Gerdab.IR | گرداب

درگیری بر سر قانون هوش مصنوعی کالیفرنیا بالا گرفت

درگیری بر سر قانون هوش مصنوعی کالیفرنیا بالا گرفت
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۳

گاوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیا به دنبال درخواست‌های شرکت‌های فناوری، یک قانون جنجالی در مورد ایمنی اطلاعات هوش مصنوعی را وتو کرد.

به گزارش گرداب، شرکت‌های فناوری معتقدند سخت‌گیری بیش از حد برای ایمن سازی حوزه هوش مصنوعی باعث خواهد شد شرکت‌های فناوری مقر اصلی فعالیت‌های خود را از کالیفرنیا به دیگر ایالت‌های آمریکا منتقل کنند و چنین کاری خلاقیت را نیز کاهش می‌دهد.

نیوسام از کارشناسان برجسته متخصص در زمینه هوش مصنوعی مولد درخواست کرده تا به قانون‌گذاران کالیفرنیا برای طراحی یک قانون کارآمد محافظ کاربران که به توسعه علم هوش مصنوعی کمک می‌کند، یاری رسانند. او همچنین به سازمان‌های دولتی دستور داد تا ارزیابی خود را از خطرات ناشی از رویداد‌های فاجعه‌بار احتمالی مرتبط با استفاده از هوش مصنوعی ارائه دهند.

هوش مصنوعی مولد که برای تولید متن، عکس و ویدیو در پاسخ به درخواست‌های عمومی کاربران ابداع شده، هیجان و همچنین ترس زیادی را برانگیخته؛ زیرا این فناوری ممکن است برخی مشاغل را منسوخ کند، باعث دست‌کاری نتایج انتخابات با تولید انبوه محتوای جعلی شود، در نهایت بر انسان‌ها چیره شود و اثرات فاجعه‌باری به همراه داشته باشد.

اسکات وینر، سناتور دموکرات و طراح اصلی این قانون در واکنش گفت قانون‌گذاری در زمینه هوش مصنوعی برای محافظت از مردم، قبل از پیشرفت غیر قابل کنترل این حوزه ضروری است. صنعت هوش مصنوعی در کالیفرنیا به‌سرعت درحال‌رشد است و برخی از مدیران شرکت‌های فناوری آینده مؤسسات خود در کالیفرنیا را در صورت تبدیل این لایحه به قانون نامشخص می‌دانند.
وی افزود شرکت‌هایی که قصد ابداع فناوری‌های قدرتمندانه را دارند با هیچ محدودیت الزام‌آوری مواجه نیستند و تعهدات داوطلبانه از سوی صنایع قابل‌اجرا نیستند و به‌ندرت برای عموم مناسب هستند و لذا وضع قانون در این زمینه ضروری است.

قرار است برای بررسی دقیق‌تر این موضوع نشستی مشترک با حضور فرماندار کالیفرنیا و نمایندگان مجلس محلی ایالتی طی روز‌های آینده برگزار شود. دفتر مرکزی اکثر غول‌های بزرگ فناوری آمریکا در ایالت کالیفرنیا قرار دارد.