جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران توسط بازی‌های آنلاین

جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربران توسط بازی‌های آنلاین
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲

پژوهشی جدید مشخص کرد که برخی بازی‌های آنلاین با استفاده از «طراحی تاریک»، بدون آگاهی کاربران اطلاعات شخصی آن‌ها را گردآوری می‌کنند، که می‌تواند تبعات منفی برای امنیت بازی‌کنندگان ایجاد کند و در این بین، کاربران زن در معرض بیشترین آسیب هستند.

به گزارش گرداب، محققان روی بازی‌هایی تمرکز کردند که می‌گویند با استفاده از «طراحی تاریک» ساخته شده‌اند؛ این بدین معنی است که چنین بازی‌هایی به کاربران نمی‌گویند که با اطلاعاتی که از آن‌ها جمع می‌کنند چه می‌کنند.

طراحی تاریک می‌تواند جمع‌آوری داده‌های کاربران را تسهیل کند، و آن‌ها را ترغیب کند تا حساب‌های رسانه‌های اجتماعی خود را با حساب بازی آنلاین ادغام کنند، یا اجازه اشتراک‌گذاری داده‌های‌شان با اشخاص ثالث را بدهند.

بر اساس یافته‌های این پژوهش، کاربران زن از طراحی تاریک بازی‌های آنلاین بیشترین آسیب را می‌پذیرند. به همین دلیل است که آن‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد آواتار‌های مختلف یا خودداری از مکالمه صوتی با دیگر بازی‌کنندگان، جنسیت خود را در هنگام بازی پنهان کنند.

پژوهشگران در پایان راهکار‌هایی برای مقابله با طراحی تاریک بازی‌های آنلاین ارائه دادند. این شامل اتخاذ رویکرد‌های شفاف‌تر توسط توسعه‌دهندگان بازی‌ها برای جمع آوری داده‌های کاربران است. یکی از راه‌های پشتیبانی از استقلال کاربر می‌تواند این باشد که به او اجازه دهد تا از جمع‌آوری تهاجمی داده‌های شخصی‌اش خودداری کند.

شیوه‌های استفاده از داده‌ها اغلب پشت توضیحات طولانی و اصطلاحات دشوار آیین‌نامه‌های حفظ حریم خصوصی که بازی‌های آنلاین ارائه می‌دهند پنهان می‌شوند. هنگامی که داده‌های کاربران جمع‌آوری می‌شود، توسعه‌دهندگان باید اطمینان حاصل کنند که کاربران از جمع‌آوری داده‌های خود درک و رضایت دارند.

جامعه جهانی بازی به دلیل آزار و اذیت آنلاین و مشکلات دیگری که برای تولیدکنندگان و توسعه‌دهندگان پیش آمده است، طی یک دهه اخیر زیر ذره‌بین نهاد‌های علمی و قانونی قرار داشته است.

در حالی که این مسائل همچنان ادامه دارد، نهاد‌های قانونی در اتحادیه اروپا و آمریکا فشار برای افزایش تنظیمات فنی در پلتفرم‌های بازی‌های آنلاین به منظور حفظ حریم خصوصی بازی‌کنندگان را شدت بخشیده‌اند.