دستور نخست وزیر انگلیس برای پیگیری رسوایی هک تلفن مشترکان این کشور و شنود مکالمات و پیام‌های صوتی حکایت از فاجعه ای دارد که در آن حتی به خانواده های قربانیان جنگ هم رحم نشده است.
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۶۳۶۹

گرداب- رسوایی هک شدن مکالمات تلفن همراه در انگلیس روز به روز وسعت بیشتری به خود می گیرد و گمان می رود پیامدهای سنگینی برای شرکت رسانه‌ای "رابرت مردوخ" (مرداک)  داشته باشد.

پیامدهای این رسوایی به قدری جدی است که دولت انگلیس به زودی مذاکرات اضطراری را در این خصوص برگزار می کند.

حکایت رسوایی از این قرار است که یکی از شرکت‌های رسانه‌ای متعلق به "رابرت مرداک"، غول رسانه ای جهان، متهم به هک تلفن مشترکان انگلیسی و سوءاستفاده از این مکالمات برای تهیه خبر و گزارش شده است.

"روی گرین اسلید"، مقاله نویس روزنامه گاردین در رابطه با این رسوایی می‌گوید: «این مسئله نشان دهنده میزان اهمیت حرفه روزنامه نگاری و فعالیت رسانه ها است و نشان می دهد که این حرفه تا چه حد با اهمیت شده است.»

وی گفت این رسوایی در طول پنج سال گذشته شدت گرفته و اخیرا با انتشار اخبار مربوط به هک شدن گوشی تلفن همراه افراد کشته شده و هک شدن گوشی های همراه والدین دو دختر کشته شده و همچنین هک شدن گوشی های همراه افراد مطلع از حوادث بمب‌گذاری سال 2007 میلادی به اوج خود رسیده است. وی افزود: «افشا شدن هر چه بیشتر ابعاد این رسوایی سبب تشدید فشارها بر موسسه خبری نیوز اینترنشنال، متعلق به روبرت مرداک شده که در این رسوایی گسترده دست داشته است.»

مرداک کیست؟
مرداک مالک و رئیس غول‌ رسانه‌ ای شرکت خبر (News Corporation)، در سال 1931 در ملبورن استرالیا به دنیا آمد و فعالیت رسانه ‌ای خود را با یک روزنامه در شهر آدلاید استرالیا آغاز کرد. اندکی بعد به انتشار کتاب پرداخت و در چند دهه اخیر رسانه‌‌هایی را در انگلستان، آمریکا و آسیا به تملک خود درآورده و تأثیری فراگیر بر جریان اخبار و اطلاعات در بازار اطلاع ‌رسانی جهان گذاشت. او در استرالیا در اواخر دهه 1950 فعالیت خبررسانی را در تلویزیون آغاز کرد، اما فعالیت‌های خبری تلویزیونی جدی او در انگلستان و در سال 1989 آغاز شد.
 
صاحب ‌نظران رسانه در آمریکا معتقدند اکثر اقدامات مرداک در راستای استفاده از نفوذ سیاسی برای اهداف مالی صورت می ‌گیرد.  در این میان قدرت‌هایی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی با عقد قرارداد با شبکه های تحت اختیار وی، سفارش ساخت برنامه های مورد علاقه خود را به آنها می دهند که در میان آنها برنامه های ضد اخلاقی و ضد اسلامی جایگاهی ویژه دارد.
 

 
در سال‌های اخیر این میلیاردر استرالیایی از قوانین غیرسختگیرانه آمریکا استفاده کرده و سلطه خود را بر رسانه‌ ها و ساختار سیاسی این کشور مستحکم‌تر کرده است. این سلطه بدانجا کشیده که حتی شبکه ضد انقلابی فارسی ‌وان از سوی گروه رسانه‌ ای که او در دست دارد، راه‌ اندازی شد.
 

تلویزیون‌های ماهواره‌ ای او در پنج قاره جهان به پخش برنامه می ‌پردازند، او 175 روزنامه از جمله "نیویورک ‌پست" و "تایمز" لندن را در مالکیت خود دارد. تنها در آمریکا، مرداک 35 ایستگاه تلویزیونی، شبکه‌ های فاکس و استودیو قرن بیستم فاکس را در اختیار دارد که 40 درصد جمعیت این کشور را تحت پوشش رسانه‌ ای قرار می ‌دهند.
 
پیش از آغاز جنگ عراق، روبرت مرداک در رسانه‌ های مختلف تحت مالکیت خود، به‌ طور کامل از آغاز جنگ آمریکا در عراق حمایت و اقدام جرج بوش را صحیح و اخلاقی توصیف کرد.
 
عده ‌ای از صاحب ‌نظران رسانه در آمریکا معتقدند اکثر اقدامات مرداک در راستای استفاده از نفوذ سیاسی برای اهداف مالی انجام می شود. به عبارت دیگر او از رسانه‌ هایی که در اختیار دارد، برای پیشبرد برنامه‌های سیاسی که در نهایت منافع مالی برای وی دارد، استفاده می ‌کند و در این میان قدرت‌هایی چون آمریکا و رژیم صهیونیستی با عقد قرارداد با شبکه های تحت اختیار مرداک سفارش ساخت برنامه های مورد علاقه خود را به آنها می دهند که در میان آنها برنامه های ضد اخلاقی و ضد اسلامی جایگاهی ویژه دارد.
 
 بر اساس این گزارش، پس از آنکه جنجال به وجود آمده درباره استراق سمع های انجام شده از سوی روزنامه رابرت مرداک به پارلمان انگلیس کشیده شد، "دیوید کامرون" از انجام تحقیقات در این باره حمایت کرد.
 
"دیوید کامرون" با انجام تحقیقات عمومی درباره ماجرای استراق سمع انجام شده از سوی روزنامه نگاران هفته نامه "نیوز آو در ورلد" که متعلق به "رابرت مرداک" است، موافقت کرد. کامرون گفته است تحقیقات مستقلی در این باره انجام خواهد شد. وی در پارلمان انگلیس گفت این تحقیقات تا زمانی که تحقیقات پلیس به پایان نرسیده، انجام نخواهد شد، اما "اد میلیبند"، رهبر حزب مخالف کارگر گفت که این تحقیقات باید زودتر انجام شود.
 
گوشه هایی از اقدامات غیرقانونی مرداک در رسوایی اخیر 
شنود مکالمات دربار
در سال ۲۰۰۶ تحقیقات پلیس اسکاتلندیارد درباره چگونگی دستیابی هفته نامه " نیوز آو در ورلد" به بعضی اطلاعات و مکالمات خصوصی مربوط به دو فرزند ولیعهد انگلیس، از یک تبانی غیر قانونی پرده برداشت؛ تبانی بین "کلایو گودمن"، خبرنگار امور دربار نشریه "نیوز آو در ورلد" با یک کارآگاه خصوصی برای هک کردن پیام‌های روی تلفن های همراه دستیاران این دو عضو خانواده سلطنتی.
 

نکته اصلی ماجرا آنجا بود که این تبانی در زمانی صورت گرفت که "اندی کلسون"، مسئول سابق روابط عمومی و رسانه ای نخست وزیر انگلیس، سردبیر هفته نامه "نیوز آو در ورلد" بود. هفته نامه "نیوز آو در ورلد" بخشی از کمپانی رسانه ای "نیوز اینترنشنال" است که نشریات سان، تایمز، ساندی تایمز و نیوز آو در ورلد را در بر می گیرد. این کمپانی از سوی رابرت مرداک سهامدار اصلی شرکت "نیوز کورپوریشن" اداره می شود. وی اخیرا نیز شبکه ماهواره‌ای اسکای را به تصاحب خود آورده است.

سوءاستفاده از هنرمندان
مطرح شدن نام رهبران سیاسی بریتانیا به عنوان هدف‌های احتمالی طراحان استراق سمع سبب شد تا شماری از نمایندگان پارلمان و شخصیت های سیاسی از دفتر دادستانی کل بخواهند که مستقل از تحقیقات اسکاتلند یارد، رأسا تحقیقات مستقلی درباره این رسوایی انجام دهد.

پس از وقایعی که در سطرهای بالا به آنها اشاره شد، دیری نگذشت که شماری از نمایندگان مجلس عوام و چند چهره هنری و تلویزیونی، با ادعاهایی مشابه علیه گروه انتشاراتی هفته نامه "نیوز آو در ورلد" اقامه دعوی کردند. وقتی تحقیقات پلیس لندن تعداد تلفن‌های همراه هک شده را بیش از ۵۰ تخمین زد بر همه معلوم شد که صحبت از یک رسوایی است که در آن باید شمار بیشتری از کارکنان هفته نامه روبرت مرداک دست داشته باشند.
 
گرچه هک کردن تلفن های همراه مقامات دربار و چند هنرپیشه و شخصیت هنری به نوبه خود خبر ساز و جنجال آفرین بود، ولی شامل مسائل امنیتی کشور نمی‌شد؛ اما وقتی ابتدا "جان پرسکات"، معاون نخست وزیر پیشین تونی بلر و بعد "گوردون براون"، نخست وزیر سابق از "اسکاتلند یارد" خواستند تا درباره امکان شنود غیر قانونی تلفن‌های آنها تحقیق کند، مسئله‌ای که تا آن روز بیشتر جنبه فاش کردن روابط خصوصی یا پنهانی چند شخصیت مشهور برای فروش بیشتر یک نشریه جنجالی داشت، ناگهان ابعاد جدی تری پیدا کرد.
 
احتمال گسترده بودن دامنه این گونه شنودهای غیر قانونی و مطرح شدن نام رهبران سیاسی بریتانیا به عنوان هدف‌های احتمالی طراحان استراق سمع سبب شد تا شماری از نمایندگان پارلمان و شخصیت‌های سیاسی از دفتر دادستانی کل بخواهند که مستقل از تحقیقات اسکاتلند یارد، رأسا تحقیقات مستقلی درباره چند و چون این رسوایی انجام دهد.

اما این پایان ماجرا نبود و طی روزهای گذشته پلیس بریتانیا اعلام کرده که به برخی از خانواده قربانیان حادثه بمب‌گذاری هفتم ژوئیه ۲۰۰۵ لندن خبر داده که تلفن‌های آنها احتمالا از سوی کارآگاهان خصوصی استخدام شده از طرف هفته نامه جنجالی "نیوز آو در ورلد" شنود شده بود.
 
"گراهان فولکز" که پسر او در بمب‌گذاری‌های لندن کشته شد، گفته است از شنیدن اینکه ابراز غم و اندوه خانواده او به طور غیر قانونی شنود شده، جا خورده است.
 
همچنین مشخص شد که کارآگاهان خصوصی این هفته نامه تلفن همراه "میلی داولر"، دختر دانش آموز نوجوانی را که به قتل رسیده بود، شنود کرده و پیام‌های تلفنی موبایل او را پاک کرده بودند که این سبب شد تا خانواده این دختر گمان کنند که فرزندشان زنده است.

همچنین اتهامات تازه ای درباره پرداخت پول به پلیس از سوی این هفته نامه مطرح شده است. "نیوز اینترنشنال" تایید کرده که نامه های الکترونیکی را به اسکاتلند یارد ارسال کرده که نشان می دهد "اندی کارلسون"، سردبیر سابق هفته نامه اخبار جهان، پرداخت پول به پلیس در قبال اطلاعات را تایید کرده است.

منبع: مهر
 
 
 
برچسب اخبار:
نظر شما :
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد