Gerdab.IR | گرداب

هواوی و چالش تولید تلفن‌های پرچمدار با تراشه بومی

هواوی و چالش تولید تلفن‌های پرچمدار با تراشه بومی
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۲

با وجود افزایش تقاضا برای پرچمدار این شرکت میت 60 پرو (Mate 60 Pro) اما تولید تراشه پیشرفته چینی که در این تلفن به کار رفته، چالش مهمی است.

به گزارش گرداب، به نقل از روزنامه چینی ساث چاینا مورنینگ، خریداران تلفن همراه پرچمدار هواوی که با پردازشگر پیشرفته چینی مجهز شده باید ۹۰ روز در صف انتظار بمانند. وانگ یانگ (Wang Yang) تحلیلگر برجسته موسسه کانتر پوینت (Counterpoint) معتقد است که زنجیره تامین هواوی به خاطر پردازشگر‌های پیشرفته کیرین ۹۰۰۰ (Kirin ۹۰۰۰s) دچار پیچیدگی شده و شرکای این زنجیره تامین معمولا به حدود ۱۲-۱۸ ماه زمان نیاز دارند تا قطعات را فراهم کنند.

پردازشگر جدید هواوی با نام کیرین ۹۰۰۰ تراشه‌ای بود که دنیای فناوری را تکان داد، زیرا که پردازش ۷nm پیشرفته را در چین یعنی در مرکز بین‌المللی تولید نیمه‌هادی (SMIC) انجام می‌داد، اقدامی که هم برخلاف تحریم‌های آمریکا بود و هم این اقدامات محدودکننده آمریکا را بی‌اعتبار کرد.

برطبق این گزارش تلفن‌های همراه سری Mate ۶۰ بسیار بهتر از نسخه‌های قبلی (Mate ۵۰) به فروش می‌رسند و بیش از ۲.۵ میلیون سفارش گرفته است.

هواوی برای خرید این تلفن همراه یک برنامه سفارش طراحی کرده که وعده می‌دهد در کمتر از ۹۰ روز پس از زمان سفارش تلفن همراه به مشتریان می‌رسد.

مرکز SMIC از سال ۲۰۲۰ به فهرست تحریم‌های آمریکا اضافه شده و تحویل فناوری‌های پیشرفته به آن ممنوع است. اما این مرکز توانسته که به تولید پردازشگر ۷ نانومتری برسد، اقدامی بسیار شگفت‌آور که به نوعی نظام تک‌قطبی دنیای تراشه را با چالش‌های اساسی روبرو کرد.

رسانه‌های چینی معتقدند وضعیت تراشه‌های بومی در این کشور بسیار بهتر از آن چیزی است که تا به حال رونمایی شده و مشکلات زنجیره تامین را طبیعی می‌دانند. چینی‌ها معتقدند در زمینه علم و مهندسی تولید تراشه‌های پیشرفته به زودی از آمریکا جلو خواهند زد.