Gerdab.IR | گرداب

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در شرکت هوش مصنوعی امارات

سرمایه‌گذاری مایکروسافت در شرکت هوش مصنوعی امارات
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۴۰۳

شرکت G۴۲ در رأس تلاش‌های ابوظبی در حوزه فناوری قرار دارد.

به گزارش گرداب، مایکروسافت با سرمایه‌گذاری ۱.۵ میلیارد دلاری در گروه هوش مصنوعی G۴۲ موافقت کرد. مایکروسافت با این سرمایه‌گذاری سهام‌دار اقلیت این شرکت می‌شود. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که G۴۲ ارتباط خود با تأمین‌کنندگان سخت‌افزار چینی را که تحت فشار مقامات آمریکایی قطع کرد.

فایننشال‌تایمز این سرمایه‌گذاری را نشانه جاه‌طلبی ابوظبی در حوزه فناوری هوش مصنوعی دانست.

پنگ شیائو مدیرعامل G۴۲ در پاسخ به این سوال که آیا قرارداد مایکروسافت جایزه‌ی قطع روابط با چین است، گفت: «من بر تصمیم خود برای ایجاد این همکاری با مایکروسافت تمرکز خواهم کرد تا واقعاً توانایی‌های خود را در مقیاس جهانی توسعه دهیم. روی کار‌هایی که قرار نیست انجام دهیم تمرکز نمی‌کنیم».

شیائو گفت به عنوان بخشی از این قرارداد، G۴۲ از پلتفرم محاسبات ابری مایکروسافت Azure برای ارائه گروه هوش مصنوعی به مشتریان خود بهره خواهد برد.

شرکت G۴۲ محور جاه‌طلبی‌های ابوظبی درباره هوش مصنوعی است و مورد حمایت صندوق ثروت ملی امارات موسوم به مبدله است. طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات، رئیس هیأت مدیره این شرکت است.

شرکت‌های زیرمجموعه گروه G۴۲ خدماتی از راه‌اندازی مراکز داده تا مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌دهند. یکی از محصولات این شرکت نیز یک مدل زبانی بزرگ (LLM) برای زبان عربی به نام «جیس» است.