Gerdab.IR | گرداب

آکسفورد شاخص جرایم سایبری در جهان را منتشر کرد

آکسفورد شاخص جرایم سایبری در جهان را منتشر کرد
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳

در شاخص جرایم سایبری جهانی روسیه در صدر و اوکراین، چین و آمریکا در رده‌های بعدی هستند.

به گزارش گرداب «شاخص جرایم سایبری جهانی» که توسط یک تیم بین‌المللی از محققان مستقر در دانشگاه آکسفورد گردآوری شده است، نقاط مهم جغرافیایی را که منشأ جرایم سایبری هستند، شناسایی کرده.

این تحقیق که به صورت مشارکتی با UNSW Canberra انجام و در مجله Plos One منتشر شد، روسیه را در صدر فهرست قرار داد و پس از آن اوکراین، چین، ایالات متحده، نیجریه و رومانی قرار دارند. انگلیس نیز در رتبه هشتم این شاخص قرار گرفت.

این شاخص از نظرسنجی از ۹۲ کارشناس ارشد جرایم سایبری جهانی تشکیل و از آن‌ها خواسته شد تا ۵ دسته اصلی جرایم سایبری شامل محصولات/خدمات فنی (مانند بدافزار)، حملات و اخاذی، سرقت اطلاعات و هویت (مانند هک یا فیشینگ)، کلاهبرداری (مانند به خطر انداختن ایمیل تجاری یا تقلب در حراج آنلاین) و پولشویی (مانند کلاهبرداری از کارت اعتباری) را در نظر بگیرند. این شاخص، کشور‌هایی را که از نظر آن‌ها بالاترین منبع هر یک از این نوع جرایم سایبری هستند شناسایی و سپس هر کشور را براساس تأثیر، حرفه‌ای بودن و مهارت فنی مجرمان آن رتبه‌بندی کرد.

میراندا بروس (Miranda Bruce)، یکی از اساتید دانشگاه UNSW در کانبرا و یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: «تحقیقی که زیربنای این شاخص است، به حذف پرده ناشناس بودن مجرمان سایبری کمک می‌کند و ما امیدواریم که به مبارزه با تهدید فزاینده جرایم سایبری مبتنی بر سود نیز کمک کند. ما اکنون درک عمیق‌تری از جغرافیای جرایم سایبری و چگونگی تخصص کشور‌های مختلف در انواع مختلف جرایم سایبری داریم.»

وی خاطرنشان کرد که با ادامه جمع‌آوری این داده‌ها، می‌توان ظهور هر کانون جدید را رصد کرد و ممکن است قبل از ایجاد یک مشکل جدی جرایم سایبری، مداخلات اولیه در کشور‌های در معرض خطر انجام شود.

بروس تصریح کرد: «ما برای اولین بار اطلاعات قابل اعتمادی در مورد مکان مجرمان سایبری و همچنین راهی برای اندازه‌گیری تأثیر آن‌ها داریم. سازمان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی که وظیفه مقابله با جرایم سایبری را بر عهده دارند، اکنون درک بسیار بهتری از مقیاس این مشکل در حیاط خلوت خود دارند. تا به حال، شما باید یک بازرس جرایم سایبری با تجربه می‌بودید تا بدانید مجرمان سایبری واقعاً کجا زندگی می‌کنند، اما اکنون می‌توانیم این اطلاعات را با مردم، دولت‌ها و مشاغل به اشتراک بگذاریم. این بدان معنا است که ما اکنون تصویر بسیار واضح‌تری از گستردگی مشکل داریم و می‌توانیم تلاش‌های خود را در جهت درست هدف قرار دهیم.»

استادیار جاناتان لوستهاوس (Jonathan Lusthaus)، از دانشگاه آکسفورد در بریتانیا و یکی دیگر از نویسندگان این مقاله، اظهار داشت که این شاخص گام دیگری به جلو در تقویت و ساده‌سازی تلاش‌ها برای مبارزه با فعالیت‌های مجرمانه سایبری است؛ به دلیل ماهیت غیرقانونی و ناشناس فعالیت‌های مجرمان سایبری، آن‌ها نمی‌توانند به راحتی قابل دسترسی یا بررسی قابل اعتماد باشند؛ آن‌ها فعالانه پنهان می‌شوند. به گفته لوستهاوس، اگر سعی کنید از داده‌های فنی برای ترسیم موقعیت مکانی آن‌ها استفاده کنید، شکست خواهید خورد، زیرا مجرمان سایبری حملات خود را در اطراف زیرساخت‌های اینترنتی در سراسر جهان انجام می‌دهند.

بهترین وسیله برای ترسیم تصویری از محل واقع شدن این مجرمان، بررسی افرادی است که وظیفه آن‌ها ردیابی مجرمان است.