Gerdab.IR | گرداب

كاخ سفيد در فيلتر كردن سايت‌هاي مخالف ناكام ماند

تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۰

يك سناتور آمريكایی طرح دولت آمريكا براي بلوكه كردن سايت هاي مخالف و به اصطلاح ناقض كپي رايت را متوقف كرد و مانع از طرح آن در صحن سنا شد.

به گزارش گرداب به نقل از آي‌دي‌جي، سناتور "ران ويدن"، نماينده دموكرات، طرح قانوني دولت با نام Preventing Real Online Threats to Economic Creativity and Theft of Intellectual Property Act را بلوكه كرده است.

دولت مي گويد با ارائه اين طرح مي خواهد سايت هاي ناقض كپي رايت را شناسايي و بلوكه كند و موتورهای جستجو و ISP ها را به همين علت تحت فشار بگذارد. اما ناظران مستقل مي گويند كاخ سفيد در عمل قصد دارد از اين طريق اهرم قانوني براي فيلتر كردن سايت هاي مخالف با سياست هاي دولت امريكا را به دست آورد و هر صداي مخالفي را در فضاي مجازي خاموش كند.

بر اساس طرح كاخ سفيد در صورت صدور حكم دادگاه و با تاييد وزارت دادگستري ISP ها و موتورهای جستجو موظف هستند جلوي هدايت ترافيك اينترنتي به سايت هاي تحت تعقيب را بگيرند.

طرح ياد شده شكايت كردن از سايت هاي متخلف و ناقض كپي رايت را نيز ساده تر و سريعتر مي كند. همچنين بر طبق طرح مذكور شركت هاي تجارت الكترونيك و سايت هاي پرداخت آنلاين هم حق همكاري با سايت هاي متخلف را نخواهند داشت.

گروه هاي مدافع حقوق مدني و صاحبنظران مي گويند اين طرح در صورت تصويب كار دولت آمريكا براي مقابله با آزادي بيان را راحت تر مي كرد و به تجارت الكترونيك و كسب و كار آنلاين هم آسيب مي زد.

با اين وجود بعيد به نظر مي رسد كه دولت آمريكا از خواست خود در اين زمينه كوتاه بيايد.

منبع: فارس