Gerdab.IR | گرداب

فیسبوک و اینستاگرام در صدر نقض‌کنندگان حریم خصوصی

فیسبوک و اینستاگرام در صدر نقض‌کنندگان حریم خصوصی
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۲

پلتفرم‌های اجتماعی بیشترین اطلاعات را از کاربران خود جمع‌آوری می‌کنند.

به گزارش گرداب، بر اساس تحقیقات جدید فیسبوک و اینستاگرام کمترین توجه را به محافظت از اطلاعات خصوصی کاربران خود دارند و توییتر نیز به سادگی داده‌های خصوصی کاربرانش را با طرف‌های ثالث (یعنی سازمان‌ها یا افرادی به جز خود کاربر و شرکت سازنده برنامه) به اشتراک می‌گذارد.

طبق مطالعه‌ای که توسط شرکت امنیت سایبری سرف‌شارک (Surfshark) انجام شده است فیسبوک و اینستاگرام که متعلق به شرکت متا هستند، از بین ۱۰۰ برنامه محبوب، بیشترین داده‌ها را از کاربران خود جمع آوری کردند.

رتبه‌بندی برنامه‌ها بر اساس ۳۲ دسته از داده‌ها صورت می‌گیرد که در سیاست‌های حریم خصوصی اپل تعریف شده و شامل تاریخچه وب‌گردی، اطلاعات پرداخت‌ها و موقعیت مکانی هستند.

به گفته‌ی محقق شرکت سرف‌شارک با بررسی ۱۰۰ برنامه محبوب در اپ استور، روندی نگران‌کننده مشاهده شده است چرا که تقریباً ۲۰ درصد از کل داده‌های جمع‌آوری شده برای ردیابی استفاده می‌شوند.

وی گفت: شرکت‌ها می‌توانند این داده‌های ردیابی شده را خود برای بازاریابی استفاده کنند یا با پلتفرم‌های تبلیغاتی یا دلالان اطلاعات به اشتراک بگذارند تا از آن برای ارسال تبلیغات مورد علاقه کاربران استفاده می‌کنند.

فیسبوک و اینستاگرام از ۳۲ نوع اطلاعاتی که درباره کاربرانشان جمع‌آوری می‌کنند، هفت مورد را برای ردیابی به کار می‌برند که شامل نام، آدرس دقیق و شماره تلفن است. پژوهشگران اعلام کردند که سایر اطلاعات هرچند به هویت کاربر مرتبط هستند، اما برای ردیابی استفاده نمی‌شوند.

ایکس که قبلاً توییتر نام داشت، داده‌های کمتری درباره کاربرانش جمع‌آوری می‌کرد، اما بیشتر از سایر برنامه‌ها حاضر بود این داده‌ها را با شرکت‌های دیگر به اشتراک بگذارد. از ۲۲ نوع داده‌ای که این برنامه جمع‌آوری می‌کرد، حدود نیمی برای ردیابی آن‌ها به کار رفته بود.

در مجموع مطالعه‌ای که روی ۱۰ نرم‌افزار شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسانی انجام شده نشان داده است که این نرم‌افزار‌ها اطلاعات بیشتری از کاربران خود نسبت به سایر برنامه‌ها جمع‌آوری می‌کنند.

منبع: سایبرنیوز