Gerdab.IR | گرداب

ناتوانی آمریکا در حمله سایبری

تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۸

در داخل و خارج دولت اوباما بحث در این خصوص و راه‌های مقابله با آن به شدت درگیر است؛ درگیری های اینترنتی و حملاتی که از سوی کشورهای دیگر انجام می شود آنقدر پیچیده است که آمریکا راه ساده‌ای برای مقابله با آن ندارد.

به گزارش گرداب، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در یکی از شماره‌های اخیر خود با اشاره به بحث‌های این روزها بر سر درگیری‌های اینترنتی نوشت: اکنون شرایط به زمان جنگ سرد بر سر سلاح های اتمی شبیه شده است. در آن زمان آمریکا توانست با شوروی بر سر جنگ افزارهای هسته ای و بحران موشکی کوبا کنار بیاید، اما درگیری های اینترنتی و حملاتی که از سوی کشورهای دیگر انجام می شود آنقدر پیچیده است که آمریکا راه ساده‌ای برای مقابله با آن ندارد.

نیویورک تایمز می افزاید: تا به‌حال آمریکا میلیون‌ها دلار در این مسیر هزینه کرده ولی این درگیری ناموفق بوده است، به‌طوری که هفته گذشته وزیر امور خارجه ایالات متحده تلاش کرد تا به دشمنان هشدار دهد که آمریکا جنگ اینترنتی را همانند جنگ هسته‌ای فراموش نکرده است. اما به نوشته نیویورک تایمز "هیلاری کلینتون" در این هشدار توضیح نداد که واشنگتن چگونه می‌خواهد با آن مقابله کند.

براساس این گزارش در داخل و خارج دولت اوباما بحث در این خصوص و راه‌های مقابله با آن به شدت درگیر است. برخی بر این نظرند که باید از طریق دیپلماسی وارد شد اما در مواقعی این راهکار موثر نخواهد بود.

در داخل شورای امنیت آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی که مسئولیت نظارت بر شبکه های کامپیوتری را برعهده دارند، بحث بر سر استفاده از حملات نظامی به منظور پیشگیری از حملات اینترنتی مطرح است؛ چرا که حملات اینترنتی می تواند نیروگاه‌های برق، بازار سهام، شبکه‌های تلفن‌های سیار و سیستم‌های کامپیوتری و حتی پروازهای هواپیمایی را هدف قرار دهد و اینگونه حملات در راستای مسائل امنیت ملی توجیه می‌شود.

نیویورک تایمز در ادامه می‌افزاید: هدف اصلی کاخ سفید، پیشگیری از حملات اینترنتی است و دولت اوباما طی سال گذشته با تلاش های دیپلماتیک و تعامل در این مسیر حرکت کرده است. اما این که آیا دولت اوباما چه طرح و برنامه ای برای مقابله به مثل در اینگونه حملات دارد هنوز مشخص نیست و مسئولین امنیتی کمتر راجع به آن صحبت می کنند.

منبع: مهر