Gerdab.IR | گرداب

سازنده پگاسوس برای خروج از لیست سیاه لابی می‌کند

سازنده پگاسوس برای خروج از لیست سیاه لابی می‌کند
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۴۰۲

شرکت NSO تلاش می‌کند با لابی کردن و کمک به رژیم صهیونیستی در جنگ غزه خود را از تحریم‌ها خلاص کند.

به گزارش گرداب، تحولات جدید نشان می‌دهد که شرکت صهیونیستی NSO که سازنده جاسوس‌افزار معروف پگاسوس (Pegasus) است در حال لابی کردن برای رفع محدودیت‌های ایجاد شده علیه خود است.

گروه NSO که در پی افشای استفاده‌های گسترده از ابزار جاسوسی خود از سوی دولت‌های مختلف جهان، تحت فشار قرار گرفته است، در جهت اصلاح وضعیت خود و معکوس کردن نتایج مقررات ایالات متحده که بر تجارت آن تأثیر گذاشته است، وارد کمپین لابی چند میلیون دلاری و همکاری با مشاوران روابط عمومی و شرکت‌های حقوقی شده است.

علی‌رغم تلاش‌های این شرکت برای به دست آوردن مجدد حمایت واشنگتن، NSO با مقاومت مقامات دولت آمریکا مواجه شده است و اخیراً یکی از مقامات ارشد دولت بایدن نسبت به هرگونه تغییرات در سیاست تحریم‌های دولت آمریکا علیه NSO Group ابراز تردید کرد.

مدل کسب و کار NSO شامل پیدا کردن مشتریان جدید و ارائه‌ی نرم‌افزار جاسوسی به آن‌ها است. این مدل رشد نرم افزار‌های جاسوسی را در دست سوءاستفاده کنندگان قرار می‌دهند و به نظر نمی‌رسد که این شرکت قصدی برای کنار گذاشتن این مدل کسب و کار نیز داشته باشد.

با شروع درگیری بین مقاومت و رژیم صهیونیستی در غزه و نیاز این رژیم برای رهگیری اسرای صهیونیست، NSO Group برای کمک داوطلب شده است تا ارزش ابزار خود را نشان دهد.

همچنین در ۷ نوامبر، Paul Hastings LLP نامه‌ای از طرف NSO برای درخواست ملاقات فوری با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و سایر مقامات وزارت امور خارجه فرستاد و تاکید کرد که «وضعیت امنیتی جاری در اسرائیل، خاورمیانه و در سراسر جهان ضرورت و فوریت به کارگیری اطلاعات سایبری را نشان می‌دهد».

همچنین به تازگی شرکت صهیونیستی NSO Group گزارش شفافیت خود را در ۲۷ صفحه منتشر کرد. شرکت NSO در این گزارش ادعا می‌کند که تحقیق در مورد ۱۹ نمونه سوء استفاده‌ی احتمالی از محصول را آغاز کرده است که منجر به تعلیق یا بستن شش حساب کاربری شده است. قابل ذکر است که تعداد زیادی از ۵۰۰۰۰ نفری که در سراسر جهان هدف پگاسوس قرار گرفته‌اند، خبرنگار می‌باشند. به همین دلیل این سند بخش اختصاصی درباره‌ی روزنامه‌نگاران در نظر گرفته است.

با این حال، افراد زیادی نسبت به گزارش NSO مشکوک هستند. دیوید کی، استاد حقوق دانشگاه کالیفرنیا این گزارش را صرفاً صورت‌بندی مجدد دفاعیات و اظهارات قبلی گروه NSO با هدف تبلیغ کار و فعالیت این شرکت دانست. این سوء‌ظن نسبت به NSO Group نتیجه‌ی چالش‌هایی است که با آن مواجه است. از جمله‌ی این چالش‌ها می‌توان به قرار گرفتن آن در لیست منع تجارت که منجر به بی‌ثبانی مالی، تغییر ریاست و موانع قانونی است، اشاره کرد.
 
منبع: Wired