Gerdab.IR | گرداب

لهستان از پگاسوس برای حمله به مخالفان خود استفاده کرده است

لهستان از پگاسوس برای حمله به مخالفان خود استفاده کرده است
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۴۰۲

دادگاهی در این کشور اروپایی تایید کرد که سرویس تلویزیون دولتی این کشور از پیام‌های دستکاری‌شده‌ای استفاده کرده با کمک جاسوس‌افزار پگاسوس از یک سیاستمدار منتقد دولت به سرقت رفته بود.

به گزارش گرداب به نقل ازOKO Press، دادگاه بیدگوشچ حکم داد که تلویزیون دولتی لهستان اکنون باید از کریستوف بریزا که پیامک‌های شخصی او با کمک جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس به سرقت رفته، عذرخواهی کند و به او غرامت بپردازد.

قبلاً محققان مستقل ثابت کرده بودند که دولت سابق لهستان از جاسوس‌افزار پگاسوس استفاده می‌کردند و حکم این دادگاه تایید واضحی است که تلویزیون دولتی در این زمینه همکاری داشته است.

همسر و وکیل این سیاستمدار لهستانی در پلتفرم x نوشت که در این پرونده «مکانسیم آسیب‌شناسی تلویزیون دولتی» به نمایش درآمده است و این ماجرا «تبانی سرویس‌های مخفی، دفتر دادستانی و تلویزیون دولتی» را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۲۲، کمیته تحقیق پارلمان اروپا، با بررسی استفاده از پگاسوس از شرکت صهیونیستی NSO در اروپا تایید کرد که حداقل ۱۴ کشور عضو اتحادیه اروپا، از جمله لهستان، این جاسوس‌افزار را خریداری کردند.

این کمیته بعداً پس از یک تحقیق یکساله اعلام کرد که از نرم افزار‌های جاسوسی برای نظارت، ارعاب و بی اعتبار کردن مخالفان، روزنامه نگاران و جامعه مدنی در بخش‌هایی از اتحادیه اروپا استفاده شده است.

جاسوس‌افزار‌های رژیم صهیونیستی یکی از محصولات اصلی است که این رژیم به دولت‌های غربی ارائه می‌دهد. جاسوس‌افزار پگاسوس محصول لورفته و بی‌آبروی صهیونیستی است که حالا بیشتر در بازی‌های سیاسی سران قدرت اروپایی استفاده می‌شود.

به دنبال تغییر دولت در لهستان و سر کار آمدن دونالد تاسک، حالا آن‌ها برای بی‌اعتبار کردن دولت قبلی نام پگاسوس را می‌برند. اما واقعیت این است که همه آن‌ها در این زمینه کارنامه تاریکی دارند و تجربه نشان می‌دهد که در همین حالا محصولات جاسوس‌افزاری جدید و ناشناخته صهیونیستی توسط مقامات اروپایی در حال استفاده است.