتی بسیار کمی وجود دارند که به سن کاربران و بچه‌های زیر ۱۸ سال اهمیت می‌دهند».

استخدام در مدرسه برای دهه‌ها به شدت مورد بحث بوده است، هم به عنوان ابزاری ضروری برای حفظ یک ارتش کاملاً داوطلبانه و هم به عنوان یک عمل اجباری که از ناپختگی دانش‌آموزان جوان سوءاستفاده می‌کند. در حالی که برنامه ایالتی فقط دانش‌آموزان دبیرستانی و افراد ۱۷ سال به بالا را هدف قرار می‌دهد، اما همیشه باید توجه داشت که تبلیغات دسته جمعی مستعد خطاست و به گفته کارشناسان این امکان وجود دارد که پیام‌های استخدامی در تلفن‌های کاربران کم سن و سال به نمایش گذاشته شوند.

استنلی (Stanley) عضو ACLU می‌گوید: «به طور کلی، پایگاه‌های داده تجاری به دلیل دقت بالایشان مورد توجه نیستند. اگر چند مورد خطا هم وجود داشته باشد مشکل چندان بزرگی برای دلال پیش نمی‌آید». به گفته لیند (Lynde) عضو ACLU اگر دقت هدف‌گیری جمعیتی را کنار بگذاریم، همچنان مشکل جغرافیای واقعی باقیست. او می‌گوید: «در شعاع یک مایلی آن دبیرستان‌ها، مدارس راهنمایی وجود دارند. هیچ راهی برای تعیین مرز دقیق این که چه کسانی مورد هدف تبلیغات قرار می‌گیرند نیست».

بر اساس نقشه گوگل، در واقع در نزدیکی ده‌ها مدرسه‌ای که برای هدف‌گیری جغرافیایی تعیین شده‌اند، مدارس راهنمایی، مدارس ابتدایی، پارک‌ها، کلیسا‌ها و مکان‌هایی هستند که ممکن است کودکان در شعاع یک مایلی در آن‌ها جمع شوند. ژئوفنس حاوی دبیرستان هیلگرو در پاودر اسپرینگز جورجیا می‌تواند دانش‌آموزان مدارس ابتدایی استیل و راهنمایی لاوینگ گود را که در فاصله هزار فوتی هستند تحت تأثیر قرار دهد.

شعاع یک مایلی اطراف دبیرستان کالینز هیل در سووانی جورجیا، شامل مدارس ابتدایی وال نات گرو و اوک میدو مونته سوری، باشگاه شنای محله، یک پارک عمومی و یک مرکز آبی می‌شود. لیند که خود در سال ۲۰۰۵ به عضویت گارد ملی جورجیا درآمد، اضافه کرد که نگران ارسال شدن آگهی‌های استخدام مستقیماً به تلفن‌های کودکان است «چون می‌تواند وسیله‌ای برای کنار زدن مشارکت والدین در فرآیند استخدام باشد» و به ایالت اجازه دهد تا تلاش‌های والدین در مقابله با روش‌های سنتی استخدام نوجوانان با استفاده از بروشور و تماس‌های تلفنی را دور بزند. به گفته او، والدین باید از همان ابتدا اطلاع داشته و درگیر باشند.