Gerdab.IR | گرداب

شکایت بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپاد جهان از پنتاگون

شکایت بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپاد جهان از پنتاگون
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۳

شرکت چینی دی جی آی، بزرگ‌ترین تولیدکننده پهپاد در جهان از وزارت دفاع آمریکا به علت قراردادن این شرکت در فهرست شرکت‌های همکار با ارتش چین شکایت کرده است.

به گزارش گرداب، دی جی آی که بیش از نیمی از پهپاد‌های تجاری جهان را تولید کرده و به فروش می‌رساند، از پنتاگون شکایت کرده، زیرا معتقد است معرفی این شرکت به‌عنوان مجموعه‌ای که با ارتش چین همکاری دارد، به منافع مالی آن آسیب می‌رساند.

دی جی آی روز جمعه از قاضی رسیدگی‌کننده به این پرونده در واشنگتن خواست تا نام این شرکت را از فهرست شرکت‌های همکار با ارتش چین حذف کند. دی جی آی تصریح کرده نه توسط ارتش چین کنترل می‌شود و نه ارتش چین مالک آن است.

این شرکت چینی می‌گوید به علت انتشار این خبر برخی معاملات تجاری خود را ازدست‌داده، به‌عنوان یک تهدید امنیت ملی آمریکا شناسایی شده و دیگر نمی‌تواند با تعدادی از نهاد‌های فدرال دولت آمریکا قرارداد امضا کند. همچنین تعدادی از مشتریان آمریکایی و بین‌المللی دی جی آی قرارداد‌های موجود خود را با دی جی آی لغو کرده و از امضای قرارداد‌های جدید نیز سرباز زده‌اند. 

دی جی آی از ۱۶ ماه قبل در حال تعامل با پنتاگون بود تا مانع از معرفی خود به‌عنوان یک شرکت نظامی چینی شود و اشکالات متعددی را که در گزارش وزارت دفاع آمریکا در این زمینه درج شده بود، اعلام کرد. اما پنتاگون حاضر به تغییر نظر خود نشد و لذا دی جی آی نیز به دادگاه شکایت کرد. 

پنتاگون شرکت‌های چینی زیادی را در این فهرست قرار داده که از جمله آنها می‌توان به اویک، وای ام تی سی، چاینا موبایل و شرکت انرژی سی ان او او سی اشاره کرد.