Gerdab.IR | گرداب

آموزش دورزدن فیلترینگ به 5000 نفر از سوی آمریکا

تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۰

دستیار معاون وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرد که آمریکا علاوه بر کمک مالی، پشتیبانی و تولید نرم افزار فیلترشکن، در مقابله با ایران و چین 5000 نفر را برای فعالیت اینترنتی و دورزدن فیلترینگ آموزش داده است.

به گزارش گرداب به نقل از مشرق، وزارت امور خارجه ایالات متحده 28 میلیون دلار دیگر برای کمک به فعالان اینترنتی اختصاص می دهد؛ به ویژه در کشورهایی که دولت آنها پست الکترونیک و رسانه‌های اجتماعی مانند فیس بوک و گوگل را محدود کرده است.

گزارش بلومبرگ در این باره می افزاید: «به ادعای دن بائر، دستیار معاون وزیر امور خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، "این برنامه که از سوی منتقدان جمهوری خواه طراحی شده، نرم افزاری را تهیه کرده که به صورت گسترده‌ای در ایران و سوریه در حال گسترش است و به فعالیت‌های مخالفان دولت کمک می‌کند.»

 آموزش برای دورزدن فیلترینگ در ایران و چین
جمهوری خواهان در کنگره ادعا کردند: «امریکا باید بر کمک به فعالان دور زدن فیلترینگ دولتی مانند چین، تمرکز کند.»

بنا بر ادعای بائر، وزارت امور خارجه یک ساختار فنی را ایجاد کرده است که فعالان اینترنتی را برای کمک به جنبش های مخالف در کشورهایی مانند چین و ایران توانا می سازد. آنها نرم افزارهای فیلترشکن فایروال را ساخته اند و بیش از پنج هزار نفر را برای جلوگیری از ردیابی در زمان استفاده از سرویس هایی مانند توییتر سان فرانسیسکو، آموزش داده اند.

به گفته بائر، وزارت امور خارجه بیش از 50 میلیون کمک مالی اهدا خواهد کرد. حدود 22 میلیون دلار آن قبلاً صرف تمام بودجه سال مالی 2008 و 2009 و بخشی از آن صرف بودجه سال مالی 2010 شده است. 28 میلیون دلار کمک های مالی جدید، که آژانس قبلا در مورد آن با کنگره مشورت کرده بود، از سال مالی 2010 است.

میشائیل پسنر، معاون وزیر امور خارجه در امور دموکراسی، حقوق بشر و کار، در مصاحبه ای گفت: «وزارت امور خارجه یک رویکرد گسترده در آموزش ایجاد کرده است. فیلترینگ چینی یک نمونه است، اما قسمت های دیگری از آن وجود دارد که من فکر می کنم در ماه های شروع تظاهرات تونس بیشتر و بیشتر آشکار شد.»

هیلاری کلینتون، در این باره مدعی است: «دولت ها نمی توانند از تأثیر شبکه های اجتماعی فرار کنند و امریکا برای کمک به کاربران سراسر دنیا متعهد شده است.»

 این درحالی است که نرم افزار و سیستم هایی که منجر به قطع اینترنت از سوی دولتهای عربی شده، وابسته به شرکتهای آمریکایی است که برای کمک به این دولتهای متحد آمریکا ارائه شده است.

یک نتیجه که از فناوری "شماره گیری سریع" تلفن های موبایل به وجود آمده است، این است که فعالان اینترنت در صورت دستگیری برای جلوگیری از به دام افتادن همکاران خود، می توانند دفترچه تلفن را پاک کنند. برنامه های دیگر به حفظ سایت های در حال اجرا در صورت حمله دولت، کمک می کنند.

پسنر مدعی شد: «مقامات وزارت به بودجه این پروژه ها "مانند فعالیت اقتصادی سرمایه گذاران" دسترسی پیدا کرده و تعداد کم آنها به طیف گسترده ای از شرکت ها تبدیل شدند.»

منتقدان جمهوری خواه
جمهوری خواهان عالی رتبه کمیته روابط خارجی سنا از جمله سناتور جان کیل و سناتور ریچارد لوگار، از دولت به خاطر عدم تمرکز ویژه بر نفوذ در فیلترینگ دولتی، انتقاد کردند.

بائر معتقد است که رویکرد وسیع تری مورد نیاز است. او می گوید: «اگر هدف قدرتمند کردن مردم بر روی زمین است، شما باید آنها را از زندان آزاد کنید. این بدان معنا است که آنها باید بتوانند هر فیلتری را بشکنند، با مردم ارتباط برقرار کنند و آموزش دفاع از خود داشته باشند.»

کورتنی، مدیر دفتر وزارت امور خارجه در برنامه ریزی سیاست و دیپلماسی عمومی، گفت: «فقط آموزش مردم برای شکستن فیلترها، برابر با ترسیم هدف حمایت فعالان اینترنتی خواهد بود.»

کسری بودجه آمریکا و تاثیر آن بر فعالیت های ضد فیلترینگ آمریکا
هفته گذشته، مجلس نمایندگان جمهوری خواه، بودجه آژانس را برای مقابله با فیلترینگ اینترنت، تا یک سوم یعنی تا بیست میلیون دلار در سال جاری کاهش داد. این بخشی از برنامه کاهش کسری بودجه فدرال در سال مالی 2011 بود.

لوگار نوشته است: «دوازده ماه قبل، وزارت امور خارجه بخشی از 30 میلیون دلار را به طور خاص برای ترویج آزادی اینترنت اختصاص داد که شامل توسعه فناوری دور زدن فیلترینگ اینترنتی است. باید اولویت بیشتری به چنین فناوری داده شود.»

پسنر می نویسد: «کسری به این معنا است که ما پول کمتری نسبت به آنچه که برای برنامه های ارزشمند نیاز است، داریم. اما منافع بزرگ و رو به رشدی در ارتقای آزادی های اینترنت وجود دارد و این روزها 20 میلیون دلار پول کمی نیست. ما قصد داریم از این پول، آگاهانه در جهت کمک به دموکراسی و فعالان حقوق بشر، استفاده کنیم.»

برت سولومون، مدیر اجرایی "دسترسی در حال حاضر" (Access noW)، یک سازمان خصوصی که برای کمک به دورزدن فیلترینگ است، گفت: «پول در این فضا بسیار مهم است. سازمان او از دولت ها پول نمی گیرد چرا که قبول پول برای آنها ننگ آور است.»

جمهوری خواهان برای پول بیشتر در جهت نفوذ بر موانع اینترنتی و دستیابی به شورای مدیران پخش برنامه های برون مرزی، که بر رسانه های دولتی از جمله صدای آمریکا نظارت دارد، تحت فشار هستند.

بلوک رسانه های خارجی آمریکا و کنسرسیوم جهانی دورزدن فیلترینگ
سال گذشته BBG یک ونیم میلیون دلار دریافت کرد که برای فناوری نفوذ کنسرسیوم دورزدن فیلترینگ جهانی اینترنت، گروهی که نرم افزارهای فیلترشکن تهیه می کند و با یک فرقه بودایی ممنوع شده در چین با نام فالون گونگ در ارتباط است، دریافت شده بود.

جمعی از فعالان اینترنت، حقوقدانان و دانشگاهیان، از جمله پژوهشگران ارشد دانشگاه فنی ماساچوست و مرکز اینترنت و جامعه هاروارد برکمن، اخیراً در نامه ای به کنگره اصرار داشتند که پولها را به سمت BBG تغییر مسیر ندهند. در این نامه آمده بود که "تأکید بیش از حد" BBG در تلاش برای نفوذ در فیلترینگ‌ها، نیازهای فعالان اینترنتی واقعی را برآورده نمی‌کند.