Gerdab.IR | گرداب

انتقاد سناتور آمریکایی از سانسور صدای فلسطینی‌ها در فیسبوک و اینستاگرام

انتقاد سناتور آمریکایی از سانسور صدای فلسطینی‌ها در فیسبوک و اینستاگرام
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۲

سناتور الیزابت وارن می‌گوید که سانسور محتوای جنگی توسط اینستاگرام و فیسبوک باعث افزایش خشونت شده و در جلوگیری از گسترش سخنان نفرت‌آمیز ناتوان بوده است.

به گزارش گرداب، روز پنجشنبه سناتور الیزابت وارن در نامه‌ای به مارک زاکربرگ، مدیر اجرایی متا از مالک فیسبوک و اینستاگرام خواست تا جزئیات منتشرنشده اقدامات خود در زمینه سانسور و تعدیل محتوای زمان جنگ را منتشر کنند.

او معتقد است که این سانسور فیسبوک و اینستاگرام در جلوگیری از سخنان نفرت‌انگیز ناموفق بوده است و حتی باعث شده که خشونت تشدید شود.
در این نامه آمده است:
«آنچه اکنون بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد این است که رسانه‌های اجتماعی محتوای مشروع و واقعی را سانسور نکنند زیرا که مردم سراسر جهان برای اشتراک‌گذاری و یافتن اطلاعات در مورد تحولات منطقه به شبکه‌های آنلاین می‌آیند».

از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی کاربران شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا گزارش کردند بدون هیچ توضیحی مطالب آنها، کامنت‌هایشان، هشتگ‌هایشان و یا کل حسابشان غیب شده است و آنها هیچ قانونی را نقض نکردند.

اجرا نکردن یکسان قوانین برای همه و به‌خصوص سانسور شدید حامیان فلسطینی یکی از اقدامات اصلی شرکت متا در این درگیری بوده است. متا به‌طور مکرر دلیل این اتفاق‌ها را خطای انسانی، خطای الگوریتمی، نقص فنی و ... خوانده و همیشه خود را متعهد به حل این مسئله خوانده است. اما نقص‌های فنی متا بیش از دو ماه است که ادامه دارد. شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نیز وضعیتی مشابه دارد و بسیاری از مطالب خبرنگاران و کاربران غزه هدف سانسور هدفمند قرار می‌گیرد.

پس از یورش صهیونیست‌ها در سال 2021 به مسجد الاقصی در قدس اشغالی، اینستاگرام پست‌های مربوط به این مکان مقدس را به دلیل ارتباط با تروریسم به طور موقت سانسور کرد.

سال گذشته سیاست‌های سانسور این در مناقشه اسرائیل-فلسطین هدف بررسی یک گروه ثالث قرار گرفت و چنین نتیجه گرفته شد: «به نظر می‌رسد اقدامات متا در ماه مه 2021 تأثیر نامطلوبی بر حقوق بشر داشته است و همچنین بر حقوق کاربران فلسطینی برای آزادی بیان، آزادی تجمع، مشارکت سیاسی، و عدم تبعیض، و در نتیجه توانایی فلسطینیان برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بینش در مورد تجربیات خود در زمان وقوع».

در همین حال، کاربرانی که تحت تأثیر این سانسورها قرار می‌گیرند، معمولا هیچ اقدامی نمی‌کنند زیرا اغلب نمی‌دانند که چرا پست‌هایشان در وهله اول سانسور شده است.

افزایش اتکای متا به الگوریتم‌های تعدیل و سانسور محتوا که به شکل خودکار و غیرشفاف عمل می‌کنند، تنها فقدان شفافیت در مورد خط‌مشی آزادی بیان را تشدید کرده است و برای رفع این ادعاها مبنی بر اینکه سیستم‌های شرکت از نظر ساختاری علیه گروه‌های خاص تعصب دارند، کار چندانی انجام نداده است.

این نامه به مقالات اخیر رسانه‌های آمریکایی از جمله اینترسپت، وال استریت ژورنال، و گزارش های دیگر رسانه ها در مورد سانسور گسترده و غیرقابل توضیح فلسطینیان و بحث گسترده تر در مورد بمباران مداوم غزه توسط رژیم صهیونیستی اشاره دارد.

برای مثال، ماه گذشته، اینترسپت گزارش داد که کاربران اینستاگرام که ایموجی‌های پرچم فلسطین را در کامنت‌های پست خود می‌گذارند، آن نظرات را به سرعت پنهان کرده‌اند. فیس‌بوک بعداً گفت که این ایموجی‌ها را در زمینه‌هایی که «احتمالاً توهین‌آمیز» می‌دانست پنهان می‌کند.