Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری صربستان برای توسعه هوش مصنوعی

سرمایه‌گذاری صربستان برای توسعه هوش مصنوعی
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۴۰۲

دولت صربستان قصد دارد که در دو سال آینده ۱۰۰ میلیون یورو در توسعه هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کند؛ همچنین صربستان بر اساس شاخص‌های پذیرش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، در بین ۱۹۳ کشور در رتبه ۵۷ قرار گرفت.

به گزارش گرداب امسال صربستان کار بر روی تهیه پیش‌نویسی قانونی را آغاز می‌کند که در ادامه فعالیت‌های اتحادیه اروپا در زمینه هوش مصنوعی می‌باشد.

انتظار می‌رود که تصویب مقررات هوش مصنوعی از ماه آوریل آغاز شود و تا سال ۲۰۲۶، برنامه سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیون یورویی در یک ابررایانه تکمیل می‌شود که برای محققان و شرکت‌های دانش بنیان استفاده از آن رایگان خواهد بود. همچنین ۲۰ میلیون یورو در بخش نرم‌افزار عمومی‌که در درجه اول در مراقبت‌های بهداشتی، انرژی و حمل‌و‌نقل خواهد بود سرمایه‌گذاری می‌شود و ۳۰ میلیون یورو نیز برای مشوق‌های توسعه هوش مصنوعی اختصاص خواهد یافت.

اولین استراتژی توسعه هوش مصنوعی در صربستان در سال ۲۰۱۹ به تصویب رسید و این کشور را به اولین کشور جنوب شرقی اروپا و بیست و ششمین کشور در جهان تبدیل کرد که چنین سندی را دارد. در سال ۲۰۲۲، صربستان بخشی از مشارکت جهانی در زمینه هوش مصنوعی شد. همچنین در سال ۲۰۲۳ به عضویت کارگروه مدیریت هوش مصنوعی در مجمع جهانی اقتصاد درآمد.

بر اساس شاخص‌های پذیرش هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳، صربستان در بین ۱۹۳ کشور در رتبه ۵۷ قرار گرفت و به عنوان اولین کشور منطقه، بالاتر از کرواسی (۷۰)، مونته نگرو (۷۸)، مقدونیه شمالی (۸۳)، آلبانی (۸۹) و بوسنی و هرزگوین (۱۱۷) قرار گرفت.

منبع: سیتنا