Gerdab.IR | گرداب

استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش اضطراب نوجوانان می‌شود

استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش اضطراب نوجوانان می‌شود
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۳

یک بررسی در انگلیس نشان می‌دهد که استفاده بیشتر از این رسانه‌ها با میزان اضطراب و افسردگی مرتبط است.

به گزارش گرداب، اطلاعات منتشرشده از سوی نظام سلامت این کشور نشان می‌دهد که تعداد کودکان و نوجوانانی که از خدمات بهداشت روانی کمک می‌گیرند، در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

تحقیقات جدید دانشگاه آکسفورد نیز نشان می‌دهد که میزان استفاده از رسانه‌های اجتماعی توسط نوجوانان، با میزان اضطراب و افسردگی آنها ارتباط مستقیم دارد.

محققان آکسفورد که بزرگترین مطالعه جهانی در مورد سلامت روان نوجوانان را انجام می‌دهند، گفتند که نتایج اولیه پژوهش آنها نشان می‌دهد که حدود ۶۰ درصد از نوجوانان ۱۶ تا ۱۸ ساله، روزانه بین دو تا چهار ساعت را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند.

جان گالاچر (John Gallacher)، استاد سلامت شناختی این دانشگاه که این پژوهش را اداره می‌کند، گفت: «ما یک رابطه خطی بین میزان بالاتر اضطراب و افسردگی و زمان صرف‌شده در رسانه‌های اجتماعی پیدا کردیم».

وی گفت: در شدیدترین موارد، برخی نوجوانان گزارش دادند تا هشت ساعت در روز را صرف استفاده از این سایت‌ها می‌کنند. همچنین پرمصرف‌ترین شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، اسنپ‌چت، تیک‌تاک، واتس‌اپ و یوتیوب هستند.

این مطالعه نشان داد دختران بیشتر از پسران مشکلات سلامت روانی را گزارش می‌کنند و افزایش خواب و ورزش می‌تواند به تنهایی به سلامت روانی این گروه سنی کمک خوبی کند.

بیش از ۷۰۰۰ نوجوان در تحقیقات اولیه شرکت کردند و حدود ۵۰ هزار نوجوان ۱۱ تا ۱۸ ساله در سراسر انگلیس در پژوهش بزرگتری شرکت خواهند کرد که مسیر سلامت روان آنها را در یک دوره ۱۰ ساله بررسی می‌کند.

به گفته محققان، این داده‌ها یک «نقشه سلامت روان منحصربه‌فرد» از جمعیت نوجوانان در سراسر انگلیس ایجاد می‌کند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش اضطراب نوجوانان می‌شود

یک‌پنجم از دختران ۱۶ ساله، از خدمات روان‌درمانی کمک گرفته‌اند

آمار‌های رسمی نظم سلامت این کشور (NHS) که هفته گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد در یک‌ساله‌ی منتهی به مارس ۲۰۲۴، حدود ۱.۱ میلیون کودک و نوجوان در انگلیس از خدمات بهداشت روانی، مشکلات یادگیری و اوتیسم استفاده کرده‌اند. این عدد نسبت به دوره‌ی ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ که این داده‌ها برای اولین بار منتشر شد، دو برابر شده است.

دختران نوجوان با احتمال بیشتری تحت درمان قرار می‌گیرند، به طوری که حدود یک‌پنجم از دختران ۱۶ و ۱۷ ساله از خدمات سلامت روانی NHS استفاده کرده‌اند؛ اما در سال‌های اخیر این نرخ برای کودکان دبستانی نیز به سرعت افزایش یافته است.

تقریباً ۷ درصد از دختران و ۱۱ درصد از پسران ۶ تا ۱۰ ساله در این دوره‌ی زمانی تحت پوشش خدمات NHS قرار گرفتند، درحالی‌که پنج سال پیش، این رقم به ترتیب ۳ درصد و ۶ درصد بود.

گالاچر گفت: «اختلالات روانی، اصلی‌ترین چالش سلامت عمومی در جهان است. این پدیده تأثیر مخربی بر اقتصاد‌ها دارد، زیرا بر تعداد کثیری از افراد تأثیر می‌گذارد، به احتمال زیاد از سنین پایین شروع می‌شود و در طول زندگی عود می‌کند».

منبع: فایننشال‌تایمز