Gerdab.IR | گرداب

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شرکت‌های هوش مصنوعی بدون رضایت کاربران در حال جمع‌آوری اطلاعات شخصی برای آموزش سیستم‌های خود هستند و فرآیند جلوگیری از استفاده از این داده‌ها در پلتفرم‌های مختلف بسیار پیچیده است.

به گزارش گرداب‏، رقابت برای ساخت جدیدترین، بهترین و پیشرفته‌ترین فناوری هوش مصنوعی، صنعت فناوری را که به طور طبیعی به داده‌ها نیاز دارد، به شدت حریص کرده است.

شرکت‌هایی که به‌دنبال توسعه موتور‌های جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی، نویسندگان ایمیل هوشمند یا چت‌بات‌ها هستند، در حال جمع‌آوری پست‌ها و داده‌های شخصی شما و استفاده از آنها برای آموزش این سیستم‌ها هستند که به مقادیر فزاینده‌ای از متن و تصاویر نیاز دارند. حتی اگر به آنها اجازه استفاده از داده‌هایتان برای آموزش هوش مصنوعی را نداده‌اید، برخی از شرکت‌ها به‌طور پیش‌فرض شما را انتخاب کرده‌اند.

فهمیدن اینکه چگونه می‌توان از جمع‌آوری داده‌های شما برای آموزش هوش مصنوعی آنها جلوگیری کرد، چندان شهودی نیست. بیش از ۳۰۰ هزار کاربر اینستاگرام در روز‌های گذشته پیامی را منتشر و اعلام کرده‌اند که به «متا» اجازه نمی‌دهند از هیچ‌یک از اطلاعات شخصی‌شان برای تقویت و آموزش هوش مصنوعی استفاده کند. البته یک پست ساده در اینستاگرام هیچ تأثیری در جلوگیری از استفاده «متا» از داده‌های شما به این شکل نخواهد داشت.

تنظیمات پیش‌فرض برای پذیرش، یک مشکل در سطح صنعت است. گزارش جدید کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC) درباره شیوه‌های داده‌ای ۹ شبکه اجتماعی از جمله واتس‌اپ، فیسبوک، یوتیوب و آمازون نشان داد که تقریباً همه آنها اطلاعات شخصی کاربران را به سیستم‌های خودکار منتقل می‌کنند بدون اینکه راهی جامع یا شفاف برای انصراف کاربران وجود داشته باشد.

در گزارش FTC آمده است: کمبود دسترسی، انتخاب، کنترل، شفافیت، توضیح‌پذیری و قابلیت تفسیر در ارتباط با استفاده شرکت‌ها از سیستم‌های خودکار وجود داشت. در بیشتر موارد، می‌توانید انصراف دهید. اگر از سایت‌ها و برنامه‌های شرکت‌های فناوری استفاده می‌کنید، احتمالاً همچنان داده‌های شما را جمع‌آوری می‌کنند، اما می‌توانید از وارد شدن آن به دستگاه‌های اتوماسیون آنها جلوگیری کنید.

برای اینکه این کار را برای شما آسان‌تر کنیم، فرآیند دشواری را طی کرده‌ایم تا بفهمیم چگونه می‌توانید داده‌های خود را از دستگاه هوش مصنوعی در سکو‌های اصلی بیرون بکشید تا مجبور نباشید در تنظیمات بی‌پایان و متن‌های طولانی غرق شوید و خودتان آن را پیدا کنید. در حالی که برخی از فرآیند‌های انصراف ساده بودند، اما برخی دیگر بسیار پیچیده‌تر بودند. تا کنون، «متا» سخت‌ترین سکو برای یافتن راه‌هایی برای محافظت از داده‌هایمان بوده است.

برخی از سایت‌های دیگر هیچ راهی برای انصراف ارائه ندادند. به عنوان مثال، هیچ تنظیمات قابل مشاهده‌ای در یوتیوب یا ردیت وجود ندارد که به ما اجازه دهد از پست‌ها و محتوای خود در برابر استفاده برای آموزش هوش مصنوعی شرکت‌ها یا مدل‌های دیگر شرکت‌ها به‌دلیل ماهیت عمومی آن سکو‌ها محافظت کنیم. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که حتی اگر به مدل‌های هوش مصنوعی اجازه ندهید که اطلاعات شخصی یا پست‌های شما را برای آموزش استفاده کنند، هر چت‌بات هوش مصنوعی احتمالاً درخواست‌هایی را که شما به آن داده‌اید به مجموعه داده‌های آموزشی خود اضافه می‌کند.

جی‌میل

Gmail که متعلق به گوگل است، محصولی به نام Smart Compose ارائه می‌دهد؛ یک ماشین متن پیش‌بینی‌کننده که از ایمیل‌ها، چت‌ها و محتوای ویدئویی شما استفاده می‌کند تا به تعیین اینکه ممکن است در ادامه چه چیزی بگویید، کمک کند. اگر تا به حال دیده باشید که جملات یا کلمات پیشنهادی هنگام تایپ ایمیل ظاهر می‌شوند، ممکن است متوجه آن شده باشید.

این محتوا به‌طور خودکار برای شخصی‌سازی تجربه شما در محصولات گوگل و نه‌تن‌ها در ایمیل شما استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال، شامل Google Docs، Google Slides و YouTube می‌شود. مشخص نیست که چگونه محتوای ایمیل و چت شما با تبلیغ‌کنندگان یا نهاد‌های شخص ثالث به اشتراک گذاشته می‌شود. همچنین مشخص نیست که آیا این داده‌ها برای اطلاع‌رسانی درباره چگونگی شخصی‌سازی ایمیل‌های دیگران استفاده می‌شود یا خیر.

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

شما می‌توانید به راحتی از اجازه‌دادن به گوگل برای استفاده از داده‌های ایمیل و چت خود برای آموزش Smart Compose انصراف دهید. این کار را می‌توانید به سادگی از مرورگر دسکتاپ خود یا از برنامه جی‌میل در گوشی خود انجام دهید.

گوگل داکس

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

پس از اینکه از اجازه‌دادن به استفاده از ایمیل و سایر داده‌های خود در ویژگی‌های هوشمند انصراف دادید، به Google Docs بروید؛ جایی که شرکت به‌طور خودکار متن پیش‌بینی‌شده را فعال کرده است.

برای غیرفعال کردن این ویژگی، باید یک سند جدید باز کنید. از صفحه سند، به منوی بالای صفحه زیر عنوان سند بروید و روی «ابزارها» کلیک کنید. سپس به پایین بروید و روی «تنظیمات» کلیک کنید. در آنجا می‌توانید ویژگی‌های هوشمند مانند Smart Compose و Smart Reply و سایر ویژگی‌های هوشمند را غیرفعال کنید.

لینکدین

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

دو هفته پیش، لینکدین به‌طور خودکار کاربران را به استفاده از داده‌ها و محتوای شخصی‌شان برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی مولد وارد کرد. اگر تصمیم بگیرید که همچنان در حالت انتخاب‌شده باقی بمانید، داده‌های شما همچنین برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی تولیدی وابسته به لینکدین استفاده خواهد شد؛ اصطلاحی که شرکت توضیح بیشتری درباره آن ارائه نمی‌دهد.

یک نکته قابل توجه: لینکدین می‌گوید انتخاب مشارکت‌نکردن‏، تأثیری بر این ندارد که آیا تعاملات مستقیم شما با هر ویژگی هوش مصنوعی برای آموزش آن استفاده خواهد شد یا خیر، بنابراین هنگام استفاده از هر ویژگی هوش مصنوعی لینکدین این نکته را در نظر داشته باشید.

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

متا

باید بدانید این است که تلاش برای پیدا کردن فرم درخواست حذف داده‌های شما توسط «متا» بسیار پیچیده و غیرقابل درک است و نیاز به خواندن بخش‌های بزرگی از متن دارد. من حتی در بازگشت به مراحل قبلی دچار مشکل شدم. احساس ناامیدی می‌کردم.

استفاده مخفیانه شرکت‌های هوش مصنوعی از اطلاعات شخصی کاربران

متأسفانه، مسئولیت حفاظت از داده‌های شما همچنان به‌طور کامل بر عهده خودتان است و بسته به قوانین محلی شما، هیچ راهی برای جلوگیری کامل از استفاده شرکت از آنها برای آموزش هوش مصنوعی‌اش وجود ندارد.

متا اعلام می‌کند که به‌طور خودکار درخواست‌های شما برای حذف اطلاعات شخصی‌تان از سیستم‌های هوش مصنوعی‌اش را تنها با ارسال فرم، انجام نخواهد داد.

فرم درخواست همچنین از شما می‌خواهد که اسکرین‌شات‌ها و مدارکی ارائه دهید که نشان دهد اطلاعات شخصی شما در پاسخ به درخواست‌هایی که به هر یک از مدل‌های هوش مصنوعی متا ارسال کرده‌اید، ظاهر شده است.

مشخص نیست که چرا «متا» زمان و دلیل استفاده از داده‌ها را اعلام نمی‌کند و چرا این بار بر دوش شماست که آن شواهد را ارائه دهید.

ایکس

خوب، ما دوباره به دنیایی برگشته‌ایم که می‌توانید با کلیک بر روی چند دکمه، نحوه استفاده از داده‌های خود را کنترل کنید یا حداقل سعی کنید این کار را انجام دهید. هنوز هم منو‌های زیادی برای پیمایش وجود دارد، اما قطعاً آسان‌تر است که از آموزش هوش مصنوعی در «ایکس» انصراف دهید تا اینکه بخواهید این کار را در «متا» انجام دهید.

اسنپ

«اسنپ چت» یک چت‌بات به نام My AI دارد که توسط «اوپن اِی آی» پشتیبانی می‌شود و از اطلاعاتی که شما با این برنامه به اشتراک می‌گذارید برای آموزش خود استفاده می‌کند. مانند سایر سکو‌ها، اگر به‌طور مستقیم با چت‌بات تعامل داشته باشید، آن اطلاعات ممکن است ذخیره و برای آموزش آن استفاده شود. اما داده‌های دیگری از جمله موقعیت شما نیز وجود دارد که بسته به تنظیمات شما در برنامه، برای اطلاع‌رسانی به چت‌بات استفاده می‌شود. طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت شرکت‏، اگر شما موقعیت خود را با «اسنپ‌چت» به اشتراک بگذارید، آن موقعیت توسط My AI هم استفاده خواهد شد. اگر نمی‌خواهید به سیستم هوش مصنوعی دسترسی به موقعیت شما داده شود، باید دسترسی «اسنپ‌چت» به موقعیت شما را لغو کنید. اما حتی پس از اینکه مجوز‌های موقعیت مکانی را لغو کردید، اطلاعات موقعیت شما ممکن است هنوز توسط برنامه ذخیره شده باشد، بنابراین باید داده‌های خود را از My AI حذف کنید.