رئیس کل بانک مرکزی، گفت: هوش مصنوعی به معنی تصمیمگیری مبتنی بر داده و اطلاعات است و میتواند در حکمرانی و سیاستگذاری نیز اثربخش باشد، لذا قصد داریم دانش هوش مصنوعی را در نظام بانکداری توسعه دهیم.
به گزارش گرداب، محمدرضا فرزین، امروز دوشنبه ۲۹ آبان ماه در افتتاحیه دهمین همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت، اظهار کرد: این همایش در دو روز برگزار میشود و با پنلهای تخصصی که ارائه میشود، میتوانیم از نظرات متخصصان این حوزه برای توسعه و گسترش خدمات و ابزارهای حوزه بانکداری الکترونیک و نظامهای پرداخت استفاده کنیم.
وی ادامه داد: عنوان همایش بانکداری الکترونیک و هوشمندسازی است. در این میان قصد داریم از هوش مصنوعی استفاده کنیم. هوش مصنوعی به معنی تصمیمگیری مبتنی بر داده و اطلاعات است و میتواند در حکمرانی و سیاستگذاری نیز اثربخش باشد. قصد داریم دانش هوش مصنوعی را در نظام بانکداری توسعه دهیم.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: مقام معظم رهبری نیز فرمودهاند که در حوزه استفاده از هوش مصنوعی باید جزو ده کشور برتر باشیم. تلاش داریم این هدف محقق شود و این اقدامات در همین راستا است.
فرزین افزود: در برخی از حوزهها در اینباره وضعیت بسیار خوبی داریم، اما در برخی بخشها نیز باید اقدامات برای توسعه انجام شود. بسیاری از مقامات کشورهای دیگر که به ایران سفر کرده و در جریان وضعیت صنعت بانکداری کشور قرار گرفتند به سطح بالای خدمات بانکداری کشور اذعان کردهاند.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: سطح ۹۷ درصدی در پرداخت الکترونیک سطح بالایی نسبت به استانداردهای جهانی است.
وی اظهار داشت: با اقدامات خوبی که در حوزه چک انجام شد نیز زندانیان ناشی از چک بسیار کاهش پیدا کرد. با سامانههای پیچک و محچک اعتبار به چک برگشت و استفاده از چک بسیار توسعه پیدا کرده است. بیش از ۹۰ درصد چکها صیادی است و این اثرات اجتماعی بسیار خوبی داشته است. امروز زندانیان مربوط به چک یک نفر در سه روز رسیده است.
فرزین گفت: اقدام بعدی احراز هویت غیرحضوری است که کارهای بسیار خوبی نیز در این حوزه انجام شده است. در برخی بانکها دیگر نیاز به هیچ مراجعه حضوری نیست.
وی افزود: تفکیک حسابهای تجاری از شخصی اقدام بسیار خوب دیگری است که در شبکه بانکی انجام شده است. در حال حاضر ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تفکیک شده است که از این میزان ۲ میلیون ۳۰۰ هزار حقوقی و ۱۰ میلیون حقیقی است.
فرزین خاطر نشان کرد: سامانه سیاق نیز انقلاب بزرگی در خدمات قضایی بانکی ایجاد کرده و اجرای حکم از ۲۰۰ روز به حداکثر ۴ دقیقه در سال ۱۴۰۲ کاهش پیدا کرده است. این اقدام موجب تحقق عدالت اجتماعی، تسهیل خدمات و جلوگیری از اقدامات غیرقانونی شده است. امیدواریم همچنان این مسیر توسعه ادامه داشته باشد. در بانک مرکزی و نظام بانکی با تمام اقدامات بسیار خوبی که انجام شده همچنان مشکلات بسیاری داریم. در ابتدا باید در حوزه بانک مرکزی متمرکز شویم چرا که بنظر میرسد هوشمندسازی در بهبود انجام وظایف بانک مرکزی بسیار اثرگذار باشد.
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: یکی از مسائل مهم در بانک مرکزی حوزه نظارت است که در اینباره در بانک مرکزی با مشکلات بسیاری مواجه هستیم. در حال حاضر نظارت دقیقی نداریم و حتی خود بانکها نیز نظارت دقیقی بر فعالیت خود ندارند، اما با هوشمند سازی و استفاده از دادهها و اطلاعات باید نظارت را ارتقا دهیم. باید دید چگونه میتوانیم از دانش هوشمندسازی و فناوری هوشمندسازی برای ارتقا نظارت بر شبکه بانکی و اجرای مقررات پولی و بانکی استفاده کنیم.