Gerdab.IR | گرداب

آمریکا بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری بر هوش مصنوعی را در دنیا به خود اختصاص داده است؛

سرمایه‌گذاری هنگفت غول‌های فناوری روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری هنگفت غول‌های فناوری روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۴۰۲

در میان فناوری‌های نوظهوری که امروزه حرف اول را در فناوری‌های روز دنیا می‌زنند، هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین‌هاست که حتی مسیر حرکتی بسیاری از فناوری‌های دیگر را نیز تغییر داده و با توسعه‌ای که پیدا کرده سرعت پیشرفت دیگر فناوری‌ها را نیز بیشتر کرده است.

به گزارش گرداب، در میان فناوری‌های نوظهوری که امروزه حرف اول را در فناوری‌های روز دنیا می‌زنند، هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین‌هاست که حتی مسیر حرکتی بسیاری از فناوری‌های دیگر را نیز تغییر داده و با توسعه‌ای که پیدا کرده سرعت پیشرفت دیگر فناوری‌ها را نیز بیشتر کرده است.

همین عامل باعث شده تا بسیاری از شرکت‌های فناوری روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنند که موجب گسترش هرچه بیشتر این حوزه از فناوری در دنیا شده است. در عین اینکه آمریکا و چین، کشور‌های پیشگام در این حوزه به شمار می‌روند، هنوز هم به سرمایه‌گذاری گسترده روی این حوزه مشغول هستند؛ به‌طوری که آمریکا بالاترین نرخ سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی را در دنیا به خود اختصاص داده است.

اهمیت این حوزه، حتی غول‌های فناوری را هم بر آن داشته تا سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی را روی این فناوری آینده‌دار داشته باشند و تاکنون نیز سرمایه‌گذاری‌های زیادی را در بخش تحقیق و توسعه صرف کرده‌اند.

سهم ۷۳ درصدی حوزه رباتیک از سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی

بررسی‌ها نشان داده است که تاکنون شایع‌ترین دلیل برای استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف، کمک به ایجاد استراتژی و تولید بوده است. بالاترین سهم سرمایه‌گذاری، به حوزه رباتیک با سهم ۷۳ درصدی برمی‌گردد که صنایع مختلف روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. رتبه بعدی به حوزه پردازش زبان طبیعی با ۵۲ درصد می‌رسد که بیشتر از سوی بخش دولتی روی آن سرمایه‌گذاری می‌شود. سومین بخش دید کامپیوتری است که با ۴۵ درصد سومین سهم بالا را از سرمایه‌گذاری سایر صنایع به خود اختصاص داده است.

بیشترین سهم صنایع در پذیرش هوش مصنوعی در بخش استراتژی

در بررسی میزان پذیرش هوش مصنوعی توسط صنایع در سال ۲۰۲۲، بالاترین پذیرش به بخش خرده‌فروشی و تلکام، هر کدام با سهم ۴۵ درصدی در حوزه استراتژی رسید. پس از آن هم، بخش توسعه محصول در صنعت امور مالی با ۴۳ درصد بالاترین پذیرش را دارد.

سرمایه‌گذاری هنگفت غول‌های فناوری روی تحقیق و توسعه هوش مصنوعی

به‌طورکلی، در صنعت خدمات قانونی و کسب‌وکار بالاترین سهم پذیرش با ۲۸ درصد به استراتژی رسید. در صنعت خرده‌فروشی هم بالاترین پذیرش هوش مصنوعی به استراتژی با سهم ۴۵ درصدی رسید و پس از آن منابع انسانی با ۲۲ درصد بالاترین سهم را به خود اختصاص داد. در صنعت امور مالی هم توسعه محصول با سهم ۴۳ درصدی و استراتژی با سهم ۳۲ درصدی در رده‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین در صنعت مراقبت‌های بهداشتی، منابع انسانی با ۳۴ درصد بالاترین سهم را کسب کرد. صنعت تلکام نیز با سهم ۴۵ درصد در بخش استراتژی بالاترین سهم پذیرش هوش مصنوعی را به خود اختصاص داده بود.

منبع: فرهیختگان آنلاین