Gerdab.IR | گرداب

گوگل، هوش مصنوعی و ماشین کشتار صهیونیستی؛

پروژه نیمبوس چه بود؟

پروژه نیمبوس چه بود؟
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۴۰۲

رژیم صهیونیستی در چند سال گذشته قرارداد‌های گران‌قیمتی با گوگل منعقد کرده تا برای افزایش قدرت نظارتی، فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی در اختیار اشغالگران قرار بگیرد.

به گزارش گرداب، اسرائیل برای تقویت توان نظارتی خود در سراسر کرانه باختری از فناوری تشخیص چهره و یادگیری ماشینی استفاده کرده است.

غول فناوری ایالات متحده، گوگل، هوش مصنوعی پیشرفته (AI) و ابزار‌های یادگیری ماشینی را از طریق قرارداد بحث برانگیز «پروژه نیمبوس» در اختیار اسرائیل قرار می‌دهد و این نگرانی‌ای را در میان گروه‌های حقوق بشر و کارمندان گوگل ایجاد کرده است، چون استفاده از این ابزار‌ها، نقض حقوق بشر در فلسطین اشغالی را تشدید می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط خبرگزاری The Intercept، گوگل ابزار‌های یادگیری ماشینی و هوش مصنوعی را به تل‌آویو ارائه می‌دهد که قادر به تشخیص چهره، دسته‌بندی خودکار تصاویر، ردیابی‌اشیا و حتی تجزیه و تحلیل عواطف است که ادعا می‌کند محتوای احساسی تصاویر، گفتار و نوشتن را ارزیابی می‌کند.

بر اساس تحقیقات انجام شده، این اولین بار است که قابلیت‌های ابری گوگل ارائه شده از طریق قرارداد نیمبوس به صورت عمومی فاش می‌شوند.

به گفته جک پولسون (Jack Poulson)، مدیر تحقیقات فناوری گروه ناظر و دانشمند تحقیقاتی سابق در گوگل، یکی از اهداف «پروژه نیمبوس» جلوگیری از درخواست دولت‌های اروپایی «از درخواست داده‌های مربوط به نیرو‌های دفاعی اسرائیل برای دادگاه کیفری بین‌المللی است».

پولسون افزود: «با توجه به نتیجه‌گیری دیده‌بان حقوق بشر مبنی بر این که دولت اسرائیل مرتکب جنایت علیه بشریت، آپارتاید و آزار و اذیت علیه فلسطینی‌ها می‌شود، بسیار مهم است که پشتیبانی نظارتی گوگل و آمازون با هوش مصنوعی از ارتش اسرائیل به‌طور کامل مستند باشد».

قابلیت‌های یادگیری ماشینی ارائه شده توسط گوگل به اسرائیل می‌تواند به راحتی قابلیت‌های دولت نظارتی آن‌ها را افزایش دهد. در اوایل سال جاری، رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند که نیرو‌های اشغال‌گر باید عکس‌ها و جزئیات حداقل ۵۰ فلسطینی را در طول شیفت خود در سیستم تشخیص چهره «گرگ آبی» ضبط و وارد کنند.

«گرگ آبی» به عنوان یک اپلیکیشن گوشی هوشمند کار می‌کند و به عنوان «فیسبوک برای فلسطینیان» تحت نظارت ارتش اشغال‌گر توصیف می‌شود.

این اپلیکیشن عکس‌هایی از چهره‌های فلسطینی‌ها را می‌گیرد و آن‌ها را با پایگاه داده وسیعی از تصاویر تطبیق می‌دهد که با رنگ‌های مختلف مشخص شده‌اند. با این اپلیکیشن سربازان می‌فهمند که آیا باید یک فلسطینی را بازداشت یا دستگیر کنند یا این که کاری با او نداشته باشند.

این اطلاعات به سیستم پیچیده‌تری به نام «گله گرگ» داده می‌شود که حاوی اطلاعات شخصی تقریباً همه فلسطینی‌های ساکن در کرانه باختری اشغالی است، از جمله عکس، تاریخچه خانوادگی، سطح تحصیلات، شماره شناسنامه، سن، جنسیت، همکاران نزدیک و یک رتبه امنیتی برای هر فرد.

مقامات اسرائیلی همچنین دوربین‌های اسکن چهره را در نقاط مختلف کرانه باختری نصب کرده‌اند.

در شهر الخلیل (Hebron)، دوربین‌های مدار بسته تلویزیونی نظارت بر زمان واقعی جمعیت را فراهم می‌کنند و گاهی اوقات می‌توانند خانه‌های شخصی را ببینند.

تل آویو در ماه مه سال ۲۰۲۲ و در اوج جنگ اخیر غزه که طی آن بیش از ۲۵۰ فلسطینی جان خود را از دست دادند، قرارداد «پروژه نیمبوس» را با آمازون و گوگل به مبلغ ۱.۲۲ میلیارد دلار امضا کرد.

منبع: اینترسپت