دست‌وپا زدن صهیونیست‌ها برای مظلوم‌نمایی از طریق بازی‌های ویدئویی

دست‌وپا زدن صهیونیست‌ها برای مظلوم‌نمایی از طریق بازی‌های ویدئویی
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۲

خبرگزاری رویترز در گزارشی از نمایش تبلیغات حامی رژیم صهیونیستی حاوی صحنه‌های خشن و آزاردهنده در بازی‌های ویدئویی با مخاطبان کودک در اروپا خبر داد.

به گزارش گرداب، رویترز در این گزارش نوشت: ماریا خولیا کاسیس هنگامی که پسر ۶ ساله‌اش با رنگ پریده به اتاق غذاخوری دوید، در خانه خود در شمال لندن نشسته بود. بازی پازل در گوشی اندرویدی او با ویدئویی قطع شده بود که شبه نظامیان، خانواده‌های وحشت زده و تصاویر تار شده را نشان می‌داد. در یک صفحه سیاه، پیامی از وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با این عنوان دیده می‌شد: ما اطمینان خواهیم داد که کسانی که به ما آسیب می‌رسانند، تاوان سنگینی پرداخت می‌کنند. این زن ۲۸ ساله برزیلی گفت: تبلیغات مذکور پسرش را به وحشت انداخت و او فورا بازی را حذف کرد.

طبق گزارش رویترز، این تنها مورد گزارش شده نبوده است و حداقل پنج مورد دیگر در اروپا گزارش کرده اند ویدئو‌های مشابه تبلیغات برای رژیم صهیونیستی که حاوی صحنه‌هایی از حملات موشکی، انفجار شدید و مردانی با چهره‌های پوشیده بوده است به کاربران بازی ویدئویی از جمله کودکان متعدد، نمایش داده شده است.

در یک مورد، تبلیغات در داخل بازی ویدئویی محبوب پرندگان خشمگین شرکت راویو به نمایش درآمده است. این شرکت تائید کرد که این تبلیغات با محتوای آزاردهنده به اشتباه وارد بازی این شرکت شده است و اکنون به صورت دستی، مسدود شده اند.

دیوید سارانگا، مدیر دیجیتالی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی تائید کرد این یک ویدئوی تبلیغاتی بوده است، اما نمی‌داند چطور از بازی‌های مختلف سر درآورده است.

رویترز با ۴۳ شرکت تبلیغاتی که در وب سایت راویو به عنوان شرکای داده شخص ثالث عنوان شده اند، تماس گرفت تا معلوم شود چه کسی این تبلیغات را در بازی‌ها قرار داده است. از میان این شرکا، ۱۲ شرکت از جمله آمازون و پینترست اعلام کردند که مسئول ظاهر شدن این تبلیغات در پرندگان خشمگین نبوده اند. گوگل هم حاضر نشد درباره محل تبلیغاتی که برای رژیم صهیونیستی نمایش داده است توضیح دهد. شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) هم در این باره توضیح نداد.

رویترز هیچ مدرکی مبنی بر تلاش تبلیغاتی دیجیتال مشابه توسط فلسطینی‌ها نیافت. یک نماینده وزارت خارجه تشکیلات فلسطینی در بیانیه‌ای اعلام کرد این وزارتخانه با به اشتراک گذاشتن شواهدی از رنج در غزه تحت بمباران رژیم صهیونیستی، در تلاش است تا افکار عمومی را تغییر دهد، اما اشاره نکرد که آیا از تبلیغات، به عنوان یک ابراز استفاده می‌کند یا خیر.

الکساندرا مارژین، یک کارورز ۲۴ ساله که در مونیخ زندگی می‌کند، اظهار کرد: از دیدن فیلم طرفدار رژیم صهیونیستی در وسط بازی سولیتر متحیر شده است. شرکت‌های بازی از جمله سازنده بازی سولیتر در این باره اظهارنظر نکردند.

در این بین، اپل و گوگل که بر فروشگاه‌های برنامه خود برای آیفون و اندروید نظارت دارند، پرسش‌ها در این باره را به سازندگان بازی‌ها ارجاع دادند.

بر اساس گزارش رویترز، مقررات مربوط به تبلیغات در هر کشوری متفاوت است، اما در انگلیس که کاسیس و پسرش زندگی می‌کنند، این سازمان استاندارد‌های تبلیغات است که بر تبلیغات عمومی نظارت دارد. این سازمان اعلام کرد هر تبلیغات حاوی تصاویر گرافیکی باید برای افراد زیر ۱۸ سال با احتیاط نمایش داده شود.