Gerdab.IR | گرداب

برای نگارش رمان علمی تخیلی؛

هوش مصنوعی برنده جایزه ادبی در چین شد

هوش مصنوعی برنده جایزه ادبی در چین شد
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۲

در یک جایزه ادبی در چین اثری که توسط یکی از اساتید دانشگاه Tsinghua ارسال شده بود، به تمامی توسط هوش مصنوعی به نگارش در آمده بود. شن یانگ (Shen Yang) استاد دانشکده روزنامه‌نگاری و ارتباطات این دانشگاه مستقر در پکن برای خلق این اثر به کمک هوش مصنوعی تنها سه ساعت زمان گذاشته بود.

به گزارش گرداب، این اثر که به زبان چینی به نگارش در آمده است «سرزمین خاطرات ماشینی» نام گرفته و در پنجمین مسابقه داستان‌نویسی علمی‌-تخیلی جیانگ‌سو رتبه دوم را به دست آورد.
به گزارش رسانه‌های این کشور، پیش‌نویس این داستان شامل بیش از ۴۰ هزار کاراکتر بوده که بر اساس ۶۶ دستور (پرامپت) توسط هوش مصنوعی نوشته شده است.

خواسته اصلی از این ابزار این بوده که سبک نوشتاری «کافکایی» داشته باشد. فرانز کافکا یکی از تاثیرگذارترین نویسندگان قرن بیستم بود که سبکی خیال‌انگیز در نگارش داشت.

کاری که این استاد دانشگاه انجام داد این بود که حدود ۶ هزار کلمه از متن را گلچین کرده و برای یکی از داوران ارسال کند. برای بررسی واکنش داوران به آن‌ها اعلام نشد که متن توسط هوش مصنوعی نوشته شده است. همچنین قوانین این مسابقه به صراحت استفاده از هوش مصنوعی را در این مسابقه منع نکرده است.

قهرمان داستان سرزمین خاطرات ماشینی یک ماجراجوی متاورس به نام لی شیائو است که در تلاش برای بازیابی خاطرات گمشده از زندگی واقعی خود به عنوان یک مهندس عصبی است.
سه نفر از شش داور به این داستان رای مثبت دادند که جایزه دوم را برای آن به ارمغان آورد.

نزدیک به ۲۰۰ اثر به این مسابقه ارسال شد که شش جایزه بزرگ، ۱۴ جایزه رتبه اول، ۱۸ جایزه رتبه دوم و ۲۷ جایزه رتبه سوم را کسب کردند.

شیائو شینگهان، نویسنده داستان‌های علمی تخیلی و یکی از داورانی که به سرزمین خاطرات ماشینی رای منفی داد، به رسانه‌ها گفت که متوجه شد این متن توسط هوش مصنوعی تولید شده است.
بر اساس این گزارش، او آن را رد کرد، زیرا فاقد احساسات بود، اما "عمدتاً به این دلیل که فکر نمی‌کردم به اندازه کافی خوب باشد".

شیائو گفت که ادبیات تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند تبدیل به "موجودی شود که به زودی در رودخانه تاریخ فراموش می‌شود" یا آنقدر گسترده شود که "چالشی قوی برای بقای نویسندگان ایجاد کند."

با وجود برنده شدن این جایزه، داوران موافقت کردند که سرزمین خاطرات ماشینی نمی‌تواند آنطور که هست منتشر شود و نیاز به بازنگری‌های قابل توجهی دارد. یکی از داوران گفت: «متن نوشته شده با هوش مصنوعی هنوز با متن نوشته شده توسط انسان بسیار متفاوت است».

در ماه آوریل، یک عکاس ساکن برلین برنده جوایز عکاسی جهانی سونی با تصویری که توسط هوش مصنوعی ایجاد شده بود، در نهایت جایزه را رد کرد. او اظهار داشت که تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی و عکاسی سنتی نباید در یک مسابقه رقابت کنند.