Gerdab.IR | گرداب

اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه تنظیم‌گری هوش مصنوعی

اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه تنظیم‌گری هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۴۰۲

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران، اقدامات این سازمان را در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی تشریح شد.

به گزارش گرداب به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی در «کنفرانس ظرفیت شبکه ملی اطلاعات ویژه توسعه هوشمندسازی»، فعالیت‌ها و اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی را تشریح کرد.

منکرسی در این رویداد که به میزبانی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، تدوین سند حکمرانی داده و راه اندازی سند باکس فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در حوزه تنظیم‌گری دانست و گفت: طبق سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی، طراحی نظام حکمرانی داده‌ها از طرف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سازمان فناوری اطلاعات ایران محول شده است.

تحکیم و تقویت حکمرانی فضای مجازی، قاعده‌مندسازی دسترسی به داده‌ها و نیز ارتقای سطح هوشمندی در تصمیم گیری نظام‌های ملی کشور از مهم‌ترین اهداف این سند هستند. سند یاد شده در حال حاضر به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است و در انتظار تصویب به سر می‌برد.

معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی، راه‌اندازی سندباکس حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را دیگر اقدمات انجام شده در حوزه تنظیم‌گری بیان کرد و در تشریح جزئیات آن گفت: سندباکس یا محیط آزمون تنظیم گری، شامل مجموعه‌ای از ساز و کار‌های مقرراتی، فناورانه، تسهیل‌گر و حمایتی است که به منظور بررسی، ارزیابی و سنجش موضوع و ایده مورد درخواست متقاضی ایجاد می‌شود. در حال حاضر مجوز سندباکس بخشی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای سازمان فناوری اطلاعات ایران صادر شده است و آمادگی‌های لازم به عنوان مدخل فناوری‌های نوظهور را داراست.

منکرسی افزود: کسب و کار‌های مرتبط با فناوری‌های نوظهور فاوا، مانند فعالان حوزه: کلان‌داده، اینترنت اشیا، هوشمندسازی، رایانش ابری، زنجیره بلوکی و ... می‌توانند وارد سندباکس وزارت ICT شوند.

وی در پایان از سند اقدام هوش مصنوعی اتحادیه اروپا به عنوان یکی از اولین تلاش‌ها در حوزه تنظیم گری هوش مصنوعی یاد کرد و نمونه اقدامات نهاد‌های بین‌المللی در سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری هوش مصنوعی را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد.