Gerdab.IR | گرداب

مستند مرزهای شیشه‌ای (23) + متن

تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۰
 
 
اختصاصی گرداب- نظر به تخصصی و کارشناسی بودن متون استفاده شده در مستند مرزهای شیشه ‌ای (اعم از پلاتو و نریشن) اهم موارد اشاره شده در مستند شماره (23) جهت استفاده بیشتر مخاطبان فرهیخته تقدیم می ‌شود:
 
امروزه هک به عنوان یکی از جلوه های ناامنی در فضای سایبری مطرح بوده و به هکرها عنوان خلافکاران اینترنتی اطلاق می شود. توانایی بالای هکرها در آسیب رساندن به سایتهای گوناگون و دستیابی به اطلاعات با سطوح مختلف اهمیت، از جمله کارهایی است که امروزه هکرها در فضای مجازی قادر به انجام آن هستند.

در گذشته اخبار بسیار زیادی درباره هک شدن سایت های مختلف شنیده می شد که در آن یک مهاجم با استفاده از روش های بعضاً ابتدایی صفحه اول یک سایت را دستکاری می کرد. هدف عمده این دسته از مهاجمان شهرت و اعتبار بود که از این طریق در صدد جذب آن بودند. در آن زمان یکی از اموری که باعث می شد اینگونه هکرها در کار خود جدی تر شوند، اطلاع رسانی سایت های خبری درباره آنها بود و همین موضوع باعث برافروخته تر شدن آتش شهرت طلبی آنها می شد و آنها را در اهداف خود جدی تر می کرد.

امروزه هک به ابزاری برای قدرت نمایی حکومتها و در جهت حملات سایبری تبدیل شده است. ویروسهای جاسوس با هدف دزدی هوشمند اطلاعات در زمینه اقتصادی و صنعتی و همچنین ویروسهایی که به صورت مشخص برای تخریب شبکه های کنترلی در صنایع گوناگون مورد سوء استفاده حکومتهای استعماری قرار گرفته است از آن جمله اند.
پروژه شکست خورده کرم رایانه ای استاکس نت که با حمایت مستقیم سیستمهای اطلاعاتی آمریکا، انگلیس و اسرائیل با هدف تحت تأثیر قرار دادن نیروگاه هسته ای در کشور تولید شده بود، از جمله مصادیق مشخص حملات سایبری علیه کشورهای دیگر است.

هکرها در سراسر جهان با هدف قدرت نمایی فنی و تخصصی در فضای مجازی به دنبال نفوذ به شبکه های مختلف اینترنتی می باشند و خبرهایی که هر روزه در مورد هک شدن سایتهای مهم در سطح جهانی می شنویم به همین موضوع برمی گردد، اما به راستی با وجود اینکه بر اساس قوانین بین المللی هرگونه تخلف اینترنتی جرم محسوب می شود و پیگرد قانونی دارد، چرا برخی افراد حتی در داخل کشور اقدام به چنین کارهایی می کنند؟

اطلاع رسانی درست و شفاف در مورد مصادیق مجرمانه در فضای مجازی و معرفی این موضوع که حمله به سایتهای گوناگون و اعمال تغییرات و درج هرگونه نوشته در سایتهای شخصی و سازمانی به عنوان تخلف برشمرده می شود، از جمله مسائلی است که می تواند بهانه نبود اطلاع رسانی گسترده در سطح عمومی جامعه در این مورد را به حداقل برساند و باید تلاش شود عموم مردم جامعه تخلفات در این فضا را همانند تخلف در فضای حقیقی بدون نیاز به توضیح و تذکری خاص درک کنند که لازمه آن وارد کردن فضای مجازی به زندگی روزمره مردم از طرق گوناگون فرهنگی است.

در سال 2006 ميلادي اجراي طرح "بي‌ثبات ‌سازي ايران" از سوی سازمان سيا تهيه و با اختصاص بودجه چهارصد ميليون دلاري كنگره آمريكا، با دستور بوش ابلاغ و عملياتي شد. راه ‌اندازي نوع جديدي از "جنگ اطلاعاتي" موسوم به جنگ "سايبري" در دستور كار دولت آمريكا قرارگرفت كه با استفاده از عوامل گروهك ‌هاي ضد انقلاب از جمله منافقين، سلطنت‌ طلبان و برخي گروهك‌ هاي ديگر، مورد توجه آمريكايي ‌ها قرار گرفت. در اين راستا تاسيس شبكه موسوم به ايران پراكسي از جمله مهم‌ ترين اقداماتي بود كه در اين سال با بودجه ‌اي بالغ بر 50 ميليون دلار به دست سازمان سيا و تحت پوشش دفتر IBB وزارت امور خارجه آمريكا فعال شد.

شاید از جمله مهمترین وخطرناکترین بخشهای هک مربوط به مواردی شود که مستقیماً با امنیت اعضای خانواده و اطلاعات شخصی آنها مرتبط می شود. سرقت اطلاعات شخصی شامل عکسها و فیلمها و دیگر اطلاعات افراد، از جمله اهداف هکرها در فضای مجازی است که اطلاع رسانی و آموزش کاربران این فضا از جمله راهکارهای کاهش آسیبهای ناشی از این نوع حملات در فضای مجازی است.

در جهت ارتقاء امنیت رایانه های شخصی و البته سازمانی این توصیه ها می تواند کارساز باشد:

* رایانه خود را به یک نرم ‌افزار امنیتی پیشرفته با حداکثر امکانات حفاظتی مجهز کنید؛ این نرم‌ افزار باید از جدیدترین فناوری ‌های حفاظتی برای پیشگیری از نفوذ برخوردار بوده و فایل ضد ویروس آن به ‌روز باشد.
 
* به صورت دوره ای رایانه خود را برای کشف و پاکسازی ویروس ‌های احتمالی اسکن کنید. برخی از ویروس ‌ها، به هر دلیلی می ‌توانند از لایه‌ های حفاظتی رایانه شما عبور کرده باشند. برای پاکسازی این نوع ویروس‌ ها، اسکن دستی رایانه ‌ها به‌صورت دوره ای ضروری است.
 
* علاوه بر نرم ‌افزارهای ضد ویروس، سیستم ‌های عامل و برنامه ‌های کاربردی مهم خود را نیز به ‌روز نگه دارید. همچنین دانلود و نصب اصلاحیه ‌های مهم نرم‌ افزاری و به ‌روزرسانی خودکار سیستم‌ های عامل، راهکارهای مناسبی محسوب می ‌شوند.