اجرای رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای در جهان اسلام

تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۸۹

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای، در مورد جزئیات گزارش عملکرد ۳ ساله این بنیاد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد اظهار داشت: «این گزارش ابعاد مختلف نظارت بر تولید بازی های رایانه‌ای در کشور و بازی های وارداتی را مدنظر قرار داد.»

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با اشاره به ارائه گزارشی از صحنه‌های آسیب رسان در بازی های رایانه‌ای وارداتی گفت: «در تولید این گونه بازی‌ها صهیونیست‌ها دخیل هستند و می‌خواهند از طریق این بازی‌ها به کشورهای اسلامی حمله کنند.»

به گزارش گرداب، جزئیات عملکرد و فعالیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری برگزار شد، مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت ضرورت مقابله با تهاجمات جریان سلطه که جامعه هدف آن نسل جوان و سازندگان آینده کشور است به عنوان یکی از وظایف بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تاکید شد.

"بهروز مینایی"، رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای، در مورد جزئیات گزارش عملکرد ۳ ساله این بنیاد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد اظهار داشت: «این گزارش ابعاد مختلف نظارت بر تولید بازی های رایانه‌ای در کشور و بازی های وارداتی را مدنظر قرار داد.»

اجرای نظام رده بندی سنی بازی های رایانه‌ای در جهان اسلام
وی با بیان اینکه در گزارش ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای، ابعاد مختلف نظام رده بندی سنی "اسرا" مورد بررسی قرار گرفت اضافه کرد: «هم اکنون نظام رده بندی سنی بازی های رایانه‌ای در سایر کشورهای اسلامی نیز در حال پذیرش است به نحوی که کشورهای امارات، ترکیه، مالزی و کشورهای شمال آفریقا خواستار پیاده سازی این نظام در کشورشان شده‌اند."

مینایی با تاکید بر اینکه نظام "اسرا" به عنوان نظام رده بندی سنی محصولات فرهنگی و بازی های رایانه‌ای جهان اسلام مطرح شده است گفت: «برای پذیرش این نظام با مقامات دولتی کشورهای مالزی و دیگر کشورهای اسلامی مانند امارات وارد مذاکره شده‌ایم که از این روش استقبال کرده‌اند.»

وی گفت: «البته پذیرش نظام رده بندی سنی بازی های رایانه‌ای در کشورهای مختلف بستگی به مردم دارد، اما اگر اطلاع رسانی خوبی صورت گیرد استفاده از آن در بین خانواده‌ها مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

ردپای صهیونیست‌ها در تولید بازی های رایانه‌ای آسیب رسان
رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای با اشاره به ارائه گزارشی از صحنه‌های آسیب رسان در بازی های رایانه‌ای وارداتی  گفت: «در تولید اینگونه بازی‌ها صهیونیست‌ها دخیل هستند که می‌خواهند از طریق این بازی‌ها به کشورهای اسلامی حمله کنند. در این زمینه مدارکی به شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه شد.»

وی در پاسخ به این موضوع که در برخی بازی های رایانه‌ای ایرانی محورهای خشونت دیده می‌شود، گفت: «کودکان و نوجوانان ایرانی به بازی های غربی عادت کرده‌اند و به یکباره نمی‌توان همه خشونت را از بازی‌ها حذف کرد. اگرچه خشونت به طور کلی قابل پذیرش نیست، اما لزوم استفاده از آن در بازی های رایانه‌ای و آیین پهلوانی که مراتبی از خشونت برای رویارویی با دشمن لازم است مشکلی ندارد. البته طبق رده بندی سنی در بعضی از رده‌ها این خشونت مجاز نیست.»

اهمیت فناوری ساخت بازی در حد فناوری هسته‌ای
مینایی در مورد بازی آنلاین "آسمان دژ" و گزارش های خارجی مطرح شده از سوی صهیونیست‌ها و خبرگزاری های خارجی در رابطه با آن، به تکنولوژی بالای ساخت این بازی اشاره کرد و گفت: «فناوری ساخت بازی به اندازه فناوری هسته‌ای اهمیت دارد و این مسئله در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد و رئیس جمهوری نیز برآن صحه گذاشت و اعضای شورا مخالفتی با این گزارش نداشته و مقرر شد موارد آن به صورت کتبی برای تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.»

رئیس بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در مورد تولید و حمایت از این بازی‌ها در کشور گفت: «بازی های رایانه‌ای زیادی با همکاری کانون پرورشی فکری کودکان و موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان با بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای در کشور عرضه شده است.»

وی با اشاره به ۳۶ محصول ارائه شده از سوی بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای گفت: «تاکنون حدود ۱۰ محصول رایانه‌ای در ژانر حماسی ارزشی، ۳ محصول در ژانر تاریخی، ۸ محصول برای کودکان، ۶ محصول اساطیری، ۳ محصول تخیلی و ماجرایی و ۶ محصول آموزشی و سرگرمی عرضه شده که نمای کلی آن‌ها در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نمایش گذاشته شد و مورد تحسین قرار گرفت.»

مینایی مهم‌ترین چالش‌های مطرح شده در این جلسه را وجود برخی نارسایی‌ها در تصمیم گیری، سیاستگذاری و عدم تمرکز بعضی فعالیت‌ها در نهادهای مختلف اعلام کرد و خواستار همکاری بیشتر رسانه ملی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم با بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای شد.

وی تصریح کرد: «بودجه بنیاد در مورد آثار فاخر بودجه چندانی نیست و باید افزایش یابد. همچنین نیروی انتظامی، شهرداری و دستگاه های فرهنگی استان‌ها باید همکاری بهتری با بنیاد ملی بازی های رایانه‌ای داشته باشند.»

منبع: مهر