Gerdab.IR | گرداب

اینستاگرام کامنت حاوی ایموجی پرچم فلسطین را محدود کرد

اینستاگرام کامنت حاوی ایموجی پرچم فلسطین را محدود کرد
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۴۰۲

متا تایید کرده است که اینستاگرام تعدادی از ایموجی‌های پرچم را در بعضی موارد مبتنی بر زمینه «توهین‌آمیز» برچسب‌گذاری می‌کند.

به گزارش گرداب، همزمان با این که رژیم اشغالگر قدس اینترنت را بر روی مردم غزه قطع می‌کند، کاربران شبکه‌های اجتماعی که درباره وضعیت نگران‌کننده فلسطین مطالبی گذاشته‌اند، شاهد سانسور‌های عجیب و بدون توضیح محتوای خود بر روی اینستاگرام و فیسبوک بوده‌اند.

پس از آن که رژیم اشغالگر در واکنش به عملیات موفق طوفان‌الاقصی از سوی حماس، بمباران هوایی غزه را شروع کرد، فیسبوک و اینستاگرام هر دو گزارش کردند که میزان وسیعی از مطالب را به خاطر محتوای آن حذف کردند، ترجمه خودکار آن‌ها واژه «تروریست» را به فلسطین میگنجاند و هشتگ‌های حامی فلسطین را محدود کردند. کامنت‌های اینستاگرام که شامل پرچم فلسطین باشند نیز برای مدتی در این پلتفرم محدود میشدند.

گروه حقوق بشری فلسطینی ۷amleh که به شکل رسمی با متا در زمینه مسائل آزادی بیان منطقه‌ای همکاری می‌کند، اعلام کرد که اینستاگرام پرچم فلسطین در کامنت‌ها را محدود می‌کند. کاربران متعددی به این گروه حقوق بشری گزارش کردند که کامنت‌های آن‌ها به انتهای بخش کامنت‌ها رفته است و برای تماشای آن باید کاربر بر روی دکمه کلیک کند. بسیاری از این مطالب با یک یادداشت و توضیح همراه است که اغلب این برچسب‌گذاری‌ها با بودن پرچم فلسطین در کامنت همراه است.

کاربران همچنین گزارش کردند که اینستاگرام کامنت‌های حاوی ایموجی پرچم فلسطین را برچسب‌گذاری یا مخفی می‌کند، زیرا که «به‌طور بالقوه توهین‌آمیز» هستند. نخستین بار وب‌سایت تک‌کرانچ این مطلب را گزارش کرد و پس از آن متا این مسئله را نه به خاطر سانسور بلکه مشکلات فنی قلمداد کرد. سخنگوی متا اندی استو تایید کرد که این شرکت کامنت‌های حاوی پرچم فلسطین را به گونه‌ای «توهین‌آمیز» قلمداد می‌کند. او اضافه کرد که متا مقررات جدیدی را در رابطه با ایموجی‌های پرچم اضافه نکرده است.

مونا شتایا، فعال غیرمستقر در انستیتو تحریر در زمینه سیاست‌گذاری خاورمیانه که سیاست‌های متا در زمینه آزادی بیان را دنبال می‌کند می‌گوید: «این که یک پرچم توهین‌آمیز قلمداد شود بسیار برای فلسطینی‌ها عمیقاً ناراحت‌کننده است».

وقتی که از سخنگوی متا درباره این که در چه زمینه و مواردی متا، پرچم یک کشور را مخفی می‌کند، او به مقررات سازمان‌ها و افراد خطرناک اشاره کرد که حماس به عنوان یک سازمان از سوی آن‌ها تروریستی قلمداد شده است و در متن مقررات آن‌ها هر نوع «تحسین، تایید یا تمسخر مرگ کسان دیگر» ممنوع است. متا مدعی است که معیار دیگری برای ایموجی پرچم فلسطین جز این ندارد.

با این‌حال آشکار نیست که متا چطور دقیقا مشخص می‌کند که استفاده از پرچم توهین‌آمیز است و باید آن را سانسور کرد. اینترسپت چندین کامنت مخفی پرچم فلسطین مشاهده کرد که هیچ ارجاعی به حماس یا هر گروه ممنوع دیگری نداشتند. پرچم فلسطین خود به تنهایی هیچ ارتباطی با حماس ندارد و دهه‌ها قبل از این گروه شبه‌نظامی به وجود آمده است.

بسیاری از کامنت‌های مخفی‌شده که توسط اینترسپت بررسی شد، تنها حاوی ایموجی و بدون هیچ متنی بودند. در یکی از آنها، کاربری بر روی اینستاگرام یک ویدیو از تظاهرات حامیان فلسطین در اردن منتشر کرده بود با ایموجی‌های قلب سبز، سفید و سیاه که همراستا با رنگ‌های پرچم فلسطین بودند. در مورد سانسور شده دیگر پرچم فلسطین همراه با پرچم مراکش بود.

در موردی دیگر کاربری تنها سه بار پرچم فلسطین را گذاشته بود. اسکرین‌شات دیگری که به دست اینترسپت رسیده است دو کامنت مخفی‌شده دیگر را نشان می‌دهد که تنها شامل هشتگ‌های #Gaza، #gazaunderattack, #freepalestine, و #ceasefirenow بودند.

مونا شتایا فعال فلسطینی می‌گوید: «در سراسر تاریخ طولانی خود، ما موقعیت‌هایی را تحمل کردیم که نمایش پرچم فلسطین توسط اسرائیلی‌ها ممنوع شده بود. دهه‌ها پیش، هنرمندان فلسطینی، نبیل آنانی و سلیمان منصور با نبوغ خود از یک هندوانه به عنوان نماد پرچم ما استفاده کردند. وقتی متا چنین اقداماتی انجام می‌دهد، یادآور روش‌های سانسوری است که دهه‌هاست بر فلسطینی‌ها اعمال شده است».

منبع: اینترسپت