Gerdab.IR | گرداب

روزنامه «ورميانووستي»:

ساركوزي: آمريكا نبايد ديدگاههاي خود را به ساير کشورهای جهان تحميل كند

تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۹

رئيس جمهوري فرانسه با اشاره به نارضايتي آمريكا از فروش ناو حامل بالگرد "ميسترال" به روسيه، به كاخ سفيد توصيه كرد از تحميل ديدگاه خود به ساير كشورها دست بردارد.

به گزارش گرداب به نقل از فارس، "نيكلاي ساركوزي" رئيس جمهور فرانسه در جريان سفر خود به آمريكا روز گذشته در دانشگاه كلمبيا در نيويورك سخنراني كرد. وي در سخنان خود به كاخ سفيد توصيه كرد تا به نظرات شركاي اروپايي خود گوش فرا دهد و از تحميل ديدگاه خود به ساير كشورها دست بردارد.

ساركوزي گفت: «هيچ كشوري، هرچقدر هم كه قدرتمند باشد، نمي‌تواند ديدگاه‌هاي خود را به ساير جهان تحميل كند. دولت آمريكا از تصميم فرانسه براي فروش ناوهاي حامل بالگرد "ميسترال" به روسيه ناراضي است. اين در حالی كه "جيمز استاينبرگ" معاون وزير خارجه آمريكا، روز گذشته اعتراف كرد كه هر كشوري در اتخاذ چنين تصميمي مختار است، ولي در مورد "سازنده بودن اين تصميم پاريس" ابراز ترديد كرد.»

به نوشته اين روزنامه، در دسامبر سال 2009 شش سناتور جمهوري‌خواه آمريكايي از دولت فرانسه خواستند تا از انعقاد چنين قراردادي با روسيه در خصوص فروش ناوهاي حامل بالگرد "ميسترال" به اين كشور خودداري كند و معتقد بودند كه اين مسئله باعث مي‌شود همسايگان روسيه و برخي كشورهاي عضو ناتو احساس نگراني كرده و به آن واكنش منفي نشان دهند.

رئيس جمهوري فرانسه در اوايل ماه مارس در كنفرانس مطبوعاتي مشتركي به همراه "دميتري ميدويديف" همتاي روسي خود در پاريس تاكيد كرده بود كه فرانسه ناو حامل بالگرد "ميسترال" را بدون تجهيزات نظامي به روسيه مي‌فروشد و روسيه تنها قصد دارد تا از اين فناوري نظامي فرانسوي به منظور توليد سه ناو مشابه در خاك خود استفاده كند و اين معامله خطري براي كشورهاي منطقه در پي نخواهد داشت.